Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Litt usikker, hvis man ser det på kort sikt. Det er mye snakk om kritisk lave lagre av ammunisjon og materiell. Og så er det det politiske aspektet med hele Qanon-gjengen aktivert. Hvis Kina går inn i Taiwan om 6-12 måneder tror jeg de ser seg tjent med at krigen i Ukraina fortsatt pågår. Men på litt lengre sikt er jeg enig.

Det er overhodet ikke samme materiell som vil bli brukt i Taiwan og Ukraina. Taiwan vil handle om luftherredømme, skip og ubåter, neppe bakkestyrker*. For alt jeg vet, så kan USA sin grunn til å ikke gi ut ATACMS være at de vil ha dem i reserve i tilfelle det kommer til krig der. Det er 200 km fra Kina til Taiwan. ATACMS har 450 km rekkevidde. Mye av grunnen til at Russland ikke klarte å ta Ukraina var at forsyningslinjene ble altfor lange og Ukraina kunne trekke seg bakover og bakover uten å ta større tap.

Taiwan er knøttlite sammenlignet med Ukraina.
image

6 Likes

Har du sett på terrenget langs kysten av Taiwan? Det er få steder der en angriper kan sette i land vesentlige styrker, så det er overkommelig for en mindre hær å hindre bruk av disse områdene.

Kina kan ikke angripe bredt. Det blir heller som en uendelig lang kjede. Holder Taiwan ut lenge nok, kan USA bryte ned denne kjeden. Jeg er derfor ikke overbevist om at en erobring av Taiwan er noe Kina bare kan velge å gjøre. Jeg tror de ville løpe en betydelig risiko for å mislykkes.

3 Likes

Ta en kikk på Alexey Miller… :laughing:

Vi får inderlig håpe at den neste amerikanske presidenten står like sterkt sammen med Europa som det Biden gjør. Blir det demokratene er det null risiko.
Er vel bare Trump det er verdt å uroe seg for kanskje?

4 Likes

De fleste tror ikke på det, men de tør ikke protestere. Det ville neppe du heller gjort hvis alternativet var 15 år fengsel . Omtrent den visse død i russiske fengsler

Tross for motstanden i befolkningen er de alt en vassal state, viste dere at Lunka faktisk hadde ambisjoner om og bli president etter Jeltsin? Men han ble til de grader utflanket av Putin.

Denne Generalen burde de høre på,men gi Ukraina Mig og ikke F-16 . Det vil spare de for mye plunder og heft med opplæring.

Det er nok å dra det vel langt. Svært mange i Russland har kun tilgang på lineær-TV med påfølgende hjernevasking og er vokst opp med USA som fienden over alle fiender. Putins propaganda har gode vekstvilkår i en nasjon som har fått vi mot Vesten tilført gjennom morsmelken mer eller mindre gjennomgående siden Stalins dager. Det meste tyder på at både Putin og “spesialoperasjonen” har reell støtte i befolkningen.

6 Likes

Akkurat sånn tror jeg det er jevnt over.

Vel, hvor ofte har du vært i Russland? Jeg har vært der flere ganger, og hvis de føler seg trygge får en høre at de gir Putin skylden for det meste som ikke er bra
Er det en ting en klager over sier de gjerne: Spør Putin !
Ps
Jeg merket stor forskjell fra -70 tallet til rundt år 2000 hvor mye mer kritiske de er blitt til ledelsen i landet

5 Likes

Tipper på at du har vært i en av de større byene, hvor utdanningsnivået til innbyggerne er på et helt annet nivå kontra Russland forøvrig. Som igjen øker kunnskapsnivået og mulighetene/evnene/viljen til å innhente informasjon fra andre kilder enn de statlige organene.

3 Likes

Selvsagt er utdanningsnivået høyere i de større byene . Men det er der et evt opprør vil starte også, Så det er der en må måle stemningen. Det er ikke i Sibir

8 Likes

Det er jo ekstremt risky å sende skip mot land med missiler. Så de må jo egentlig begynne med å ta ut luftvåpenet til Taiwan først. Først når det er nøytralisert kan man sende skip. Ellers ender de som Moskva på havets bunn.

En liten avsporing, men russiske fly har en helt fryktelig track record mot vestlige fly i nyere tid. Er kinesiske bedre? Det handler til en stor grad om missilene.

2 Likes

Luftkamp handler mye om kvaliteten på radaren. Russernes nyeste fly har langt bedre radar enn flyene Ukraina rår over. De russiske flyene ligger høyt, og langt bak fronten. De får lock på lavtflygende ukrainske fly, og skyter de ned med langtrekkende lut til luft missiler. Jeg antar at kineserne har tilgang til minst like bra radar og missilteknologi.

Til de som vil gi Ukraina gammel mig, så er det en mye dårligere løsning enn F16. Migene vil fremdeles bli skutt ned på lang avstand av russiske fly, og har i tillegg radar som er vesentlig dårligere til å fange opp lavtflygende kryssermissiler. Spesielt de nyere F16 har god radar, og godt utstyr for å angripe bakkemål.

6 Likes

Opprør. Yeah right.

Det må da være av vesentlig betydning at Mig er plug and play, mens F16 og andre flytyper krever betydelig opplæring for piloter og bakkepersonell. pluss logistikk.

1 Like

Vi har hatt et år på å trene Ukrainske piloter og bakkepersonell.

Og lite har blitt gjort.

Er det da logisk å bare vente enda lengre?

Gripen er det logiske valget. Men svenskene må kompenseres.

3 Likes

Mye rare folk med stormannsgalskap som fellesnevner på ruzzisk TV…

Og om de prøver seg på et NATO-land i nær fremtid har de ikke lært mye av dagens situasjon i Ukraina

8 Likes

russland må avvikles.

Det finnes ingen annen løsning som vil gi varig fred.

10 Likes