Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Dette kunne jeg støttet

15 Likes

Må si jeg har fått et mye bedre inntrykk av Polen i løpet av krigen.

12 Likes

Polen har jo opplevd en hel historisk kavalkade av skit fra Russland.

3 Likes

Det er absurd at Ukraina bare skal tillates å forsvare seg i Ukraina. Når Russland kriger mot dem må de kunne krige mot Russland.

9 Likes

Det blir litt som at man er i en slosskamp, men bare har lov til å blokke - ikke slå tilbake.

9 Likes

Russland pøser på med raketter, Ukraina klart å skyte ned 51 av disse, likevel er 70% av landet uten strøm. Grusomt.

4 Likes

Helt utrolig…

Fra ca. 03:10 - “To protect polish citizens of Ukranian and Belarusian descent living in Eastern Poland, Soviet troops would enter the country to restore order”

Hørt den før eller? Fredsbevarende styrker / Spesialoperasjon… Sier også noe om hva Putin (med Stalin som sitt forbilde) er kapabel til dersom han ikke stoppes…!

Likheten fra denne historien fra WWII og hva som skjer (og hva russerne ønsker å oppnå) i Ukraina er skremmende!

7 Likes

Russiske “Nato” CTSO har kollapset fullstendig. Dette er ganske morro.

8 Likes

Hva innebærer denne deklarasjonen?

Pr nå ingenting, fordi den ikke ble signert.

Den inneholdt kanskje ord/tekst, selv om den ikke ble signert?

1 Like

Siden den ikke ble signert eller publisert så vet ingen hva den inneholdt. Men det viser jo bare at CTSO egentlig er historie.

Og russiske Propaganda folk er jo allerede igang med å bygge opp narrativ for å ta Kazaksthan.

4 Likes

Er Kazakstan støttet av Kina, eller er det bare snakk om en “falsk” garanti som Kina også har gitt Ukraina tidligere?

Jeg er ikke helt sikker.

Kina og Kazak har inngått tunge sammarbeid om Uran, og Kazak skal blant annet holde svære lagre for kina. Nylig er det også inngått noe gass/olje.

Min logikk tilsier at kina har gått dem militære garantier siden de regelrett pisser på moskva. Og det hadde de ikke turt uten noen garantier. Samtidig er kina avhengig av uran/olje/gass fra kazak.

Fant denne.

Den er fra TASS , men antar den stemmer.
Hadde ikke blitt overrasket om det kom en liten kinesisk militærbase i kazak ila 2023.

Kina ønsker jo desperat å øke sitt militære tilstedeværelse rundt om i verden. Kazak har behov for noen som kan holde Moskva på en armlengdes avstand. og om CTSO faktisk går i dass nå er alt rigget for nettop det.

6 Likes

Land som eksporterer gass til Europa har siste år hatt rekordinntekter. Algerie er etter Norge den viktigste tilbyderen av gass, og de har også hatt rekordinntekter på gass.

Algerie bruker en god slump av de pengene på opprustning.

Og de planlegger å kjøpe det meste av våpnene fra Russland.

"A group of influential members of the European Parliament (MEPs) urged the head of the European Commission to review the association agreement with Algeria, a country that is about to pump 17 billion dollars into Russian coffers in arms deals that would give Moscow a financial boost.

MEPs from different groups sent a letter to EU chief Ursula Von der Leyen expressing “deep concern” at Algeria’s growing political, logistics and financial support to Moscow.

Algeria has increased its defense budget to 23 billion dollars including 17 billion dollars that are planned as part of Russian arms procurement. The North African country is currently hosting a joint military exercise with Russian troops in the area of Bechar near the Moroccan borders."

Dett faller inn under USA sitt regelverk for land som skal sanksjoneres.

Last September, a Congress bipartisan group sent a letter to US Secretary of State Antony Blinken, raising concerns over Algeria’s growing ties with Russia and calling for sanctions against officials in the Algerian regime for arms deals with Moscow.

The call by the bipartisan group, led by Congresswoman Lisa McClain, follows a similar call from Senator Marco Rubio on the Biden administration to issue sanctions against Algeria.

Under the Countering America’s Adversaries Through Sanctions Act (CAATSA), which Congress passed in 2017, sanctions are to be imposed against countries that strike defense or intelligence deals with several countries, including Russia.

“This recent Algeria-Russia arms purchase would clearly be categorized as ‘a significant transaction’ under CAATSA. Yet, no sanctions available to you have been crafted by the State Department,” stated the letter to Blinken, which is signed by 27 members of Congress.

Nå er det jo et åpent spørsmål om hva og hvor fort utstyret kan leveres, vi snakker om følgende utstyr

" The Algerian military establishment is particularly interested in Russian submarines and warplanes, namely the Su-57, Su-34, and Su-30, Africa Intelligence reports. It is also looking to purchase Moscow’s S-400 and Anti-4000 air defense systems."

Jeg tipper at Russland ikke kan levere dette med det første, men det er mildt sagt et tankekors at ikke bare gassinntekter til Russland går til å finansiere russiske våpen, men også gass-inntekter til Algerie.

5 Likes

Algerie og Marokko er jo i strid.

Vet vi hvor Marokko kjøper våpen ifra?

Marokko kjøper fra Tyrkia, Israel og USA.

3 Likes

Da vet jeg hvilken side jeg ville valgt.

2 Likes

Kina er nok oppurtunister også her. En sikkerhetsgaranti er nok mest som en forsikring for seg selv. Har man store nok lagere av det handelspartneren har å tilby så gjelder ikke sikkerhetsgarantien. Har man et prekært og umiddelbart behov så gjelder garantien. Det kan funke som en brems som gjør at RU må gi Kina advarsel om at de må hamstre først f.eks.

Kina er ikke kjent for å tenke på andre enn seg selv i utenrikspolitikk - det gjelder også Nordkorea “samarbeidet”.

3 Likes

Russland, UK og USA garanterte for sikkerheten til Ukraina når de ga opp atomvåpnene sine. Frankrike og Kina ga også garantier, men svakere. Jeg vil si at slike garantier er vært nada. Enten er du medlem av NATO, eller så er det langt fra sikkert at du blir forsvart ved et angrep.

ref: Budapest Memorandum - Wikipedia.

7 Likes