Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Og styrkene langs norskegrensa passer på det viktigste russerene har. Nordflåten.

2 Likes

Interessant at det Ukraina poster at de har tatt ut her er to lastebiler, den ene med luftvern fra 50-tallet. Jeg ser for meg at de russiske forsyningslinjene inn til Bakhmut er svært risky. Det ser heller ikke ut til at Russland evner å slå mot de ukrainske forsyningslinjene i samme område.

ref: UA map

Sånn generelt sett, så er det så jeg begynner å lure på hva slags rolle artilleri vil spille framover. Med en kost på 500$ for en runde, som neppe kommer til å treffe (trenger gjerne 3-4 for å treffe hvis du har en drone til å korrigere ilden), så er det dyrt opp mot en FPS drone som ikke bare treffer målet, men som også kan brukes mot bevegelige mål som lastebiler.

APC-er, IFV og Tanks uten aktiv beskyttelse er også noe jeg også stiller meg tvilende til. Ikke bare droner, men også javelins osv.

Det jeg tenker kanskje kommer først er ubemannede turrets til APC/IFV-er som ved hjelp av AI og kameraer kan ta ut droner, for disse har nok ofte for svakt panser til å stå i mot droner.

11 Likes

Artilleri har en viktig rolle i å legge ild på et område. For eksempel ei stilling eller et geografisk område man planlegger å angripe. Videre er “dumme” granater immune mot EK.

Jeg er litt mer skeptisk til smarte artillerigranater på sikt. De har en fordel i å komme raskt til målet. Elektronikken og mekanikken ombord må imidlertid tåle enorme G-krefter. Det gjør dem veldig kostbare. Her virker det sannsynlig at pengene legges i droner av et rent kost/nytte forhold.

Når det gjelder situasjonsbilde, så har droner skapt en helt ny standard. I Ukraina er det på de heteste frontavsnittrne vanskelig å drive infiltrasjon. Med kunstig intelligens, kan det bli nesten umulig i framtiden. Da er infiltrasjon med droner eneste alternativ.

9 Likes

Men hvor effektivt er det? Med dumme artillerigranater skal det svært mange til før man treffer skyttergraver. Treffer du ved siden av, så har det tilnærmet null effekt. Jeg vil si at pengene hadde blitt brukt svært mye mer effektivt på FPS-droner.

Samtidig, jeg tenker jo også at FPS-droner egentlig burde være relativt enkle å ta ut med AI-styrte våpenstasjoner. Enten på bakken, eller i luften. En slags billig anti-luft skyts.

Mot skyttergraver bruker man jo cluster.

Men russland sin taktikk med flere hundre granater mot enkelte mål, kommer til å funke dårlig fremover.

Man treffer ikke så mye med dekningsild fra maskingevær heller, men det holder hodene nede så egne styrker kan manøvrere.

7 Likes

De koster også type 8x så mye, rundt 4000$. Det er nok kostnadseffektivt opp mot vanlig 155mm ammo, men du får ganske mye FPV-drone for den prisen? Sjekket og tenker jo faktisk at DPICM har grei kost/nytte. Når jeg tenker meg om, så har jeg vel hørt fra Ukrainske kilder at cluster-ammo var en game changer…

A shell firing DPICMs relied on average only 1.7 shells to kill an enemy soldier making it eight times as effective in producing casualties as standard high explosive projectiles. In peacetime testing against vehicles, cluster munitions were 60 times as effective.

til 8x kosten :see_no_evil:

3 Likes

Ukraina har fått styrte granater fra Vesten. Ryzzland har ikke det. I hvert fall ikke like bra. Men disse granatene koster ikke 500$, uten 20000$. Men de treffer.
Man trenger ett skudd isteden før kanskje 30 før at slå ut et mål. Det tar mindre tid og man minker risikoen før at avsløje sin egen posisjon + at det sliter mye mindre på kanonen. Det minker også logistikkbehovet ettersom man trenger en bråkdel av antallet granater.

8 Likes

The country plans to cope at least by 2027. But as of now the maximum that the Bundeswehr expects is 10,000 shells with a total cost of 810 million euros, the average cost of ammunition will be 81,000 euros per unit.

Du får jææævelig mye FPV-droner for 81.000 € :see_no_evil:

2 Likes

Droner og artilleri er ikke gjensidig utelukkende. Droner og antidrone-systemer er fremdeles tidlig i utviklingsløpet. Det er derfor for tidlig å velge oppgavefordeling mellom artilleri og droner.

