Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Det blir vanskelig, men kanskje norske marinesoldater kan hjelpe til ?

Du vet at Polen har en svært stor ordre på fly også?

Hvis det Polen ønsker å kunne gjøre er å holde Russland unna uten støtte, så er artilleri og luftforsvar greia. Russland har fortsatt svært mye luftforsvar som gjør at å bruke fly i kampsonen over Ukraina er svært vanskelig.

Ikke så bra utvikling der ja, men fortsatt helt klart et demokrati. Ser de er på 81/100. Var på 89 tilbake i 2017. Ukraina er på 59/100. Til sammenligning er Norge på 100/100, Latvia på 80, USA på 76/100, Tyrkia på 32 og Russland på 23.

ref: https://freedomhouse.org/country/poland/freedom-world/2022

4 Likes

Russerne klumper seg bra opp! Synes de hadde flaks her, ikke det mest treffsikre ukrainske artilleriet jeg har sett.

Ifølge ISW startet Russland en storoffensiv på flere fronter i Øst-Ukraina. Ukrainske styrker sier de har slått tilbake angrep fra flere steder langs fronten, som Bakhmut, Avdiivka og Mainka i Donetsk. Det skal også ha blitt gjort angrep mot vestsiden av fylket Luhansk. Disse angrepene startet onsdag kveld.

Ukraina hevder de slo tilbake angrep 19 steder natt til torsdag.

Det har de siste dagene vært flere meldinger om at russiske forsterkninger var sendt til Øst-Ukraina, så en russisk offensiv var ventet av flere eksperter.

4 Likes

Såvidt jeg kan lese, så er Bakhmut i deep shit. Hvis Ukraina ikke kjører noe motangrep, så må nok byen forlates innen en uke.

Jeg tror Ukraina hadde vært i deep shit, hadde det ikke vært for at korrupsjonen i Russland er så dyp at nesten ikke noe penger ender opp i det militære.

1 Like

@Moto For å kort oppsummere hva polen kjøper på fly siden.

48 * FA-50PL

Også et Sør Koreansk produkt.

32 * F35

1 Like

Jeg lurer på når de mobiliserte ser at det er nærmest en dødsdom å bli sendt til fronten.

5 Likes
9 Likes

Ser det er mye snakk om Storm Shadow missiler på twitter, noen som har en ide om det vil la seg gjøre å fyre de av fra en Mig?
Blir visst programmert før take-off, og mange ble jo overrasket tidligere når de greidde å integrere HARM missiler på Mig, hadde gjort seg om de kunne ta de i bruk før eventuelle fly blir levert. :thinking:

Edit: :sweat_smile::crossed_fingers:

2 Likes

Han her er interessant. Dansk-ukrainer med gode tråder.

2 Likes

De veier 1300 kg, 4x så mye som HARM missilene. Vet ikke hvor tunge missiler flyene til Ukraina kan ta.

1 Like

1500kg, tenkte mest på elektronikken og om de får tilpasset festepunkter. :+1:

Ukraina har en betydelig industri for design og produksjon av flydeler, så jeg regner med at den fysiske interfacen ikke vil by på store problemer. Er mer usikker på den elektroniske. De har et bra miljø på IT, men vet ikke om de kan eller får lov til å jobbe med slike interfacer.

Fin feit sak…

1 Like

Da er det ikke lenger tvil om at russerne har tatt disse i bruk.

1 Like

Klarer Ukraina å stå imot russernes offensiv som tilsynelatende nå har startet? Husker Putin sa rett etter at han hadde “innlemmet” Donetsk & Co i Russland, at det ville stabilisere seg selv om det den gang så vanskelig ut for russerne. Er det denne stabiliseringen som er i ferd med å inntreffe?

Bygget også for bykrig etter erfaringer fra Grozny krigen; skyte skratt nedover mot kjeller vinduer og skrått oppover mot høyereliggende og tak nivå
image

Ubrukelig kjøretøy, Ideen var god, men russerene har ikke klart å implementere dem på en god måte. Er en grunn til at de har byget så få.

2 Likes

Putin har hastverk med å sette i gang en offensiv før Ukraina får for mange av de nye våpensystemer de er lovet.
Men dette hastverket kan samtidig føre til at offensiven settes i gang før Russerne egentlig er klare for den.