At de ikke selv ser paradoksene, at de ikke selv skjønner hvor usympatiske de høres ut.
For en syk kultur!
Hej Norge
Det går vejen – gult og blåt er flot – specielt i Kherson
Dansken
Undres på hvor mange alternative fergepunkter russerne har forberedt. De bør ikke bruke de samme for mange ganger. I tillegg til tapene, blir et punkt raskt uframkommelig pga ødelagte kjøretøy.
På den annen side vil veksling mellom alternative fergepunkter kreve god organisering av kolonnene. Det er kanskje utenfor evnene til den russiske hæren.
Noen har droppet broen helt så det ikke går an å snike seg over den til fots.
Er det ikke russerne som sprengte den?
Mulig. Korrigerte meg der.
Slava Ukraine!
Hva er utfallet om russerne sprenger denne demningen som det spekuleres i? Og er det sannsynlig?
Utfallet er at Russisk side av DNipro blir VELDIG våt.
Ukrains side som er høyere blir litt våt.
Ikke sansynlig utfall.
Vestbredden ligger litt høyere, så tviler sterkt på at det blir et positivt utfall for russerne. Det sagt utelukker jeg ikke at de sprenger, de gjør tilsynelatende fullstendig irrasjonelle ting hele tiden.
Det interessante nå er hvordan Ukrainerne fortsetter momentet herfra. De har initiativet, men nå står Dnipro i veien og russerne har jobbet intensivt med å konstruere defensive posisjoner på østbredden. En mulig strategi vil være å konsolidere og befeste inntatte områder i Kherson og vende fokus nordover igjen.
Neste slag blir vel ved Zaporizhia, hvor Ukrainia prøver å isolere Krim.
Men jeg tror kanskje krigen nærmer seg det punktet hvor frontene frysere til. Ukraina klarer nok ikke jage ut Russland med mindre Vesten støtter opp med ATACMS, fly etc
-Store deler av byens infrastruktur blir nå ødelagt. TV-master og bruer sprenges. Byens vannforsyning er påført store skader, og selv kulturskatter blir demontert og kjørt i lastebiler inn i andre russisk-kontrollerte områder. En stor demning er allerede påført store skader, og den store frykten er at russerne velger å sprenge demningen og legge Kherson under vann(ABC)
Og - de terroriserer sivilbefolkningen på alle mulige måter- En kan ikke laste ukrainerne hvis de slutter å ta fanger…
Dette er vel oppsummering av gammel info.
Hvorfor tror du frontene fryser til? Ukraina har tatt tilbake gigantiske områder (markert i gult) siden krigen bikket i ukrainsk favør i slutten av august. Er det de mobiliserte som du tenker vil stabilisere fronten for Russland? De som er gitt et par dager på skytebanen og en spade på deling for å grave skyttergraver? Uten disse, så tviler jeg på at de hadde holdt i det hele tatt. Med tanke på tapstallene disse mobiliserte har hver dag, så ser jeg ikke helt at de skal klare å holde særlig lenge. Moralen har nok også fått seg en solid knekk av å se at Russland nå måtte gi tilbake rundt 4000 km2 i Kherson.
Nå hadde det gått hurtigere for Ukraina med mer støtte. Det enkleste hadde nok vært å utstyre dem med mer 155mm artilleri, mer tanks og mer APC-er. Dette er utstyr de relativt enkelt kan ta i bruk.
Videre tenker jeg at når det blir så kaldt at Azovhavet fryser til, vil landjorda være fast og fin for manøverkrigføring.