Fikk meg til å tenke på denne, skrevet 27. feb 2022 av forfatteren Vladimir Sorokin:
“In Russia, power is a pyramid. This pyramid was built by Ivan the Terrible in the 16th century – an ambitious, brutal tsar overrun by paranoia and a great many other vices.”
[…]
“Paradoxically, the principle of Russian power hasn’t even remotely changed in the last five centuries. I consider this to be our country’s main tragedy. Our medieval pyramid has stood tall for all that time, its surface changing, but never its fundamental form. And it’s always been a single Russian ruler sitting at its peak: Pyotr I, Nicholas II, Stalin, Brezhnev, Andropov … Today, Putin has been sitting at its peak for more than 20 years. Having broken his promise, he clutches on to his chair with all his might. The Pyramid of Power poisons the ruler with absolute authority. It shoots archaic, medieval vibrations into the ruler and his retinue, seeming to say: “you are the masters of a country whose integrity can only be maintained by violence and cruelty; be as opaque as I am, as cruel and unpredictable, everything is allowed to you, you must call forth shock and awe in your population, the people must not understand you, but they must fear you.””
Anbefaler å lese hele artikkelen. Sorokin skriver utrolig bra, analysen hans er interessant (og i min mening ganske on point).
Edit: Om noen skulle ha lyst til å lese mer Sorokin, så anbefaler jeg boka " En opritsjniks dag", en kort, fabelaktig sak utgitt i 2006 – festlig lesing den gang den ble oversatt til norsk i 2010, men sett i lyst av dagens situasjon nærmest skummelt profetisk.
Fra vaskeseddelen:
"Moskva, 2027: En eneveldig monark er kommet til makten. Russland har bygget en høy mur mot Vest-Europa; bare gassledninger slipper gjennom. I stedet har landet alliert seg med Kina. Både ytre og indre fiender bekjempes skånselsløst av «opritsjnikene», herskerens egen sikkerhetstjeneste. Vi følger opritsjniken Komjaga gjennom et hektisk døgn i statens tjeneste – gjennom henrettelser og ildspåsettelser, rituelle voldtekter og spåkonebesøk, badstueorgier og gullfiskrus.
Vladimir Sorokin (f. 1955) er en av Russlands mest leste og omdiskuterte forfattere. Sorokins bøker er utgitt på en rekke språk, og fire av hans romaner er hittil utgitt på norsk."