Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Tydeligvis viseministeren som får ansvaret for at 3-dagers krigen ennå holder på :wink:
Russlands viseforsvarsminister skal ha fått sparken
i dag kl 11:52 - NTB
General Mikhail Mizintsev, som er sanksjonert av Vesten og har fått kallenavnet «slakteren i Mariupol», skal ha fått sparken som russisk viseforsvarsminister.

Avgangen ble først meldt av den russiske militærbloggeren Aleksandr Sladkov, og senere av nyhetsnettstedet RBC. Ingen har kommet med noen forklaring på sparkingen.

Mizintsev ledet beleiringen av Mariupol tidlig i krigen. Havnebyen, som ligger sør i den østlige Donbas-regionen, ble beleiret i flere måneder før den til slutt falt til russiske hender.

Mizintsev ble utnevnt til viseforsvarsminister i september, med ansvar for logistikk og forsyninger. EU innførte sanksjoner mot ham i juni, og sa at han var ansvarlig for den «inhumane» beleiringen. Det russiske forsvarsdepartementet har ikke kommentert saken, og Kreml har sagt at de ikke kan uttale seg.

President Vladimir Putin har flere ganger gjort omskiftninger i den russiske militærledelsen, gjerne uten å gi noen forklaring.

Også sender vi en takk til vår danske venner som sender mye materiell:
" "Denmark has transferred all 19 8x8 CAESAR self-propelled howitzers that it had to Ukraine, they have already been put on combat duty," Ukrainian Minister of Defense Reznikov said. "
https://twitter.com/NOELreports/status/1651886288616783877?s=20

10 Likes

Å bruke opp tanksen på indirekte ild er vel bare hakket smartere enn en å få de sprengt i en kolonne. :sweat_smile:
Fun fact: Var på omvisning på Austrått fort for noen år siden, litt større kanoner der men de kunne fortelle meg att det forsvant 10kg metall fra hvert løp hver gang den ble avfyrt. :nerd_face:

2 Likes

SS-750 sejlede selv uden AIS’en tændt. Slæbebåden Alexandr Frolov havde imidlertid sin AIS tændt ved afsejlingen fra den russiske flådehavn. AIS-data fra dette fartøj viser, at kortegen af flådefartøjer satte kurs mod Bornholm, men nord for Polen blev også slæbebådens AIS slukket. Indtil nu har det været en antagelse, at SS-750 og de fem øvrige fartøjer fortsatte frem til området, hvor Nord Stream-rørene få dage senere blev sprængt i luften. Nu har Forsvarskommandoen så bekræftet, at SS-750 blev observeret i området.

Neida, det er nok norske skip som ikke var i området som gjorde det. :crazy_face:

13 Likes

Men men men hva med Seymour Hersh og hans ene kilde :open_mouth:

4 Likes

Det var like bullshit som det først hørtes ut.

5 Likes

Jeg gjetter at kilden var Jonnie Walker? Eller var det Jim Beam som var kilden?

2 Likes

En urovekkende utvikling:

• Lekkede dokumenter

Tidligere i år ble det lekket en rekke hemmelige dokumenter som viser at Ukrainas luftverninventar ikke lenger er som det en gang var. Den såkalte Pentagon-lekkasjen viser slitasje på ukrainsk luftvern og i noen dokumenter hevdes det at Ukraina risikerer å gå tom for ammunisjon i sentrale deler av luftvernet.

Et lekket dokument Insider har fått tilgang til viser at luftvernsystemer som SA-10, SA-11, BUK og S-300 kan være ute av drift i løpet av våren. Ifølge Insider står disse våpensystemene for nesten 90 prosent av Ukrainas medium og langtrekkende luftvern.

Ukrainske myndigheter har tilbakevist noen av påstandene i dokumentet, men det er ingen tvil om at ukrainsk luftvern har fått kjørt seg det siste drøye året

Høres ut som UKR kjører litt propaganda for å få mer moderne luftvern fra vesten.

Make sense.

2 Likes

Ja, at briter er ukrainere ‘make sense’ på Teknvestor :wink:

Jeg har kommentert dette tidligere via et innlegg fra en på twitter som jeg ser på som troverdig. Konklusjonen var at Ukraina vil ha nok luftforsvar til å forsvare det militære, men det sivile vil ha mindre beskyttelse framover. Kommer an på hvor mye langttrekkende raketter Russland sitter igjen med. Så, det er urovekkende for sivile i Ukraina.

