Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Begynner å skjønne det store antallet døde russere. Mange fronter de sliter på nå.
Når de må kjøre ikke planlagte angrep for å hindre at fronten ryker da brenner de folk.

3 Likes

Mye snakk på ulike kanaler om å innføre unntakstilstand i Russland … Spennende utvikling i tiden fremover, ikke minst om vi snart får nyheter fra Kherson fronten…

2 Likes

Kherson fronten kan ta 1-2-3-4 dager. Men noe skjer siden Russland kidnapper… jeg mener “evakuerer” sivile.

2 Likes

Russisk general: Hæren gør klar til evakuering fra Kherson Angreb fra den ukrainske hær i Kherson-regionen gør situationen ’ret vanskelig’, erkender general Surovikin.

bye bye motherfuckers

6 Likes

Er det noen som har oversikt over hvor mange jagerfly NATO klarer å scramble ila 24h, 48h og 72h hvis det nå skulle rable for Putler?

Blir vel en variant av Operation human shield

1 Like

Kan det være en strategisk på gang :thinking::man_shrugging:

Nei,

Forsåvidt @Christian mer art tall på tapslisten :smiley:

2 Likes

Å nei. Du har snakka med dem?
Der jo litt påfallende at ruskis plutselig har funnet hjerterom å evakuerer «sin» befolkning i hu og hast.

Det hadde gitt mening, for som det er, så kan ikke russerne trekke seg tilbake over Dnipro i særlig antall uten å tiltrekke seg massivt med artilleri. Blander de seg med noen tusen sivile, så går det nok bra.

Bare så det er sagt, så har Ukraina tidligere bedt folk evakuere før de skal angripe. Det er lettere å angripe uten å være redd for å ta sivile. Samtidig, så har Russland stoppet dem fra å dra til ukrainsk side av grensen. De har nok satt pris på de menneskelige skjoldene.

2 Likes

De kommer nok til å sprenge eller skade demningen, så skylder de på Ukraina. Samtidig er det praktisk å “evakuere” les kidnappe befolkning.

2 Likes

De länderna som stöttar Ryssland må ju gräva sin egen grav nu typ Iran. Borde inte dessa få samma sanktions begränsningar som Ryssland fått ?

4 Likes

Iran er allerede under relativt kraftige sanksjoner. Nord-Korea tror jeg ikke vi trenger å diskutere… :stuck_out_tongue:

That is precisely how Baltic counterintelligence officers refer to Russia – not ‘it’, but ‘they’. The war in Ukraine is not Putin’s war. The cruelty is not Putin’s. The rapes, murders, gouged eyes, hangings, and burned corpses aren’t special tactics employed by Russia’s leader. It is Russia as a whole.

„The majority of Russians are to blame,“ says Sinisalu.

Western colleagues sometimes have a hard time believing this.

„They’re certainly more naïve and optimistic than we are,“ says one Baltic counterintelligence officer.

„When we tried explaining to our partners that Russia can’t be trusted, they denied it,“ another adds, visibly resentful. Georgia, the Crimea – nothing changed. „And here we are in 2022.“ Several interviewees imply that they’ve had to tirelessly remind Western partners of the dangers of such naiveté.

Når jeg leser denne artikkelen, så blir jeg mer og mer overbevist om at NATO skulle konfrontert Russland direkte. Dette går tilbake til 2014 når de hadde bevis på at Russland beskjøt ukrainske stillinger med artilleri fra Russland. I det minste begynt å sende inn anti-luft skyts bemannet av NATO når det var klart at Russland skulle angripe i februar 2022.

14 Likes

De store tapene til Russland fortsetter.

17 Likes

Vet ikke hvor sannsynlig det er . Da blir de vel stemplet som en terrorstat ganske raskt?

Jeg er litt der at så lenge Ukraina klarer å ta ut massivt med artilleri, så er dette en krig som går Ukraina sin vei. Logikken er som følger: mer enn 50% av tapene kommer fra artilleri og med overtak på artilleri, så vil ens egne tap være relativt lave, selv i angrep.

Snittet for Artillery units er 1637/237 = 6,9, men dette er et snitt fra dag 188 var 1091/188 = 5,8. Dag 188 var 31. august, når Ukraina startet Kherson offensiven og skulle til å starte offensiven i Kharkiv. Etter det, så har snittet vært (1637-1091)/(237-188) = 546/49 = 11. Som jeg ser det, så tilsier rundt 5,8 russiske artillerienheter tatt ut en slags likevekt hvor ingen har noe stort overtak. 11 som er snittet for de siste 7 ukene tilsier at relativt stort ukrainsk overtak. Dager som dette, hvor de tar ut 15 tilsier et stort overtak.

Spørsmålet er jo bare hvor fort Ukraina klarer å bruke overtaket på artilleri til å avslutte krigen. De sloss litt mot tiden pga manglende forsvar mot russiske angrep på ukrainsk infrastruktur, spesielt kraftverkene som må til for å holde sivile varme.

TLDR;
Ukraina tar ut X artillerienheter i snitt over 2 uker
X ~ 5,8 vil si at krigen er i en stalemate
X ~ 11 vil si at Ukraina med jevne mellomrom vil pushe russerne langt tilbake
X > 15 vil si at Ukraina skal til, eller akkurat har pushet russerne langt tilbake
Ukraina tar ut 11 artillerienheter = Ukraina

6 Likes

Jeg synes det burde få ca samme respons som om hvis Russland brukte atomvåpen. Skadene blir mest sannsynlig verre.

5 Likes

Det er jo en ting jeg har tenkt på og det er at moral og kampvilje er en sær ting. Den russiske moralen og kampviljen er og har vært under hardt press lenge. Over, så diskuterte jeg en ren militær seier for Ukraina. Hvor enheter gjør som de skal. De gir ikke opp før det er helt håpløst, de desserterer ikke og de nekter ikke å sloss eller dra til frontlinjene.

Jeg tenker jo at russisk kampvilje er riiiimelig seig. De har ikke mye respekt for menneskeliv. De har dog respekt for styrke, som det ble nevnt over av den estiske etterretningsoffiseren. Hvor mye må til for at Russland evt gir opp? Jeg tror Ukraina virkelig må knuse en russisk front, med utstyr og soldater for at det skal skje. Hvor mye er nok? Vel, jeg tenker at hvis Ukraina skal kunne få en kjapp seier, så må de klare å ta vestsiden av Kherson (1) uten at noe særlige soldater eller utstyr slipper over Dnipro. Deretter må de ta Zaporizhia og resten av Kherson fylke (2) på en tilsvarende måte som de tok Kharkiv tilbake på. Dvs framtvinge en hodeløs retrett for å unngå å bli omringet.

image

7 Likes

God stemning i russisk talkshow…

5 Likes
2 Likes