Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Vet ikke så mye om kilden men kan virke som om ukrainerne selv anfører»kun» prop skade og et brukbart hull i skroget

7 Likes

Burde få det til tørrdokk da. :cowboy_hat_face:

9 Likes

Om den er langt fra land, får kanskje dronene en ny mulight i løpet av natta.

5 Likes

Er det kun et hull på 50-100 cm i siden så kan de smæcke på en stålplåt på utsiden med en ful-sveis. Det holder vann ute, men er ikke så elegant.
Propeller: Båten har vel 2? En skadet så kan de kjøre på den de har igjen. Man må da styre emot litt med rodret, men det går fint. Før ryzzene er det mye bedre at kjøre runt med den enn å ligge stille. Ligger båten vid kaj eller i dokk så blir den en “sittande fågel” og er meget enkel at lokalisere og førhållandevis enkel at sende en “service pakke” på.

5 Likes

Jeg tror det er enklest for de fleste å forstå hva som skjer med en hulladning om vi bruker bilder som folk kjenner seg igjen i. I det tilfellet vi snakker om her, pløyer plasmastrålen seg gjennom atmosfæren og vil etter hvert bli spredd og kjølt ned. Det er ikke vanskelig å se for seg om man tenker på dette som en gasstråle, selv om det ikke er formelt riktig.

2 Likes

De kan ha gode grunner for å holde seg i bevegelse. Dersom Trent Telenko har rett, så er dette det siste fartøyet med skikkelig radar og antiluftmissiler som Russland har tilgjengelig i Svartehavet.

Får Ukraina fjernet dette fartøyet, kan de fly uoppdaget under horisonten til landbaserte radarstasjoner på Krim. Disse radarene på land ser det dessuten ut til å bli færre av, og de i luften ser ut til å være mangelvare.

7 Likes

Litt mer utstyr fra Norge er kjekt å se.

7 Likes

Det er litt trist å sende upansrede kjøretøy til denne bruken. For hvor er det man trenger beltegående kjøretøy? Jo, steder man ikke kan nå via vei. Hvor er det? Typisk nær fronten, eller så har man vei. Selvfølgelig, skal du kjøre over det uttørkede reservoaret, så kan det gi mening. Må ha masse små, midlertidige broer da.

1 Like

Lloyd Austin, Nyhetsvarsel | USA bekrefter: – Abrams-stridsvogner vil være i Ukraina snart (nettavisen.no)

1 Like

“To the extent the West is reliable, Russia is equally reliable. For the last 50 years, we have been waiting at the doorstep of the EU, and, at this moment in time, I trust Russia just as much as I trust the West,” Erdoğan — whose country is a member of the NATO transatlantic military alliance — said in an interview.

Last week, Erdoğan threatened to part ways with the EU, after a European Parliament report argued that Ankara’s accession to the bloc — stalled for decades — must be halted due to the country’s human rights and rule-of-law record.

2 Likes

Det er 0 sjanse for at Tyrkia kan bli med i EU slik landet blir styrt nå, så …

2 Likes

Snakk om å treffe spikeren på hodet :dart:
https://x.com/irgarner/status/1704123417887158638?s=61&t=CvDIcEhD6ai85VqTcVzWgQ

19 Likes

Godt levert av danskene!

image

24 Likes

Men hvem får de T-72 av? Det er vel neppe noe de har selv?

Spør fordi det er ikke er klart av lenka.

Jeg var på ubåt i militæret, og det tenker jeg kanskje beskriver min forståelse av fronten til infanteristene og behovene der.

Når det er sagt så så jeg for meg at disse kjøretøyene ville komme godt med bak egne frontlinjer iht. den bruken som var beskrevet, som logistikkjøretøy for å bringe inne f.eks. mat og ammunisjon, og hurtig uttransportering av sårede.

Tenker det uansett må være en god nyhet.

1 Like

Kjøpt av en tredjepart skrives det i kommentarfeltet.

1 Like

Leste det nå, lenger ned står det:

Turns out the 15 T-72 is in cooperation with Czech Republic (and the Netherlands)

Var ikke verre enn det nei. Håper det er noen lave ukrainere tilgjengelig.

1 Like

Russiske tap https://twitter.com/ArmedMaidan/status/1704187669880750095

Jeg vet nå ikke hvor riktige disse tallene er, men…

5 Likes

Er så fredelig med disse fiskebåtene att…

13 Likes

Ukraina har slått til mot wagner i Afrika.

13 Likes