Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Mitt tips er at det tar ca. 10 år, dvs det samme som Sovjet-Afganistan krigen. Tror det vil gå mer over i en stillstand/skyttergravskrig etter at Russerne og Ukrainerne er ferdige med hver sin offensiv, i år.
Ikke så ulikt slik som det var i 7 år, i Donbas området, etter 2014…

2 Likes

La oss håpe det blir max 10 år fra 2014, 10 år for 2022 er jo ikke til å tenke på når det gjelder menneskelig lidelser og død

4 Likes

Velkommen til Putins verden. Menneskelige lidelser virker å være hans største fantasi, selv hans egne ofres som om han har et ønske om å maksimere lidelse.

3 Likes

Da vet vi hvor neste bølge kommer.

5 Likes

En skam at ukrainerne skal slite med så lite og så gammelt utstyr - hva koster ikke dette i ukrainske menneskeliv - bare på grunn av treghet og mangel på vilje hos vestlige politikere.

13 Likes

Hallo til krigshisser gutta i ekkokammeret, på tide å våkne snart?

Har du lest artikkelen? :stuck_out_tongue:

Ekkokammeret her inne sier at Ukraina ikke kan vinne krigen uten nok støtte fra vesten. Det sier også at russisk industri ikke har klart å øke produksjonen sin av våpen nevneverdig og har måttet støtte seg på våpenkjøp fra bl.a. Iran og Nord-Korea. Russland har i flere steg måttet redusere sin bruk av artilleri. Nå er det nede på 20-30% av det de brukte på maks.

Det største spørsmålet som jeg ser det er om vesten faktisk ønsker at Ukraina skal vinne. I så fall, så må de få nok våpen. Spørsmålet er jo også om Kina på noe tidspunkt begynner å gi Russland våpenstøtte. Det ser ikke sånn ut. Skjer det, så har man plutselig vietnam/korea krigen på repeat.

Spørsmålet om Ukraina kan vinne har jeg sagt (indirekte) her flere ganger avhenger av at de får krigen ut av “attrition” modus og over på manøverkrig. Ellers vil det ta 100 år å ta tilbake alt. Det er dog en mulighet til, og det er at det russiske militæret rett og slett kollapser. Moral til å sloss er noe man har helt til man ikke har det. Jeg tenker dog at det er langt unna uten en vellykket start på en manøverkrig fra Ukraina sin side.

Det Ukraina gjorde ved Kharkiv var et godt eksempel på vellykket manøverkrig. Kherson var attrition krig med et stort hinder (Dniproelven) som stoppet russiske forsyninger. Russland vil jeg si ikke har mulighet til manøverkrig.

10 Likes

Prøver å holde meg våken, jeg. Jeg kan være enig i at det er mange her og andre steder som har en tilsynelatende lettvint og ureflektert definisjon av hva det vil si å vinne en krig mot en atommakt i 2023. Putin vil aldri signere en kapitulasjonserklæring à la den japanske keiseren etter 2ww. Han vil aldri anerkjenne krim og donbass som ukrainsk, selv om de skulle bli drevet ut. Akkurat som Zelensky aldri vil anerkjenne donbass som russisk, selv om russland oppnår en de facto kontroll i enkelte områder, slik de har på krim i dag. Ukraina vil fortsette å bestå som nasjon, det er kanskje en seier? Ukraina kan holde fronten slik at putin ikke greier å ta donbass, det er kanskje en seier? De kan til og med drive fronten helt tilbake til grensene annp 1991, det er kanskje en seier? Selv om Russland kan prøve seg når som helst på nytt, slik som i tsjetsjenia?.

Det hører også til sjeldenhetene at det blir postet videoer her av ukrainske tanks som går i lufta/blir kapret av russere. Men det er vel ikke noe krav til å være “fair and balanced” her når man holder med den ene parten? Dette er ikke en redaktørstyrt avis som folk oppsøker for å få en nøytral dekning av krigen?

4 Likes

Hvis Russland er drevet ut, så vil de defacto anerkjenne Krim og Donbass. Det er jo også slik at det kommer noen etter Putin. Han er tross alt 70 år gammel. Han kan kanskje holde på makten i et tiår til, men lengre enn det? Neppe. Forhåpentligvis mye kortere.

Det er også bare type 20-30% så mange ukrainske tanks som har blitt tatt ut også.

Må si denne tweeten er ganske morsom:

5 Likes

Den skjønte jeg ikke. Russland mener f.eks. at donbass er russisk (de jure) selv om de ikke kontrollerer det (de facto). Og omvent med ukraina og de okkuperte områdene.

Defacto = de får ikke gjort noe med det og kommer til å forholde seg til at de ikke kommer til å kunne gjøre noe med det. Jeg tviler sterkt på at de fortsetter å bruke artilleri over landegrensene slik som de gjør i dag.

2 Likes

Han sa at krigen er mulig å vinne for Ukraina - men at det forutsetter et enda høyre tempo i vestlig militær hjelp:

Som vel er det som er nevnt her. Mange ganger.

5 Likes

Okei, jeg tviler sterkt på at russland kommer til å forholde seg til ukraina på den måten på lang lang tid. Det mååte være om det blåste en helt ny vind over russland uten putin. De kan alltids gå tilbake til 2014-2022 - modus.

1 Like

Det jeg frykter er at putin kan fortsette å sende raketter inn i landet selv om russerne er drevet tilbake og til og med ut av Ukraina
En kan håpe at det er mulig å få til en slutt på dette. Luftvernet klarer ikke å fange opp alle rakettene
Det e r vondt å legge seg og ikke vite om en våkner opp mer skriver en venninne av meg

1 Like

Men altså denne tonen (tror du har skrevet omtrent samme innlegg før også), jeg er i hvert fall møkk lei denne krigen, men klarer ikke å la være å engasjere meg.

4 Likes

Det er jo her sanksjonene kommer inn. De blir et stadig sterkere forhandlingskort etterhvert som effekten slår igjennom i russland.

Apropos, gassprisene fortsetter å falle:

5 års chart:

4 Likes

Driver Ukrainerne putler tilbake til 2014-grensene, så har russerne tapt. Da kan de skyte i stykker Kerch-brua til Krim når de vil, og putler blir isolert der.

Men det er desverre en stund til de er der …

3 Likes

Har vel falt rundt 10% til på en måned nå.

2 Likes
5 Likes

Ukrainsk nato-medlemsskap som ville greie å opprettholde fred i donbass over tid ville være en ukrainsk seier for meg. Om de skulle bli drevet tilbake til grensene kan de fortsette kampen derfra, slik de har gjort tidligere, om ikke på krim så i hvert fall i donbass.

5 Likes