Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

1020 «dimitterte» soldater :coffin:

9 Likes

Den mest direkte kritikken av Milley av en tidligere general jeg har sett så langt, tidligere kunne en bare antyde noe mellom linjene, feks. Mark Hertling omtalte han som sin tidligere “Commanding Officer” mens han omtalte Ben Hodges og andre i ganske varme ordelag.
På høy tid Milley tar hatten sin med ut døren. :unamused:

3 Likes

Krim er viktig utfra geografien: Ikke bra før Ukraina at ha en masse ryzzere der. Men: Det har veldig lite landkontakt med resten av Ukraina og er derfør enkelt å førsvare. Dessuten: Ryzzland er poplært på Krim, veldigt blandet befolkning. Så det er ikke enkelt å få alle lokale med seg.
Men allt beror på hvor lenge Ryzzland rent ekonomiskt kan holde krigen gående. Det er det som avgjør krigen.

1 Like

Rent anekdotisk hørte jeg om flere enkeltpersoner på Krim som var veldig fornøyd med annekteringen i 2014, før Februar 2022 var de ikke så veldig fornøyd lengre, men vanskelig å si hvor mange som tenker slik der. :man_shrugging:

4 Likes

Det var rett over 50% som ville være med UKR når det ble stemt for.
Samtidig har de hatt det kjipt etter anekteringen. Men det har også flyttet 800k russere dit etter 2014 anekteringen.

5 Likes

En veldig interessant artikkel som ser på det politiske og hvordan forskjellige utfall vil påvirke Putin sin stilling. Kort oppsummert, relativt liten sannsynlighet for at Putin mister makten. For at Ukraina skal kunne komme ut av det noenlunde intakt, så må de vinne militært. Dessverre.

For å unngå at krigen trekker ut, så må USA og Europa øke støtten til Ukraina markant. Jeg er jo der at ATACMS for å slå ut alt av større russiske ansamlinger i Ukraina hadde gitt mening. Det er mye billigere å sloss med russerne på et par hundre kilometers rekkevidde. Det vil tvinge Russland til å dele opp logistikkhubber og gjøre sin egen logistikk dårligere og mindre effektiv. Noe som igjen gjør det vesentlig enklere å sloss med de styrkene som er på fronten.

Nå sist, så klarte Ukraina å slå ut et viktig jernbaneknutepunkt. Riktignok, så fikk de hjelp av at Russland hadde bra med missiler i transitt gjennom dette knutepunktet når de traff. Ellers hadde skadene vært veldig kjapt reparert.

3 Likes

Jeg har reist igjennom området. Landskapet er en naturlig flaskehals, men området bakover Krimhalvøya er flatt og åpent over store strekninger.

Russland har ikke rekkeviddefordel på artilleri, så for å få fram forsyninger, må Russland ha luftherredømme. Det har de ikke klart å etablere hittil. Det gir muligheter for Ukraina til å bryte ned den russiske forsvarslinjen.

7 Likes

Etter at Ukraina fikk Himars med rundt 85 km rekkevidde og 155mm artilleri med 30-50 km rekkevidde og svært god presisjon, så endret dynamikken seg vesentlig. Før det kunne de bare glemme Krim.

Nå får de i tillegg GLSDB som gir dem 150-160 km rekkevidde og JDAM-ER med 72 km rekkevidde (rekkevidden forutsetter at Ukraina kan fly høyt og fort helt opp til frontlinjen. Dvs at de har slått ut mye av luftforsvaret nær fronten). Sistnevnte tar med seg helt andre størrelser på sprenglegmer, dvs 900 kg vs 91 kg fra de rakettene Ukraina bruker til Himars.

Såvidt jeg vet, så har hverken GLSDB eller JDAM-ER blitt brukt hittil i krigen. Ukraina har nok kanskje ikke fått GLSDB, mens JDAM-ER ikke har så mye lengre rekkevidde enn artilleri, men kan ha nok sprengkraft til å ta ut større ting, f.eks. broer. Kanskje ikke noe Ukraina har trengt hittil?

Når Ukraina går på offensiven, hvor enn det er, så antar jeg de kommer til å ha stor nytte av å forhindre Russland fra å flytte tropper fritt. Mao, de vil da ha mer nytte av å ta ut broer osv. Det går ofte an å lage midlertidige løsninger, men dette kan fort ta 12-48 timer, noe som er nok hvis målet er å hindre forsyninger og forsterkninger fra å komme fram.

2 Likes

Avstemningen 1. desember 1991 med 54 % flertall (og 65 % oppmøte), gikk på om Ukraina skulle være selvstendig eller ikke, ikke om Krim skulle være en del av Ukraina. Det har vært sterke krefter på Krim både før og etter som har kjempet for Krims uavhengighet. Og Krim hadde i 2013 stor grad av selvstyre (fra både Ukraina og Russland).

