Hvis ikke kvaliteten på ukrainske soldater er skyhøyt over alt Russland har trent siden september, så kan dere kalle meg en krakk.
Alt jeg har lest om trening av folk på nytt utstyr sier det samme. Det går fort. Topp motivasjon.
Hvis ikke kvaliteten på ukrainske soldater er skyhøyt over alt Russland har trent siden september, så kan dere kalle meg en krakk.
Alt jeg har lest om trening av folk på nytt utstyr sier det samme. Det går fort. Topp motivasjon.
Det hevdes at Lukashenko har vært i Kreml og ligger forgiftet på sykehus. Jeg antar det er desinformasjon foreløpig.
https://twitter.com/MarkHertling/status/1662638812168695808?s=20
Mad tanke på Lukashenkos fysionomi og gjenerelle livsstil, så er ju et sykehusbesøk rent statistikt ikke usannsynlig også uten forgiftning.
Spørs bare hva som skjer hvis* han kaster inn håndkleet. Tar sønnen over, eller blir det ruzzisk administrasjon direkte?
*) Førr eller seienere viker han inn skjægget. Kun et spørsmål om tid.
På den tiden var det Vladimir den store som styrte i Kyiv. En hersker som fikk det som etter min mening er historiens beste kallenavn av en middelalderhistoriker: fornicator maximus. Han hadde mildt sagt rikelig med koner, konkubiner og barn.
Det har ikke bare med motivasjon å gjøre. Det har også å gjøre med reell krigserfaring. Trening som for andre blir abstrakt, kan ukrainerne raskt sette i kontekst og forstå.
For eksempel har soldatene i luftvernbatteriene en mengdetrening innabords som ingen andre i verden er i nærheten av. Det er derfor ikke overraskende at de bruker nye og bedre våpen på en effektiv og til tider innovativ måte.
“It turns out that our air defense forces with crash course training literally squeezed out of the Patriot a capability that the Pentagon did not think was possible.”
Russia: Air defense appears to have shot down its own Russian plane near the Morozovsk military airfield in Rostov region.
https://twitter.com/igorsushko/status/1661819867941445649
300km fra fronten
Dette skjedde vel for et par dager siden?
Følger litt med på valget i Tyrkia siden jeg er her og det har en viss betydning for både det ene og det andre
I skrivende stund er det 53, 7 - 46,3 ved 80% opptalt
Kemal Kiliçdaroglu har tatt kraftig innpå siste halve timen
Men Erdogan ser ut til å ro det i land -igjen
Det regner også langtrekkende missiler langs kysten av Azovhavet i sørøst. De tar ut ammunisjonslagre, troppekonsentrasjoner og lagret utstyr.
Hele poenget med et slikt intensivt angrep, er å kunne utnytte tidsvinduet frem til Russland har erstattet det de har mistet. (Ikke bare utstyr, men også ledelsesfunksjoner.) Dette betyr at Ukraina ikke kan vente særlig lenge med å sette i gang en offensiv.
De må kunne kjøre med lastebil på jordvei. Tar vel kanskje tre dager å tørke opp med 25 grader og sol?
Jeg vet ikke hvor lang tid det tar å tørke opp grunnen. Har opplevd voldsomme regnskyll som har satt veier under vann vest i Ukraina. Neste dag var det bare noen vannpytter igjen.
Dårlige veier vil uansett ikke bare påvirke ukrainske styrker. De russiske linjene er tynt bemannet, så russerne er avhengige av å flytte tropper dit angrepet kommer. Været kommer på toppen av angrep for å forværre fiendens logistikk. Dette er et komplekst spill, som jeg mangler innsikt i.
Intuitivt legger jeg mere vekt på menneskelige indikatorer. For eksempel bønnemøter i flere brigader. Det rimer med mitt bilde av folkesjelen i Ukraina.
Hadde vært lite fint med en død leder i Belarus, så tar Putin over og setter inn styrkene der i konflikten.
Jeg har forutsatt at Ukraina har tenkt å kjøre thunder runs forbi de tyngste forsvarsverkene. Da må de over på jordveier. De må kunne få fram forsyninger, da må de få fram lastebiler.
Når det har skjedd, så er det Russland sitt problem, når Ukraina får fram forsyninger, mens de selv blir mer og mer omringet eller isolert.
Det jeg lurer på er om de har en god plan for å evakuere. Russland kom seg godt ut av kherson. Klarer de å gjenta det, hvis de ikke har begynt når Ukraina får gjennombrudd?
Days after the president agreed to allow U.S.-made F-16 fighter jets into the war zone for the first time, Sen. Lindsey Graham is now calling for the U.S. to supply long-range rockets and cluster bombs to Ukraine,
Det finnes to typer republikanere
Det har blitt hevdet at Russland sine best trente styrker stod i Kherson. Der var det også mobiliserte, som ble satt til å holde igjen fronten mens de verdifulle ble trukket ut. Det kan hende at vi igjen kommer til å se en gradering av hvem som er verdt å evakuere. Det kan igjen skape panikk, som ved Izum.
Forferdelig skjebne til Ukrainere som opplever denne krigen, der byer blir totalt utslettet .
Det at de har avslørt hvor putin har bunker er meget bra om det blir stor krig. Da har putin grunn til og være redd da Big Mama tar ut dette.