Det begynner å nærme seg vær til å drive offensiv i. Fra 1. mai er det meldt stort sett sol, relativt varmt om natta og litt vind. Perfekt tørkevær. Klart til offensiv 9. mai?

EDIT ser at værmeldingen har blitt litt bedre siden sist jeg sjekket. Da skulle det regne til og med 2. mai. Har tenkt litt og egentlig kommet fram til at de nok ender opp med å droppe 9. mai feiringen og kjører på litt senere. Det er en stor fordel å kunne kjøre kjøretøy med hjul, ikke bare belter på alle jordveiene langs jorder i Ukraina. De må jo få forsyninger fram til fronten som jeg håper vil bli mer enn 100 km fra dagens frontlinje. :stuck_out_tongue:

4 Likes

Spesiell dag i Russland. Blir det dagen når offensiven settes i gang, får vi enda mer forskrudd propaganda fra Kreml.

Har sett noen oppslag på dette. Ingen av dem nevner antallet vestlige antiluftsystemer som har blitt levert. Netto effekt er dermed ikke helt klar. Ekstra komplisert blir det av at flere av de vestlige systemene kan linkes.

1 Like

Dokumentet var vel også litt eldre som du sier? Er levert, nasams, patriot osv i mellomtiden?

Det var nå fått 48 dager siden sist angrep. 20 av 23 missiler ble skutt ned. Er Russland der at de må lage missiler for å ha noe å skyte?

1 Like

Fra Nexta_TV:
Russians kill Russians in the war more often than Ukrainians

More than 50% of the dead Russian soldiers in Ukraine died from wounds that did not threaten their lives - simply the wounded were not treated properly, said Artem Katulin, head of the Tactical Medicine Training Center of the Kalashnikov Concern. And 30% of the arms and legs were amputated for nothing - just because the wounded were improperly tourniqueted.

Omtrent som man har antatt her inne på forumet da - man ser jo også haugevis av ruzzere mer eller mindre alvorlig skadet i skyttergravene - men ingen kommer - de som overlever stikker jo av.

5 Likes

Det er vel levert noen eldre Hawk batterier også.

Det at to av kryssermissilene som kom igjennom gikk mot to store bygninger, indikerer at det er gamle supersoniske antiskipsmissiler laget for å angripe hangarskip. De styrer mot største radarreflesen. Disse er militært ubrukelige, men har stort stridshode, og er velegnet til terrorbombing. Tapstallene ligner på tilsvarende angrep tidligere.

Russerne har en bevisst strategi med terrorbombing, så jeg tror vi må holde antiskipsmissilene utenfor regnestykket. 21 kryssermissiler på 48 dager er kanskje hva de klarer å produsere.

Det kan også tenkes at Russland prøver å bygge opp lager av kryssermissiler i påvente av en ukrainsk offensiv. Det er imidlertid ikke det nyttigse deffensive våpenet, når russerne allerede nå sliter med å finne fornuftige mål. I en manøverkrig vil de ha enda større problemer med mål som flytter på seg. (Kan hende de kan brukes mot broer, dersom de er presise nok.)

5 Likes

Hvordan ser det ut på Ukrainska sidan?
Jag vibbar att det inte er bra dær heller. Men av annan orsak. I ryzzland er folk en førbruknignsvara. Medan Ukraina knappast har all værlden av utstyr og resurser.

1 Like

96% skadede Ukrainere blir sendt tilbake til fronten.

Ukraina kan heldigvis bruke sykehus stort sett over hele vesten. Dvs at sykehus i Ukraina kan jobbe med akutte pasienter.

5 Likes

Er aldri enkelt å få sårede ved fronten evakuert og behandlet på en god måte men Ukraina er nok enormt mye bedre stilt både når det gjelder forsyninger (får mye slikt utstyr også tror jeg), evakueringslinjer/utstyr, behandlingssteder og medisinsk trenet personell. Så situasjonen er slik jeg ser det en helt annen.

6 Likes

https://twitter.com/AndrewPerpetua/status/1651990656670154752

Så, hvordan kommer Ukraina sin offensiv til å se ut? Hvis det ikke har skjedd noe før 17. mai, så kan du kalle meg en krakk.

… eller så har det regnet som faen.

1 Like

https://twitter.com/IAPonomarenko/status/1652166618552606720?s=20

Video. Det er en veldig stor brann. (Mange lagertanker)

https://twitter.com/Tendar/status/1652168145849794564?s=20

18 Likes