  1. januar 1991 ble det avholdt folkeavstemning om Krim som autonom sovjetrepublikk. Den fikk 93 % flertall med over 80 % oppmøte.

  2. mai 1992 erklærer parlamentet i Krim sin uavhengighet fra Ukraina under forutsetning av flertall ved folkeavstemning som skulle avholdes i august. Erklæringen blir erklært grunnlovsstridig av Ukraina og folkeavstemningen blir aldri noe av.

Krims historie etter dette har vært en konstant drakamp mellom Krim som ønsker mer selvstyre/uavhengighet, Russland som anser overføringen av Krim til ukraina i 1954 som ugyldig og Ukraina som ønsker å holde på Krim. Selvsagt legitimerer ingenting av dette en annektering, men Krims historie er ganske sammensatt, kan man trygt si.

Etter annekteringen har Krim opplevd tilbakegang, godt hjulpet av at Ukraina stengte vanntilførselen. Krim hadde langt tettere økonomiske bånd til Ukraina enn til Russland.

3 Likes

Finner ikke igjen klippet, men Igor Girkin - Wikipedia nevner i et klipp at de som bodde på Krim overhodet ikke var happy med at Russland tok over og at f.eks. avstemningen Russland gjennomførte ble gjort “at gun point”. Husker ikke resten av detaljene. Poenget er vel som du sier at i utgangspunktet, så var nok de på Krim mer interessert i selvstyre enn å få russisk styre tredd ned over hodet.

3 Likes

Jaa, den avstemningen var nesten på nivå med de andre folkeavstemningene avholdt av Russland i ukraina. Den ble boikottet av store deler av befolkningen. Først og fremst utplasserte fra forsvaret som er direkte russiske nasjonalister, tror jeg. Generelt er det farlig å legitimere russlands handlinger med at xx % er “pro-russland” i Ukraina/Krim. Selv om jeg er “pro-sverige” (jeg liker Sverige), ønsker jeg ikke at de skal invadere oss. Man må alltid se på hva som står på spill når xx % av en befolkning bli ansett som “pro-russisk” i ulike sammenhenger.

3 Likes

Det hører òg med til historien at Sovjetunionen avfolket Krim for tatarene som opprinnelig bodde der, og befolket halvøya med russere. Slik at en folkeavstemning i dag i praksis vil foregå blant befolkningsblandingen som Sovjetunionens politikk resulterte i. Rene flertallsavgjørelser for regioner hvor vi har en delvis forskjøvet folkegruppe er ikke nødvendigvis optimalt. For eksempel har vi et Sameting for noen saker i Nord-Norge. Rene flertallsavgjørelser kan enkelt bli et flertallstyranni hvor f.eks Krim-tatarene ikke blir hørt fordi de ikke lenger er flertallet i eget hjemland. Det er ingen enkle svar i slike saker.

7 Likes

Absolutt, Tartarene har også boikottet mange avstemninger på Krim der de vet at de er i mindretall, nettopp av den grunnen. Annektering er i hvert fall ikke en løsning.

1 Like

Helt enig. Innlegget mitt var ikke ment som et motsvar til ditt, men heller en kommentar på et ekstra aspekt som du ikke diskuterte.

1 Like

Hej Norge

Verdens historiens mindste Zar — og han vil så gerne være stor :laughing:

Det er gået op for “Kokken” hvad de er oppe imod :thinking:

Hvornår begynder Indien at købe Vestlige våben :kissing_smiling_eyes:

Spændende hvis der er hold i dette :rocket: :muscle:

Mon XI ved dette :rofl:

Det lakker mod enden for Putin og hans kompaner :anguished:

Slava Ukraini :ukraine: :ukraine:

Tror tilhørere sidder og griner --se selv :grinning_face_with_smiling_eyes:
Medvedev overgår alle – den største knallert i Verden :face_vomiting:

Dansken

15 Likes
13 Likes
4 Likes

Skal være en fornøyelse og se Krim blir gjenerobret .

Russland plyndrer museum for stridsvogner.

9 Likes

https://www.usnews.com/news/world/articles/2023-03-24/russia-wants-demilitarised-buffer-zones-in-ukraine-says-putin-ally

4 Likes

Kort sagt, de drar fram T-55 fordi de ikke klarer å modernisere T-72 pga mangel på deler. Som ee ikke får tak i. Også snakkes det om å fengsle ledelsen i fabrikkene som skal lage og refurbe tanks. Så bra går det.

13 Likes