Poenget i den første Tweet’en er jo godt, hvorfor skulle ikke ruzzere fortjene å få en drone i huet?
Men må si at jeg selv blir bekymret for dette, uansett om det er sendt fra Ukraina eller en falskflagg greie for å øke mobiliseringen av styrker er det jo ikke bra det heller.
Tenker Ukraina kan starte offensiv fra og med rundt 2. juni. Etter det er værvarselet “perfekt”. En lengre periode med godt vær.
Ser greit ut i øst også:
Det er flere måter Ukraina kan kjøre denne offensiven på. Det kommer an på hvordan de vurderer forsvarsevnen til Russland langs hele fronten.
La oss si Ukraina ønsker å angripe mot sør, men de også ser at forsvaret ved f.eks. Svatove er svakt. Da kan de f.eks. bruke 1/3 av styrken sin til å bryte gjennom ved Svatove, få Russland til å sende forsterkninger dit før de noen dager etterpå angriper i sør.
Hvis Ukraina ser at bakområdet i sør er sårbart, kanskje de velger å kjøre hele styrken sin i sør og prøver å kutte forsyningslinjene og retrettmulighetene til mest mulig russiske tropper.
Må si jeg er ekstremt spent på å se hva Ukraina gjør og hvordan de faktisk kommer til å bryte stillingskrigen. Det er jo til og med mulig at de bare driver på som ved Kherson og kutter forsyningslinjene via fjernbeskjemping til styrkene i Zapohoriziha og Kherson og får Russland til å trekke seg uten noe forsøk på gjennombrudd (slik som mot Kupiansk).
Residensen til Putin kan ha vært et av målene
En falsk flagg operasjon ville jeg forventet å typisk skulle være rettet mot f.eks. barneskoler og sykehus for at det skulle ha den ønskede effekt.
Nja, de vil jo ikke framstå altfor inkompetente da?
Gro Holm mener at disse angrepene ikke vil være egnet til å splitte det russiske folket, men at droneangrepene heller vil virke samlende.
For å si det sånn, Russland sine angrep på sivilbefolkningen har ikke fått Ukraina sin til å knekke. Så jeg ser helt klart logikken. Det er vel også derfor flere her har lurt på om det er en false flag operasjon.
Ser at det er flere kommentatorer som heller mot falskt flagg. Spesielt med tanke på tidligere russisk kritikk av de som mener at FSB stod bak sprengningen av boligblokker før den andre Chechenia-krigen. (FSB ble tatt på fersk gjerning mens de bar sprengstoff inn i en annen boligblokk i Moskva. Det ble senere forklart som en øvelse.)
Er nok mange som venter på at det skal skje noe snart ja. Er jo spennende å se hva de greier å oppnå. Må innrømme jeg har store forventninger til at gjennombruddet kommer raskt når de først bestemmer seg for å kline til. Så er jo det store håpet at dette kan skape kaos i de russiske rekkene slik at motivasjonen der får en så stor knekk at motstanden raskt blir svakere.
Men vi får jo se om det er oss optimister som får mest rett med tanke på sommerens utvikling eller om russerne har mer fighting spirit og resurser i bakhåndt til å stå imot og etter hvert greie å fryse fronten slik noen virker å ha tro på.
Hvis de først kliner til, så er jeg rimelig sikker på at det blir suksess, type 80%. Spørsmålet er hva Ukraina gjør hvis de vurderer sjansen for suksess til f.eks. 60%. Da tror jeg de heller kjører en lengre fjernbekjemping. Så lenge de har backing fra vesten, så gir det mening. Fra januar, når de begynte å få mer utstyr og til nå, så har Ukraina blitt vesentlig sterkere, mens Russland har blitt svakere.
Nå sier de det er krig på russlands største (?) talkshow. Dette lukter nå enda mer false flag. Litt tidligere i videosnutten så blir det snakket om “krigstidssensur”. Så man kan lett tolk dette som et false flag for å ha en unnskyldning for å gå over til å kalle det krig og for å kunne øke mobiliseringen. “Se, Ukraina angrep oss, vi må gå til krig mot dem. Forsvar Russland!”.
https://twitter.com/NatalkaKyiv/status/1663480842885136384
Hvis det nå blir
Et greit fuck you til Putin fra Stoltenberg, nå i Oslo.
" Det første er at Natos dør er åpen for nye medlemmer. Det andre er at Ukraina kommer til å bli medlem. Det tredje vi er enige om er at det er Nato-landene og Ukraina som bestemmer dette, ikke Russland, sier han.
– Putin har ikke vetorett over Nato-utvidelser, la han til."
https://twitter.com/Tendar/status/1663520610721361920
I have seen enough Russian propaganda speeches in order to discern what is a prepared speech and what is hapless stumbling. This is the latter. Look at his notebook. He needed for that rubbish written notes? “Ukropolis”? What is this supposed to even mean?
Not even in Russia’s alternative universe this is this believable. Their reaction to the drone attacks only projects utter cluelessness, confusion and signs of mentally derangement. Moscow completely lost the plot.
Argumenterer mot at det var false flag
Oh well, tror jeg bare lar denne ligge, får nok neppe fasiten.
Enig at angrepet skriker false flag, men amerikanerne mener at Ukraina sto bak det forrige primitive drone angrepet på kreml.
Ser at noen mistenker Prigozhin. Han har egne ambisjoner, og ønsker å sette Kreml i et dårlig lys. Det kunne i så fall forklare forvirrede uttalelser fra eliten i Moskva.
Personlig, så klarer jeg ikke helt å fri meg fra følelsen av at entreprenørånden i Ukraina kan være en faktor. Der er det en mengde firmaer som nå utvikler droner. Jeg hadde egentlig ikke blitt så veldig overrasker om et slikt privat firma fant ut at det er like greit å teste rekkevidden innover Russland. Jeg tror myndighetene i Ukraina ikke uten videre tillater en 500km test i Ukraina, når landet daglig angripes med tilsvarende droner.
(Tenk deg en Jeremy Clarkson med stor teknisk begavelse.)
“…regarding the attacks: of course we are pleased to watch and predict an increase in the number of attacks. But of course we have nothing directly to do with this,” Ukrainian presidential adviser Mykhailo Podolyak told the “Breakfast Show”
Kyiv var på Kyiv-dagen for to dager siden utsatt for krigens største drone angrep.
Blir en del danske pølser og kartofler for den summen.
Bare å finne frem popcorn
I løpet av de kommende dagene vil du få se en ganske imponerende framvisning av styrke fra ukrainerne