Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 5

Som det er nå, så forstår ikke russerne hvorfor de sloss. Behøver ikke gi dem grunner.

17 Likes

Jeg vil tro at strømforsyningen til elektrifiserte togstrekninger er interessante mål i områder med få broer. Spesielt dersom antallet diesellokomotiv i området er begrenset. Det vil i praksis begrense forsyningene til fronten.

4 Likes

Det er nok dessverre endel russere som fortsatt støtter krigen.

Russland har rundt 4000 diesel lokomotiv. Det vil neppe skape store problemer. Det vil derimot skape store problemer for sivilbefolkningen. Det er derfor det er en krigsforbrytelse å ta ut den type infrastruktur.

1 Like

Ja, det er helt klart. Men samtidig, så er det mange som ikke hadde protestert hvis Russland trakk seg ut og avsluttet krigen. Det er en grunn til at en million har flyktet landet.

1 Like

Bare å levere masse fra EU nå som Stolteberg sa det … noe fra Frankrike her…

4 Likes

:ukraine:

2 Likes
3 Likes

Hej Norge

Det kan kun blive værre og værre :dagger: :pick: :coffin:

Et senarie som vi nok kikker ind i !!
Dansken

1 Like

Den der tror jeg ikke på. Det er helt i russlands interesse å spille på vår frykt for at den som kommer etter putin er verre.
Men den som kommer etter putin har ikke samme maktbase, og kommer til å måtte kjempe mot interne rivaler.

7 Likes

Hej Norge

De Norske soldater bringer lykke i Ukraine :bouvet_island:

Incl Norsk telefonsamtale :smiley: – Norge på Landkortet :bouvet_island: :open_mouth:

Dansken
Dansken

6 Likes

MicMic du behøver ikke tro på det – men alt kan ske i denne krig

Dansken

1 Like

Hej Norge

Kom så US – hver dag der bliver nølet bliver uskyldige Ukrainer slået ihjel :thinking:

Dansken

3 Likes

Det er i alle fall både en klikkvenlig historie, og et narativ som russland ønsker å spre.

1 Like

@sorene, du kan redigere tidligere innlegg hvis du vil legge til mer info, og så tror jeg ikke vi trenger Hei og signatur hver gang :slightly_smiling_face: Takk!

8 Likes

Ok PDX men prøver bare at være høflig med Hei og signatur hver gang – det er vanligt i danmark

Men Måske skulle Nordmændene lære at bruge deres rigtige navn frem for alle mulige Nik de kan gemme sig under, jeg bruger trods alt mit rigtige navn.
Skal nok prøve at være lidt mindre høflig fremover.

Dansken

15 Likes

Det er fint det, men blir litt støy når det kommer mange like innlegg etter hverandre :slightly_smiling_face: Ikke vondt ment :slightly_smiling_face:

2 Likes

Tjek :+1:

2 Likes

Oops - we are next! Dette er jo bare stormannsgalskap, for deres militære styrker har jo allerede vist seg å ha mer enn nok med Ukraina. Men det er vel bare å håpe at vesten øker støtten til Ukraina :ukraine:

5 Likes

Når og hvordan mister putin makten? Min enkle teori er at dette følger 3 faser og at vi er i fase 2:

  • fase 1: eliten har full lojalitet til diktatoren, fordi det gir fordeler. Man ser ikke diktatorens makt som truet.
  • fase 2: eliten er avventende og dempet i lojaliteten til diktatoren. De er usikre på hvilken vei det går. Det er for ennå for risikabelt å opponere, men det er også risikabelt å støtte helhjertet.
  • fase 3: ingen vil være den siste som er lojal til diktatoren. Når eliten er sikre på at styret ikke overlever vil de distansere seg fra det for å posisjonere seg til det som kommer etterpå.

Etter hva jeg har lest i det siste er det flere og flere i russland som spekulerer i at putin ikke overlever krigen. Det er en stor forandring de seneste to måneder og jeg tror det er relevant å følge med på.

“For the first time since the war started people are beginning to consider the worst-case scenario, that Russia can lose, and they don’t see and don’t understand how Russia can get out from this conflict without being destroyed. People are very anxious, they believe that what is going on is a disaster,” she said Monday.

Mitt gjett er at det går til fase 3 når eliten innser at mobiliseringen ikke funker, at terrorbombingen av energi ikke funker og når russisk økonomi i tillegg blir vesentlig dårligere. Jeg tipper mellom februar og mai, og det gir seg selv at den fasen blir rask.

Jeg synes også dette passer med det jeg ser i russlands internasjonale relasjoner.
Kina var i februar bestevenner (fase 1), nå er de avventende (fase 2), mens Kazakhstan er tett på å være i fase 3.
Faktisk vil jeg påstå at også Tyskland var i fase 1 i starten, men uttalelser den siste tiden tyder på at de er på vei i fase 3

11 Likes