Sorry, da snakker vi forbi hverandre. Jeg mente den til @Christian
Ser ut som bensin eller noe i den stilen. Gass kanskje. Kanskje en brensledepå. Vanskelig å si.
Det finns flere videor som påstås vise samme sak, men oppenbart ikke gjør det. Det pleier å vare samme vise da Ukrainane har sprengt noe suzziskt; ny film mixes med noe gammelt.
Viden fra bron kan kaskje vare et antall APCer? Ser ut som et dekk-lager som brinner, men en APC har ofte 6-8 hjul = mer gummir => mer røyk.
https://twitter.com/Tendar/status/1657493211609280512
Olje, i Iran?
Jeg tror ikke Ukraina holder våpen i så stor lagre. Hittil, så har store eksplosjoner vært sivile. Her kanskje i sivilt, men i Iran. Får se.
Wagner har og trolig er aktive mange steder i verden. Tror nok ikke gruppens framtid faller helt sammen selv om deres tropper i Ukraina i stor grad tas ut. Deres aktiviteter består av mye forskjellig og deres nettverk tror jeg er stort. Ganske mye av det som er i Ukraina er vel ganske nyrekruterte. De har vel skalert opp ganske kraftig.
Når det gjelder kritikken av Kreml så rettes den mot forsvarssjef og forsvarsminister. Prigozjin kjenner jo Putin godt og jeg tror nok dette er en strategi ment for å få Putin til å instruere de under seg til å gi Wagner mer ammunisjon. Tror Putin ser at Wagner har stått for mange av de viktigste seieren og ser nytten av å ha de med på laget videre fortsatt.
Store tap av fotsoldater svekker selvsagt Wagner men det viktigste er jo om lederne kan tas. Fått tatt Prigozjin hadde gjort en stor forskjell tror jeg.
https://twitter.com/maria_drutska/status/1657485562054311936
Ternopil was hit in the industrial zone - the head of the Ternopil Regional Council.
Med den innsatsen som kreves av Wagner i Ukraina nå så er de mer eller mindre vingeskutt ift. å ha kapasiteter for innsatser andre steder.
Bra våpenpakke i fra Tyskland på 3 milliarder dollar.
Kan meget godt være russisk propaganda dette, for det står ikke noe om dette i norske medier, men hvis det er propaganda, og egentlig gamle bilder fra Iran, går i alle fall engelske tabloide medier rett på limpinnen og lar seg bruke. Snakker om Daily Mail og The Sun.
Sjekker man Ukrainske medier virker dette mindre dramatisk og mer som en “nothing-burger”; noen har hørt noe, men ikke noe verdt å rapportere noe mer om.
" Western Ukraine’s Khmelnytsky Oblast Military Administration reported that explosions were heard in the region in the early hours of May 13.
They urged residents to remain in shelters. No additional information was provided at the time of the publication."
Det er jo litt forskjell på bildet fra offisielle nyhetskilder som Ukrinform på den ene siden, som viser en byggeplass og falleferdig hus, og tabloide engelske media som the Sun andre siden som viser en video av flere kjempe-eksplosjoner.
Kanskje best å forholde seg til hva som skrives i norske medier?
Utifra videoen, så ser det ut som Khelmenytskyi.
Kjøpesenteret som ligner tre “sirkustelt” er her: Soborna St, 11, Khmel’nyts’kyi, Khmel’nyts’ka oblast, Ukraina, 29000
Retningen det er filmet i ser ut til å være VNV, og på omtrent 8km avstand ligger det noe som ligner på et ammunisjonslager.
Folk jeg i byen kjenner forteller om en veldig kraftig eksplosjon. Har imidlertid ikke hørt om serier med sekundære eksplosjoner som er typiske når ammunisjonslagre går i luften. Er usikker på hva det kan være. Kanskje bomber eller stridshoder som er kraftige, men der få er lagret på samme sted?
Leste fra ukrainske kilder at det som ble truffet var et industriområde. Ikke usannsynlig med noe som sprenger godt der.
Britene har bare null tro på at Russland vil klare å mobilisere noe godt forsvar når Ukraina først setter i gang
https://twitter.com/NOELreports/status/1657684436421312514
Ukraina er rimelig nøye, klarer å få med seg at Russland gjemmer ammo i et hus og tar det ut. Video i linken.
Skal ha vært annlegg for demontering av gamle raketter. Så mye gammel fuel og dritt.
Enda ett? Virker som de prøver å treffe dem? For PR da eller? Se hvor stor eksplosjon vi klarer å lage?
Blir bra PR show.
Lekkasje: Wagner-lederen skal ha tilbudt Ukraina informasjon om russiske styrker
Passer fint med inntrykket av karakteren. Klarer likevel ikke helt å fri meg fra følelsen av at det kan være et ukrainsk plott her.
Allerede før denne lekkasjen var det kjent at ukrainerne holdt tilbake informasjon fra amerikanerne på grunn av lekkasjer. Det skulle ikke overraske meg om de fant på å plante en landmine for Putins kokk.