Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Ofte lages sterke og svakere deler av forsvarsverker bevisst for å lede et angrep inn i et område som er gunstigere for de som er i forsvar. Jeg regner med at Ukrainerne må analysere og simulere mange scenarier for å unngå å kjøre inn i feller.

8 Likes

osv., samtidig er twitter-feeden min full av lokale innsamlingsaksjoner for kommersielle droner og SUV’er. Jeg tror mange ukrainere er engstelige for å måtte være avhengig av tommel opp eller ned for slike byråkratiske pakker, som f.eks. maga-gjengen er skeptiske til, i stedet for en mer løpende forsyning, en lend-lease, basert på ukrainernes egne vurderinger og behov.

2 Likes

For hvem og hva er det egentlig Wagner sloss for i Ukraina???

Det virker som de er helt i klinsj med Russland eller er dette elsk/hat forholdet mellom Wagner og Putin bare et spill for galleriet?

Om det er et spill for galleriet må Putin gjøre noe relativt raskt, i all den tiden som går nå med trusler får det Putin til å virke svak. Det får meg til å tro at det ikke er et spill for galleriet.

1 Like

Altså, jo mer utstyr Ukraina får, jo færre liv vil de miste. Tviler på at det går an å få for mye droner. En drone holder jo gjerne ikke så lenge heller. På den andre siden, det er nok noe av det mest kostnadseffektive som finnes, så lenge man bruker de sammen med mer konvensjonelle våpen som mortere, artilleri, osv.

Ukraina kan ikke drive med krigføring inne i byer. Det går bare ikke. De må rundt og avskjære forsyningslinjene. Samtidig, statiske forsvar utenfor byer? Har ikke fått med meg at russerne har bygget masse solid bunkere. De fleste vil være synlig på satelittfoto og relativt enkle å ta ut?

3 Likes

Fortelle Sannheten i ryzzland = :coffin:

Det gjør ikke alltid noe at forsvarsverker er synlige. En installasjon som bremser eller hindrer er alt som skal til, forutsatt at det er god dekning med artilleri og gjerne direkte ild.

Frontlinjen er imidlertid lang, og det er ikke lenger flust med folk og artilleri hos russerne. Det er nok tvilsomt om Russland klarer å plassere det de har på de riktige stedene i forhold til der Ukraina finner på å angripe.

2 Likes

og ironisk nok
image
(jeg ville ta den informasjonen med en klype salt, kan være produsert på et av mange jernverk rundtom i tidl. soviet, noen tunger sier produsert i tjekkia (og kjøpt brukt fra laos nå i år (for paradebruk?)) twitter har det gøy med paraden i det minste

12 Likes

Her er det jeg sliter litt med å forstå hvordan Russland skal klare å få til artilleri/direkte ild. Klarer Ukraina å få øye på artilleriet/tanks/APC/IFV, så vil en Excalibur runde gjøre kål på den. Evt 3-4 skudd med normalt artilleri. Fra en Archer har fått et GPS koordinat til de har fyrt av tre skudd og kjørt igjen, så tar det litt over et minutt. Rekkevidde: 30 km. 40km med base burn og 50 km med Excalibur.

I det Ukraina setter i gang offensiven sin, så antar jeg disse har fått utdelt mye mer artillerigranater enn det de nå bruker i forsvar. Jeg tenker at halve grunnen til at de nå klager såpass som de gjør i Bakhmut på eget artilleri er at de rett og slett sparer så mye de kan.

2 Likes

Andre kilder sier at den var designet i Kharkiv, men ikke noe om hvor den var bygget.

Tviler på at det er for mange droner som er problemet. Ukraina er fullstendig avhengig av våpenstøtte, dette er igjen til en viss grad avhengig av opinionen. Da er de engstelige for at det etableres en oppfatning om at de har nok utstyr. Utover det spiller det liten rolle hva mer eller mindre kvalifiserte personer mener og tror om krigens fremtidige forløp.

2 Likes

Poenget mitt var at nesten samme hva hvor mye utstyr Ukraina har, eller har fått, så vil mer utstyr gjøre situasjonen deres bedre.

Helt enig. Jeg tipper de får ATACMS, masse GLSDB eller F-16 innen krigen er over. F-16 vil være mest fleksibelt, men også svært mye dyrere enn å bare gi Ukraina masse GLSDB og/eller ATACMS.

5 Likes

Heldigvis tror jeg Ukraina har veldig god kontroll på hva russerne foretar seg. Jeg håper og tror de får gode satelittbilder jevnlig. Kontroll på hva motparten foretar seg tror jeg er en av de store fordelene Ukraina har.

4 Likes

Lovgiverne endret vernepliktloven slik at regjeringen nå kan sende ut innkallelsene digitalt, og at den er gyldig fra den er sendt.

Før måtte mottakeren av innkallelsen skrive under på at den var mottatt.

Hvis de ikke møter opp på rekrutteringskontorene etter at regjeringen har sendt en digital innkallelse, vil miste retten til å kjøre bil og forlate landet. Slik har de flyttet byrden med å overholde vernepliktslovene over på den enkelte borger.

– Den russiske regjeringen går metodisk gjennom en prosess for å gå over til en høyere beredskap og langvarig krig, utdypet hun.

Det er flere konsekvenser enn å ikke kunne kjøre bil og dra utenlands. Bl.a går retten til lån fra banken, og muligheten til kunne starte en bedrift tapt dersom de ikke møter opp.

Det vil 20 dager før de får meldingen til de mister rettighetene, så de kan fortsatt flykte utenlands, men ikke lenger ignorere innkallingen uten konsekvenser.

Med andre ord: Russland graver seg inn, og gjør tiltak for å kunne mobilisere mange flere.

2 Likes

https://twitter.com/Inkvisiit/status/1655584386601951238
Tar for seg det russiske forsvaret i nærheten av Tokmak.

Lurer på hvor stor verdi disse forsvarene ender opp med å ha hvis Ukraina har nok artilleri og kan bruke droner til å sikte inn artilleriet. Jeg tenker at artilleriet vil ta seg av mesteparten av tanks/apc/artilleri og større samlinger av fotsoldater. Så sender de inn tanks med infanteristøtte for å ta det som er igjen.

Altså, forsvarene har verdi, jeg bare vet ikke om det ender opp å gjøre noe særlig mer enn å sinke Ukraina. Forsinkelsen tenker jeg ikke nødvendigvis blir så stor heller. For å stå i mot, så må Russland klare å forsterke fronten med vesentlig mer tropper enn de har pr frontavsnitt nå. Disse troppene som flytter på seg vil være svært sårbare…

1 Like

Hvordan er værprognosene for opptørking i aktuelle frontavsnitt ?

Dette er gode nyheter,det betyr at det står dårligere til en det vi tror for russerne .

6 Likes

Men kan vi stole på en ultranasjonalist og militærblogger som sannsynligvis vil det motsatte, at Russland vinner?

3 Likes

Det tørker bra i sør tenker jeg. Bittelitt nedbør, men det tørker opp i løpet av en time eller noe. Har vært tørt siden 2. mai, så burde begynne å komme seg rundt nå. Så Ukraina kan starte offensiven mellom 0 -14 dager tenker jeg.

I Luhansk, så er inntrykket mitt at det har vært en veldig våt vår og derfor vil ta lengre tid før det er tørt nok. Så om 14-28 dager en gang burde det være tørt nok.

Ukraina kommer til å ønske å kjøre rundt alt av byer og landsbyer for å unngå bykamp. Det krever at biler med hjul kan kjøre på jordveier og beltedrevne kan bruke jorder osv tenker jeg.

1 Like

Litt skremmende

2 Likes