Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Ja, jeg vet. Men de bør ha droneforsvar rundt S400 uansett.

Spent på hva som ble brukt, om det var drone. SS eller S200.

Ha prøvd å se etter Pantsir på videoen, men ser ikke noe åpenbart i den gata.

Mulig at russerne trenger alt nærluftvernet sitt rundt Moskva.

Edit: Det kan ikke utelukkes at russerne hadde nærluftvern i dette tilfellet.

Da israelerne tok ut Pantsir S2 i Syria var det i følge Russland operatørene av luftvernet som var problemet. Kan hende det endelig har kommet operatører fra Syria for å hjelpe Russland?

4 Likes

Tenker uansett at dette er fordel for ukrainske fly. S400 strekker seg jo langt inn i ukraina og hindrer fly i å fly høyt

2 Likes

Drivstoff brenner typisk med svart røyk, mens eksplosiver brenner med hvit røyk?

Luftvernmissiler bruker ikke jetfuel. Flytende rakettfrivstoff er to kjemikalier som blandes rett før antenning i dysen. Til sammen ligner energiinnholdet mer på sprengstoff. Svart røyk er typisk fra karbonbaserte drivstoff. Sprengstoff er gjerne nitrogenbasert, og får farge etter hvilke andre kjemikaler som er involvert.

Edit: Forøvrig brenner aluminium og andre lettmetall gjerne med intenst lys. Fyrverkeriindustrien laget tidligere en del fargeeffekter med maskineringsspon fra flyindustrien. (Jeg er ikke sikker på om det er lov lengre.)

4 Likes

Naturligvis, moderlandets luftvern som eksporteres for x titalls millioner årlig fungerer utmerket.

1 Like

Alle systemer har svakheter som man må arbeide seg rundt. Når man ser hva Ukraina får til med enda eldre systemer, er de russiske operatørene er trolig en del av problemet (og det dårlige brukergrensesnittet forsterker det).

Jeg har flere ganger sett uttalelser på russiske telegramkanaler om at russiske piloter anser russisk luftvern som en stor trussel. Det er neppe bra for moralen.

I dag landet et russisk helikopter på en ukrainsk flyplass 300 km bak fronten. I følge ukrainske kilder ville mannskapet overgi seg, mens russiske kilder hevder at de feilnavigerte. Har de overgitt seg med vilje, er det en indikasjon på problemer med moralen i det russiske flyvåpenet.

14 Likes

Noen litt tøysete og ikke-gjennomtenkte tanker fra meg i dag:

Hvorfor kan ikke Ukraina eller vesten bare tilby en heftig sum for å overtale russiske piloter til å lande i Ukraina og levere fra seg fly/helikoptre? Et par millioner dollar per stykk+ EU eller US statsborgerskap?

Pay-to-win lol

9 Likes

Det ser ut til at denne hendelsen ikke var impulsiv. Ukrainske aviser skriver at Ukraina har hatt denne operasjonen gående i 6 månder, og at pilotens familie nå er i sikkerhet i Ukraina.

Når vi ser grusomhetene russerne gjør mot ukrainske fanger, er risikoen stor for familien til en avhopper.

8 Likes

Piloter med familie de er glad i vil neppe gjøre som jeg skrev. Men du har kanskje noen piloter uten familie, eller med familie som befinner seg i utlandet, eller med en familie som de gir faen i?

2 Likes

Nå tyr putin til desperate metoder for og sikre Krim brua .Tviler sterkt på at det hjelper og senke ferger ved brua.

8 Likes

Må ha flydd i områder med riiiimelig mye ukrainsk luftvern. At det gikk an uten å bli skutt ned sier for meg at dette var avtalt spill og at Ukraina har svært godt koordinert luftforsvar.

11 Likes

https://twitter.com/paulkrugman/status/1694053197218824703

There are dueling narratives about Ukraine right now. One says that it’s a stalemate; the other, represented here, says that Ukraine is gradually winning a battle of artillery attrition and that RU forces will eventually snap. Those of us who aren’t military experts can’t judge which is right; even actual experts may not have enough information to be sure

Så, fra osint-kilder, så synes jeg det ikke virker som om Ukraina tar ut i nærheten så mye artilleri som de selv sier. På den andre siden, så klager russere som faen over ukrainsk artilleri.

Ukraina klarer, om veldig sakte, å presse seg gjennom tungt forsvarte russiske stillinger. Sistnevnte mener jeg ikke er mulig uten å ha et overtak enten i luften (ingen av dem har det) eller med artilleri. Logisk nok, så må derfor Ukraina ha artilleriovertaket nå.

Spørsmålet er hvor stort er overtaket? Ikke veldig stort tenker jeg. Øker overtaket til Ukraina? Tilsynelatende ikke, men her tenker jeg det ikke blir så veldig godt synlig før noe evt knekker på russisk side.

https://x.com/secretsqrl123/status/1694321414445134278?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw Flere som mener dette var avtalt spill

1 Like

https://x.com/osinttechnical/status/1694106792458862915?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

Ukraina får produsert og levert nye løp til sovjet vognene sine. Det betyr mye.

4 Likes

image

Ser ut som hele systemet gikk ad dundas og ikke bare en launcher.

2 Likes

Egentlig helt utrolig at Ukraina kan drive og filme Russlands mest avanserte luftvern fra droner. Trolig en drone med vinger relativt høyt oppe.

4 Likes

Ser flere og flere mener det er et Bastion system som er angrepet og ikke S400. Men området skal uanset være under full S300/400 paraply. så fortsatt flaut.

3 Likes

Har et Bastion anlegg like mange enheter som et S400? Det er rapportert om 7 eksplosjoner. Filmklippet viser bare en.

1 Like

Radar, kommandoplass og et antall launchere. Hvor mange vet jeg ikke. Men jeg tipper minst 2.

1 Like