Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Men hvem får de T-72 av? Det er vel neppe noe de har selv?

Spør fordi det er ikke er klart av lenka.

Jeg var på ubåt i militæret, og det tenker jeg kanskje beskriver min forståelse av fronten til infanteristene og behovene der.

Når det er sagt så så jeg for meg at disse kjøretøyene ville komme godt med bak egne frontlinjer iht. den bruken som var beskrevet, som logistikkjøretøy for å bringe inne f.eks. mat og ammunisjon, og hurtig uttransportering av sårede.

Tenker det uansett må være en god nyhet.

1 Like

Kjøpt av en tredjepart skrives det i kommentarfeltet.

1 Like

Leste det nå, lenger ned står det:

Turns out the 15 T-72 is in cooperation with Czech Republic (and the Netherlands)

Var ikke verre enn det nei. Håper det er noen lave ukrainere tilgjengelig.

1 Like

Russiske tap https://twitter.com/ArmedMaidan/status/1704187669880750095

Jeg vet nå ikke hvor riktige disse tallene er, men…

5 Likes

Er så fredelig med disse fiskebåtene att…

13 Likes

Ukraina har slått til mot wagner i Afrika.

13 Likes

Skepsis i USA og Sudan

Kilder i det sudanske forsvaret stiller seg tvilende til at Ukraina skal ha gjennomført angrep på sudansk territorium. Den samme skepsisen gir amerikanske tjenestemenn uttrykk for.

Myndighetene i Kyiv har ikke tatt på seg ansvaret for den hemmelige operasjonen mot Wagner Gruppen i Sudan. Angrepet er heller ikke bekreftet av andre uavhengige kilder.

2 Likes

Ukrainas uttalelse ved Den internasjonale domstolen

(oversette til norsk)… russiske og deres allierte innlegg ligger annet sted, noen ?

1 Like

https://x.com/bayraktar_1love/status/1704390230734754101?s=20

Ukraina fortsetter å systematisk ta ut nøkkelressurser for Russerene.

8 Likes

Ammo produksjonen i vesten skal opp :smiley:

7 Likes

Vellykket angrep av Ukraina i russland. Det er 3 fly som er skadet,og 1 kampfly som har styrtet i dag.

12 Likes

Virker ikke så lurt av Ukraina å komme i konflikt med en av sine viktigste bidragsytere i krigen?

1 Like

Burde ikke Polen sørge for transitt av Ukraina kornet, dvs ut i verden og ikke for salg internt i Polens marked der det er illsinte bønder med høygafler…

8 Likes

Tror de tillater transitt fra før av altså.

Problemet er EU har fjernet det midlertidige forbudet mot Ukrainsk korn.

Men Polen protesterer fordi det truer den polske bonden.

"“We will extend this ban despite their disagreement, despite the European Commission’s disagreement,” Polish Prime Minister Mateusz Morawiecki told a rally on Friday. "We will do it because it is in the interest of the Polish farmer."

Det har ført til at Ukraina har klaget inn Polen til WTO (World Trade Organisation)

“While Ukraine appealed on Tuesday for a “constructive dialogue”, a World Trade Organization spokesperson confirmed that Kyiv had taken the first step in a trade dispute by filing a complaint to the global trade body.”

Det misliker polen sterkt, og sier de vil forsvare sitt importforbud.

"Duda said that if Ukraine filed the complaint, Poland would explain the situation before the tribunal.

He underscored that the ban regarded imports but not transit of Ukrainian grain.

“There are business circles that have interests in Ukraine and would like to sell grain as quickly as possible at the lowest possible cost. We have to defend ourselves against it,” he said."

Og den polske presidenten er også misfornøyd med at Ukraina trekker Polen inn for WTO tross all hjelpen Polen har gitt Ukraina i krigen mot Russland, og mener at Ukraina må bregense seg, og uttaler følgende om situasjon for å understreke alvoret:

“I would compare it to something like a drowning person… A drowning person is extremely dangerous because he can pull you to the depths … He can simply drown the rescuer.”

3 Likes

https://twitter.com/maria_drutska/status/1704537937445056926

Russland klagde på at Ukraina skulle få prate først.

The acting chair responded, saying that Zelensky’s address is “not a special operation, but a continuation of a good tradition and practice”, as Zelensky also spoke first last year. He added: “Why don’t you (russia) end the war, and then Mr. Zelensky won’t need to speak.”

Godt svar! :sweat_smile:

16 Likes

Det vil jeg se før jeg tror det.

1 Like

Er enig i at det virker usannsynlig, og kanskje kun ment som en trussel. Polen har jo en klar egeninteresse av å bremse Russisk aggresjon og ekspansjon. Men som mitt forrige innlegg belyste, så virker det uklokt av Ukraina å kjøre så hardt på sin sak.

1 Like