Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Fantastisk! Jeg husker som barn å ha vært om bord på Iowa slagskipet tror jeg det var, da det var i Oslo. Stort inntrykk. Nesten som å være på flyshow.

“I 1985 la de amerikanske hangarskipet USS Iowa til kai rett nedenfor festningen.”

2 Likes

Jeg håper de treffer noen militære mål som gir mening, ikke noe som bare gjør mer innbitte.

Frederick W. Kagan mener at å forhandle med Russland nå er idioti, Putin tror fortsatt han kan vinne krigen og evt forhandlinger nå vil etterlate seg et varig svekket Ukraina som vil bli angrepet av Russland i framtiden.

https://understandingwar.org/backgrounder/case-against-negotiations-russia

Det er flere enn jeg som tror Ukraina vil begynne jobben med å få Russland ut av resten av Kherson fylke og zaporizhzhia fylke ved å kutte sårbare forsyningslinjer.

Russian forces in eastern Kherson Oblast are likely partially vulnerable to a Ukrainian interdiction campaign such as the one Ukrainian forces successfully exploited to retake western Kherson Oblast. Several major ground lines of communication (GLOCs) run through eastern Kherson Oblast into other Russian-controlled areas in southern Ukraine: the southern T2202 Nova Kahkovka-Armiansk route, the southeastern P47 Kakovkha-Henichesk route, and the M14 highway that runs eastward into Melitopol, Berdyansk, and Mariupol. Geolocated satellite imagery indicates that Russian troops are establishing defensive positions along some of these critical GLOCs, and social media reporting indicates that Ukrainian strikes have already begun targeting Russian concentration areas and military assets on these routes.[4] The limited number of high-quality roads and railways in this area, particularly connecting Crimea to the mainland, creates potential bottlenecks that could be vulnerable to Ukrainian interdiction efforts that would gradually degrade the Russian ability to continue supplying its grouping in eastern Kherson Oblast and other areas of southern Ukraine. ISW previously reported the targeting of similar bottlenecks along key GLOCS–not just the bridges across the Dnipro River–during Ukraine’s Kherson counteroffensive in late August to mid-October culminated in the Russian withdrawal from the west bank of Kherson Oblast to positions further south of the Dnipro River. Ukrainian forces will likely find it harder to achieve such dramatic effects in eastern Kherson but may be able to disrupt Russian efforts to solidify and hold their new defensive lines.

https://understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-november-17

6 Likes

Såååå, 80% av Tyskland sin våpen produksjon gikk til å forsvare seg mot vestens flyvåpen. Det gir mening, selv om det er overraskende.

3 Likes
1 Like

6 Likes

Hvor tomme for raketter er Russland?

Nå skyter de ting som ble produsert i sommer. Dvs farlig nær heeelt tomme.

10 Likes

https://euromaidanpress.com/2022/11/19/russias-missile-stockpile-was-dwindling-as-per-officials-but-this-weeks-assaults-raise-questions-about-that-nyt/?swcfpc=1

Før krigen ville jeg tenkt at det var logisk at russerne hadde et “fist in - first out” system på missilene sine. Etter å ha sett russerne i operasjon, er jeg mer tilbøyelig til å tro at de tar de missilene som står nærmest døra.

Jeg tviler også på at de gidder å frakte missiler mellom lagre i ulike deler av landet, slik at de kan få brukt opp de eldste missilene først. Det kan imidlertid godt tenkes at de rekvirerer drivstoff til å rullere missiler, og så selger drivstoffet på svartebørsen.

10 Likes

Det har dog vært nyere og nyere missiler som har blitt brukt. Så på lagrene nærmest Ukraina, så er det nok nå rimelig tomt. Jeg ser dog på det som sannsynlig at iranske missiler ender i russiske hender hvis ikke opprørerne der styrter det eksisterende styret. Som det kanskje vil gjøre.

Det positive i Iran er at det finnes moderate partier som kan ta makten hvis det nåværende regimet faller. Mao at det ikke nødvendigvis ender opp som et diktatur.

Jeg er forresten imponert over at Ukraina har klart å beholde strøm til 75% selv etter alle angrepene. De får mye støtte fra Vesten her, men de viser også at det er en nasjon som blir sterkere under press.

8 Likes

Siden vi kan observere nyere og nyere dato på disse missilene så er det helt tydelig at de tømmer lagrene for de eldste tingene først.

Og om de er kommet til ting som er laget i sommer, så kan det nok stemme at de har under 100stk igjen.

1 Like

Som igjen vel stemmer ganske bra med det Ukraina mente de hadde for en måned siden:

10 Likes

Ettersom de i hovedsak benytter dem mot sivile krysser jeg alt av fingre og tær for at du har rett!

Du har holdt høyt nivå i alle Ukraina-trådene forresten, kudos og stå på. Tekinvestor gir mer presis og tidligere info om Ukraina enn alt av mainstream media i Norge.

14 Likes

Det som er trist er at mainstream media i stor grad ligger langt på etterskudd og helst kun velger sensasjonsbaserte nyheter.

Bare aftenposten saken sin om satan 2 er helt latterlig. Åpne kilder tilsier at 90% av det som står i artikkelen er feil.

11 Likes

Jeg har innimellom klikket inn på overskrifter som jeg allerede er kjent med (fordi jeg har lest det her) bare for å belønne nettaviser med klikk når de har relevant og korrekt, om enn litt treg info.

Var det aftenposten som hadde svadaet om ett enkelt missil som kunne utslette Frankrike eller Texas? Veldig skuffende at slikt blir publisert ja.

5 Likes

Men avisene har jo også skrevet om denne atombomben som skal lage en flodbølge som oversvømmer england. ( hint hint, den finnes ikke).

Ukraina vil gå inn i historien som helter om dette skjer. De vil vinne før våren.
I et ferskt intervju med britiske Sky News er han optimistisk med tanke på krigen, og mener landet sitt har muligheter til å ta tilbake hele landet. Også den ulovlig annekterte Krim-halvøya, som Russland invaderte i 2014.

I intervjuet sier Havrylov at landet hans ikke vil slutte å kjempe før de har vunnet.

Han mener også et taktisk atomangrep fra russisk side ikke vil stoppe dem fra å fortsette å krige.

8 Likes

Hej Norge

Nok en spændende fangst :shushing_face:

For the first time in the war, Ukrainian Forces in the East captured not one but nine Russian 9M120 Ataka ATGMs

[mobile.twitter.com/Blue_S…]

Nok en rimelig dag for ukrainske styrker :ukraine: :ukraine:

(https://mobile.twitter.com/Blue_Sauron/status/1593888573576585216)

Dansken

8 Likes

Hej

Vores tanker går til Ukrainerne — Endnu et bevis på at Russerne skal stoppes i Ukraine.

Også lidt opmuntring fra vores venner HIMARS :ukraine:
7 gode billeder :grinning:

Ukraine har ramt plet i IIovaisk :laughing:
Se billeder lige ovenfor (Link Himars)!!

Dansken

6 Likes

Hej

Ikke helt friske nyheder – men ikke set dem før, ser ud som der er sket et gennembrud med friske styrker fra Kherson :ukraine: :shushing_face:
Vi kan håbe på Good News i weekenden :grin:

Dansken

3 Likes