4 Likes

Hej Norge

Gode nyheder fra fronten – Russikieeees løber tør for Amo og artilleri :muscle: :ukraine:

Sabotage eller :smoking:

Kadyrov :coffin:
https://www.reddit.com/r/UkrainianConflict/comments/16kw0rm/pro_ukraine_telegram_channels_are_claiming_that/

:ukraine:

:rocket: Kaput :fire:
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/16lmvea/on_the_night_of_september_18_the_russians/

Miller :+1:

Advarsel : :coffin:
https://www.reddit.com/r/RussiaUkraineWar2022/comments/16k45m9/russian_forces_opened_fire_on_their_units/

:rocket: :fire:

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

9 Likes

Fant mer info om produksjon av 155 Granater.

https://x.com/ColbyBadhwar/status/1703472059525857391?s=20

image

For USA gjelder det alle fabrikker i USA.

I tillegg kommer UK, Frankrike, Italia, Sverige, Polen, hele østblokken. Tyrkia, Australia Canada. Så har du også, Sør Afrika, Sør korea, Japan og Israel.

Til slutt har du Ukraina selv som har økt produsksjonen MYE, både internt og eksternt. Men de virker å fokusere på sovjet type kaliber.

På toppen har du land som Pakistan som produserer mye sovjet kaliber som har levert til ukraina tidligere.

Update :
Ser at Polske PGZ skal ligge på 200k / år.
Slovakiske CSG skal ligge på 100k /år men jobber med å øke til 150k.

Merk at både PGZ og CSG lager flere kalibre.

Sammlet virker UKR å kunne få 4mill granater i året på sikt.

Totalt 15 Europeiske selskap produsere 155mm, men både BAE og SAAB har produksjon i USA så har ikke lagt tallene deres her.

7 Likes

Og der har vi nærbilder av Ubåten.


Bilde 2 vise tydelig treffet fremme vi også kunne se på satelitt bildene.

Bilde nr 1 viser skader jeg ikke var klar over. Mine begrensede ubåt kunnskaper tilsier at denne aldri seiler igjen.

14 Likes

Russian Defence Production 2023 - Can Russia keep up with equipment attrition in Ukraine?

  • Tanks, APC/IFV, Artilleri, artilleriammo: Nei, produksjonen er lavere enn det Ukraina tar ut. Med kun nyproduksjonen ville de hatt ca 10-20 % av det Ukraina tar ut.
  • Fly: Det er knapt nyproduksjon.
  • Droner: dessverre vil kapasiteten bli økt vesentlig og de er i ferd med å ta igjen Ukraina
4 Likes

Blir vel “star-wars” etterhvert hvor begge sider sender inn AI-droner som sloss og alle soldater sitter hjemme. Men da kommer EMP-våpen og jammere til å bli enda mer sentrale, og man må igjen ha soldater, blir en rund-dans. Men det neste er vel AI-droner som skyter alt “enemy-personell”. Får håpe de ikke tar sivile også da.

1 Like

Det fungerer fint med type geparden mot droner, men den kan tas ut med atgm fra fotsoldater og helikopter.

Får vente på plasma-kanoner på dronene da :stuck_out_tongue: eller Golden Eye med mikrobølger fra verdensrommet som Kina jobber med nå.

Google “Explosively Shaped Penetrator”. Der har du en “stråle” som allerede er i bruk i panservernvåpen. Regner med at den dukker opp på droner snart.

Edit: Kanskje ikke lurt å Google dette uttrykket. Ser at auto-utfyllingen nekter å hjelpe når man kommer til det tredje ordet.

1 Like

Dette har man jo allerede. Dett eer jo et HEAT stridshode, som er det vanligste på russisk produserte RPGer.

image

main-qimg-ad1964755fcf20ae0d70af16d049d6a8

Du får en svært varm plasma av smeltet metall.

1 Like

Nei. ESP er ikke en vanlig rettet ladning. En vanlig hulladning har en effektiv avstand som sjelden er mer enn 20 til 30 cm. Med en ESP snakker vi om avstander på mange meter.

Edit:
Den primitive versjonen er det iranske agenter lærte irakere å lage. De var på størrelse med en parabolantenne, og kunne ta ut vestlige panservogner på mange meters avstand. High end versjonen finner du i NLAW og Bonus. De er små i diameter, men fungerer likevel på overraskende avstander.

Edit 2: En plasma er materiale i gassfase. Den kjøles og bremses fort i atmosfæren. ESP er i fast fase. Tenk på den som “pilammunisjon” der eksplosjonen former pilen og gir den fart. Toppen av en stridsvogn (T72 er 30mm tykk i toppen), elles siden av en panservogn vil ha problemer med å stoppe en slik metallstang med en hastighet på rundt halvparten av eksplosjonshastigheten.

3 Likes