Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

If Ukraine 🇺🇦 requests it, USA 🇺🇸 is ready to deliver an Iron Dome Air Defense System to defend against Russian missiles and drones, said Lt General Daniel Karbler, the US Army’s Commanding General for Space and Missile Defense, to the Senate last week, reports the Jerusalem Post

ref https://twitter.com/ukraine_map/status/1658116235568062464

Dette tror jeg vil fungere for å beskytte Kharkiv og Zaporizhzhia by mot S-300 i bakkeangrepsmodus. Jeg tror ikke Ukraina har noe som beskytter godt mot dette pr dags dato.

1 Like

Ser ut til at de skrur varmen opp selv.

5 Likes

Btw, hvis Russland skulle bruke taktiske nukes mot Ukraina, så er det vel Kinzhal-missiler med atomstridshoder de hadde brukt. Den trusselen er jo litt mindre nå som Ukraina har PAC-3 missiler som skyter dem ned…

Så kan man begynne å spørre seg hva som hadde skjedd hvis Russland hadde funnet ut at de skulle bruke atomvåpnene sine. Hvor mange fungerer? Hadde vesten klart å skyte ned det som fungerte?

6 Likes

Her har jeg absolutt null peiling, men vet man egentlig hva som skjer om man skyter ned et slikt missil med atomstridshode? Ville det egentlig hjelpe noe særlig, bortsett fra det åpenbare positive ved å hindre et direct hit? Man ville vel fortsatt få en rimelig heftig eksplosjon nogenlunde nære en storby? Eller nei?

3 Likes

Nei, det vil ikke detonere da etter som jeg har skjønt.

3 Likes

Kort oppsummert: Modern nuclear weapons work slightly differently. Critical mass depends on the density of the material: as the density in creases, the critical mass de creases. Instead of colliding two sub-critical pieces of nuclear fuel, modern weapons detonate chemical explosives around a sub-critical sphere (or “pit”) of uranium-235 or plutonium-239 metal. The force from the blast is directed inward, compressing the pit and bringing its atoms closer together. Once dense enough to reach the critical mass, neutrons are injected, initiating a fission chain reaction and producing an atomic explosion.

In fusion weapons (also called “thermonuclear” or “hydrogen” weapons), the energy from an initial fission explosion is used to “fuse” hydrogen isotopes together. The energy released by the weapon creates a fireball that reaches several tens of million degrees—temperatures in the same range as the center of the sun (which also runs on fusion).

Det er en ganske presis prosess som må skje inne i atomstridshodet, sjansen for at det skjer ved en eksplosjon utenfra er nok tilnærmet 0.

Hvis Ukraina får såpass kontroll på innkommende missiler at de kan være ganske sikre mot atomangrep, så er det egentlig bare trusselen mot de allierte som holder Ukraina tilbake fra å kunne ta Russland.

10 Likes

Når russerne kan bombardere Kiev slik det gjør så er det på tide at Ukraina får raketter som rekker Moskva
En leveranse av MRBR er snart på sin plass. En viss rettferdighet skal det være selv i en krig

6 Likes

Men spørsmålet er om det skulle komme et kupp begrunnet i misnøyen med hvordan krigen går, så vil vel det neppe berede grunnen for noen som er mer vennligsinnede overfor Ukraina.

3 Likes

Man unngår en explotion motsvarande+1M ton TNT. Isteden får man div nedfallande skrot og muligena (men mest sannsynlig ikke) en explosjon på noen 10-tals kilo sprengmedel.
Så, omtrent forskjell på at få et hus ødelagdt vs en medelstor stad helt utplånad.

5 Likes

Nei, for å få til en atombombe, så må alle de konvensjonelle eksplosivene detonere på nøyaktig samme tid. En evt eksplosjon som oppstår pga ekstern antenning vil ikke gjøre noe.

Uran er ikke spesielt farlig i seg selv, med en halveringstid på 700m år. Plutonium-239 har en halveringstid på 24000 år og er heller ikke veldig farlig.

7 Likes

Ukraina vinner aldri krigen ved å begynne å skyte missiler mot Moskva slik situasjonen er nå. Det eneste som oppnås er at nasjonalistiske fanatikere får nok innflytelse og setter i gang et ragnarokk som gjengjeldelse. I et slikt scenario vil atomvåpen definitivt være en meget tenkelig og uønsket ingrediens.

4 Likes

Jeg tror helt oppriktig at om man tar ut Putin vil hele systemet rakne i Russland. Det beste hadde vært om han døde av naturlige årsaker, da hadde man sluppet “hevn”-argumentet, selv om russerne sier hva de vil da, så hadde sikkert kommet selv om han faktisk falt ut av et vindu.

2 Likes

I det et kupp lykkes mot putin, så har det helt raknet i maktstrukturer i Russland. De vil ikke klare å drive en krig. Det er mulig at de kan få fyrt av et atomvåpen eller to, men jeg tror en evt slik ordre vil bli ignorert og misforstått til det uendelige. Noe koordinert angrep blir det ikke. Nei, går det i den retningen, så tror jeg man ender opp med borgerkrig i Russland.

Btw, putin har fortsatt balletak på makten i Russland.

3 Likes

Nei,men blir det full borgerkrig i russland tror jeg det gagner Ukraina . Tviler på at russland klarer og holde stridevnen i større grad da mot Ukraina.

2 Likes

Det er vel det jeg skriver over. Logistikken kommer jo til å gå fullstendig i ball. Det er jo risky som faen å være russisk soldat i Ukraina, også for høyere befal. Hvorfor være i Ukraina når du må beskytte dine egne hjemme.

2 Likes

Litt om nattas angrep på Kyiv:
https://twitter.com/noclador/status/1658416550188130310

1 Like

Hva er det med dette folkeslaget ? Og russerne er sjokkert ? Dette er jo slik putin regime holder på daglig med og drepe kvinner og barn.

Ukraina gjør fremgang på slagmarken . Tror vi vil se at de tar store områder tilbake de neste mnd .

10 Likes

https://twitter.com/NOELreports/status/1658544817096347649

The UK and the Netherlands have agreed to create a coalition to purchase fighter jets for Ukraine, Le Monde writes, citing Downing Street after a meeting between British Prime Minister Rishi Sunak and his Dutch counterpart Mark Rutte.

“The British Prime Minister and Prime Minister Rutte have agreed that they will work to build an international coalition to provide Ukraine with combat air capability, providing support in everything from training pilots to the purchase of F-16 fighters.”

Ting har virkelig begynt å skje med våpenforsyninger til Ukraina. Lurer på hva triggere var. Hvorfor skjedde ikke dette i september, når det var klart at Ukraina med rett våpen ville klare å hive ut Russland? Hvorfor nå?

12 Likes

Jeg tipper det er fordi Ukraina i mellomtiden har lært opp piloter på F16. Det er i alle fall det jeg håper på.

3 Likes