Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Jeg tror det er et opportunistiske slag. De har neppe krefter til å slå ut nok av disse til at det spiller noen rolle.

2 Likes

Det tapte flyet utgjør 1/7 av alle de moderniserte flyene, og 1/16 av den teoretiske flåten. Dersom Russland skal kontinuerlig overvåke luftrommet, må de ha minst 4 fly tilgjengelig (forutsatt at de kan tanke i luften).

Basert på det vi har sett hittil i krigen, er det ikke usannsynlig at manglende tilgang på deler har ført til kanibalisering i flåten. Har korrupsjon og tapping av midler også funnet sted i det russiske flyvåpenet, er det slett ikke sikkert at 7 fly virkelig er oppgradert.

Russland prøver også å overvåke Svartehavet. Det binder opp ressurser på en tilsvarende måte.

Det er ikke åpenbart at Russland kan absorbere dette tapet, uten å måtte redusere overvåkningen av det ukrainske luftrommet.

13 Likes

Ser det er bygget opp mot 40stk. Siste fly levert i 1992, det er 31år siden.

Samtidig er 7 fly modernisert. Jeg tror vi kan anta at den faktiske flåten da max er 7 flyvedyktige fly. Dvs 6 nå.

Det er ganske krise for RUS.

8 Likes

komplekst bilde…

Virker som NATO virkelig svinger nå, selv i Norge øker vi produksjonen massivt.

11 Likes

Vendt og vendt, fru Blom… Det er ryzzene som vinner terreng og Ukraina som retererer. Så de seineste månadene så er det ryzzland som har haft fremgang på slagmarken.
Ekonomiskt har dokk ruskisene problemer på hjemmebana, og dette er før ryzzland et mye større problem enn selve krigen i seg. Så vitt jeg kan se, så er det heller ikke noe som dirket taler før at den ekonomiske situasjonen i ryzzland skulle bli bedre. Kortsiktig kan det bli bedre hvis de låner penger av Kina, men på sikt er det mest sannsynlig en dårlig idé. Litt som å låne penger av Hells Angels. Du får kontanter før stunden, men det blir problem hvis du inte betalar tillbaka.

1 Like

Vært mye rykter angående bakhmut idag. Ryktene går på at UKR har / gjenomfører en knipetang manøvre mot wagner.

Så får vi se mot helgen hva som stemmer.

14 Likes

bilde
Mossads tal, ifølge «Hürseda Haber»**

UKR startet krigen med 87 helikoptre. Usikkert om alle var i flyvedyktig stand.

At de har skutt ned 212 russiske virker også i overkant.

De startet også krigen med rundt 450 AA systemer.

At RUS kun har drept 18500 UKR soldater virker også lite.

Vi kan iallefall fastslå at alle de tallene der er tull.

5 Likes

Det der er helt latterlige tall…russisk propaganda på sitt beste, stoler ikke 100% på Ukrainske tall, men dette er bare tull…

2 Likes

Første gang jeg har sett Girkin si at Putin er svak og vil bli drept. Det har vært mye annen kritikk, men ikke svak. Og ikke så direkte at han dager er talte.
Samtidig i en annen artikkel ser cnn små tegn til at propagandaen i russland blir innhentet av virkeligheten.
Jeg tror ikke dette skjer over natten, men det jeg venter på er at både eliten og folket ser regimet som svakt. Og når det begynner å skje tror jeg vi snakker ketchup-effekt. Alle støtter diktatoren når han har makt, men ingen vil være den siste som støtter ham når han mister den.

5 Likes

Ja, hvem skal man tro på? Best å satse på at Mossad skal ha laget en rapport om krigen mellom Ukraina og Russland med fullstendig absurde tall som så angivelig er blitt lekket til en tyrkisk avis med 18k følgere på twitter.
Det må være en utfordring å orientere seg i aksjemarkedet med sånne briller.

11 Likes

Denne gangen glemte du de flere tusen døde NATO soldatene i samme rapport som Elon doofus Musk gikk på. Dette er hvorfor du aldri skal høre på hva en Tyrker har å si om Mossad.

2 Likes

Hviterussisk Partisan, eller godkjent av potetkongen.

Uansett er dette svært negativt for Putin.

5 Likes

Det blir nok en vår som russerne sent vil glemme. Dette blir spennende.

9 Likes

Har det kommet noen bilder på den defekte flymaskinen? Alle kan si det har varit en attack, men uten bilder skall man nok ikke stole før mye på dette.

Hvis et fly blitt skadd, så er det mest sannsynlig ruzzene selve som ødelaggt det før at motivere hvitryzzland att gå in i krigen mot Ukraina. Lukasjenko snakket jo om det før bare noen dager siden.

Jeg synes det er vanskelig å se hvordan det motiverer for deltakelse i krigen. Hviterusserne har hittil vært totalt likegyldige til tap av russiske fly.

5 Likes

Zelenskyj: Kampene i Bakhmut blir vanskeligere

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj advarer om at situasjonen rundt fronten ved byen Bakhmut stadig blir vanskeligere.

– Situasjonen blir mer og mer komplisert, sa Zelenskyj i sin daglige tale mandag kveld.

– Fienden ødelegger hele tiden alt som kan brukes for å beskytte våre posisjoner, sa han, og kalte de ukrainske soldatene som kjemper i Bakhmut for ekte helter. (NTB)

Så motivet til putler er kanskje ikke å denazifisere, men bare å slå kloa i verdifulle råvarer - hvilken overraskelse :exploding_head:

12 Likes

Ser ikke bort fra at det kan være et medvirkende motiv ja.Men,hvorfor i all verden har europas fattigste land sittet med disse verdiene uten å realisere dem tidligere?

2 Likes