Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

De er forbundet med kremlin ja.

1 Like

Russerene har også tatt ut 3 ganger mer himars systemer enn ukr har fått. Selvsagt stemmer det ikke.

1 Like

Macron vil med prat om mulig fredsavtale legge et press på Zelensky og gjøre handlingsrommet mindre . Dette er noe som må komme fra ukrainerne selv - ikke fra noen andre!

Faktisk ikke. Han sier rett ut at det er Ukraina som må initiere evt fredssamtaler. Dette sier han samtidig som Ukraina sier de ikke vil diskutere noen avtale før Russland er ute av Ukraina. Noe macron er fullt klar over.

1 Like

Macron har hele tiden gitt uttrykk for å ha tro på samtaler med Putler. Det har Zelensky gitt klart uttrykk for at han ikke lengre vil eller har tro på. Hvorfor sier Macron da: “There is a prospect for peace…”, han vet utmerket godt at det nå er våpen som gjelder for Ukraina. Det skapes falske forhåpninger og legger et press på Zelensky. Slik oppfatter jeg det.

3 Likes

Synes spesielt den siste delen er interessant, tar for seg hvordan putin evt bli styrtet, som han mener vil skje fra sikkerhetsstyrkene.

Også interessant at Biden fikk en briefing om individer i Kremlin som har begynt å motsette seg putin sin politikk.

5 Likes

Er ikke lystig lesning dette, og det virker som små muligheter for frie valg om putin blir styrtet.

Kill em all :fire:

Nå er det neste narrativ som skal spilles da de forrige ikke funket.

“Evighetskrigen”.

Først kan man spørre seg, er evighetskrig et problem for Vesten. Nei.

Er det et problem for UKR tja, men de vil heller dø i kamp enn å la seg okkupere.
Er det et problem for Russland, ja. De vil ikke overleve.

Russland har såvidt klart å skrape sammen 200-300k folk, og da har 1 million rømt landet.

Narrativet nå er et bevis på hvor dårlig det står til der borte.

5 Likes

Dette er jo sitat fra Bondarev, ham som hoppet av som FN-repressentant. Han blir intervjuet ofte og har god innsikt i mye, spesielt når det handler om makten i russland. Det han konstant bommer på er russlands militære kapasitet. Han ga et annet intervju for noen måneder siden hvor han mente at russland fortsatt hadde masse nyutviklede våpen som de ennå ikke hadde tatt i bruk.
Myten om militærets uovervindelighet er seiglivet, selv bland de mest opplyste russere.

4 Likes

Felles uttalelse etter samtalene med Shoigu i går. Jeg liker at de er så klare i tonen.

9 Likes

Det demografiske aspektet ved krigen bør i stor grad plage Russland. Men den 70 år gamle despoten tenker neppe slik.

Ser man på hvor mange som har forlatt landet de siste åtte månedene (idag!), er nok en million neppe så langt unna. Like viktig er imidlertid hvem som har flytta.

Før mobiliseringen er det åpenbart først og fremst ressurssterke fra storbyene, både kvinner og menn. En formidabel hjerneflukt.

Etter mobiliseringen er det stort sett unge menn av alle kategorier som har søkt alle muligheter for å unnslippe kvestelse og død. Grensene mot flere tidligere sovjetrepublikker er lange og porøse.

5 Likes

Hej Norge

Kort update : Orkerne er langt fra deres mål :grin:

Dansken

4 Likes

Det er nok først og fremst de ressurssterke som flyktet etter mobiliseringen ble annonsert også. Har du ikke penger, så er det vanskelig å bare dra.

Det er ca 1m som har dratt 300k ved starten av krigen, ca 700k ved mobiliseringen. Arbeidsstyrken er på 75m og jeg tenker at å anslå disse sitt tilskudd til BNP som 2x snittet neppe er å overdrive. Man har da en reduksjon i BNP på noe sånt som 3% pga mangel på disse. +300k som er mobilisert selvfølgelig. Sammen med sanksjonene som gjør at alt blir vanskeligere / ikke mulig å produsere, så tenker jeg at russisk økonomi er satt laaaangt tilbake.

Når man ser på økonomien i Russland, er det ikke bare de mobiliserte som må trekkes fra arbeidsstyrken. Det rapporteres stadig om aggressiv og vilkårlig mobilisering av menn, både på gaten og på arbeidsplasser. Den mannlige delen av befolkningen må dermed vurdere om det er verdt risikoen å gå på jobb, eller i butikken. Anekdotisk synes dette å dempe den økonomiske aktiviteten til gruppen.

3 Likes

Interessant at de bruker mye verdifull treningstid på slike sirkusnummer. Får meg til å mistenke at image er viktigere enn ytelse.

2 Likes

Det tror jeg også. Men Putler sjøl skal angivelig, noen dager / uker etter vedtaket om mobilisering, ha presisert at det ikke gjaldt studenter. Så trolig er det nok en god del yngre, mobliseringspliktige menn også fra rurale strøk i de sørøstlige regionene som har tatt seg ut av landet.