Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

https://twitter.com/secretsqrl123/status/1715902120312938528

Så, kanskje ikke behov for pontongbro, hvis det de har tenkt å bruke er lette tropper og artilleri fra vestre bredde.

Russland må ha brukt opp mye av det de hadde av mobile reserver i et nytteløst angrep i Donetsk.

Spørsmålet mitt er hva de vil prøve å utrette med et slikt angrep. Gå mot tokmak bakfra? Gå mot Krim? Ikke ta store landområder, men kutte forsyningslinjene? Redusere russiske mobile reserver, så et gjennombrudd ved tokmak kan utnyttes med det Ukraina har av panser?

5 Likes

Fikk meg til å tenke på denne, skrevet 27. feb 2022 av forfatteren Vladimir Sorokin:

“In Russia, power is a pyramid. This pyramid was built by Ivan the Terrible in the 16th century – an ambitious, brutal tsar overrun by paranoia and a great many other vices.”

[…]

“Paradoxically, the principle of Russian power hasn’t even remotely changed in the last five centuries. I consider this to be our country’s main tragedy. Our medieval pyramid has stood tall for all that time, its surface changing, but never its fundamental form. And it’s always been a single Russian ruler sitting at its peak: Pyotr I, Nicholas II, Stalin, Brezhnev, Andropov … Today, Putin has been sitting at its peak for more than 20 years. Having broken his promise, he clutches on to his chair with all his might. The Pyramid of Power poisons the ruler with absolute authority. It shoots archaic, medieval vibrations into the ruler and his retinue, seeming to say: “you are the masters of a country whose integrity can only be maintained by violence and cruelty; be as opaque as I am, as cruel and unpredictable, everything is allowed to you, you must call forth shock and awe in your population, the people must not understand you, but they must fear you.””

Anbefaler å lese hele artikkelen. Sorokin skriver utrolig bra, analysen hans er interessant (og i min mening ganske on point).

Edit: Om noen skulle ha lyst til å lese mer Sorokin, så anbefaler jeg boka " En opritsjniks dag", en kort, fabelaktig sak utgitt i 2006 – festlig lesing den gang den ble oversatt til norsk i 2010, men sett i lyst av dagens situasjon nærmest skummelt profetisk.

Fra vaskeseddelen:

"Moskva, 2027: En eneveldig monark er kommet til makten. Russland har bygget en høy mur mot Vest-Europa; bare gassledninger slipper gjennom. I stedet har landet alliert seg med Kina. Både ytre og indre fiender bekjempes skånselsløst av «opritsjnikene», herskerens egen sikkerhetstjeneste. Vi følger opritsjniken Komjaga gjennom et hektisk døgn i statens tjeneste – gjennom henrettelser og ildspåsettelser, rituelle voldtekter og spåkonebesøk, badstueorgier og gullfiskrus.

Vladimir Sorokin (f. 1955) er en av Russlands mest leste og omdiskuterte forfattere. Sorokins bøker er utgitt på en rekke språk, og fire av hans romaner er hittil utgitt på norsk."

12 Likes

Og Putin har vel Peter den store som sitt forbilde, så vidt jeg har forstått. Peter den store gjenreiste Russland, og det er også Putins plan.

1 Like

Siden det er søndag og folk kanskje har litt tid, så lenker jeg også til denne, som jeg tenker kan utgjøre nyttig bakgrunnsinfo / supplere Sorokins artikkel som jeg lenka til tidligere i dag:

Edit: Verdt å merke seg at artikkelen er skrevet i 2017, og selvfølgelig må ses i lys av det.

5 Likes

Covert cabal har hatt en runde til med å telle russisk utstyr i åpne lager.

Merk at dette er ting som har stått ute i 20-50år.

4 Likes

Hej Norge

God fremdrift i Syd ved Kherson :fire: :ukraine:

Generel opdate :+1:

Er krigen blevet Antik :rofl:

russians again attack Avdiivka, but with simple armored trucks. Some reports state these are GAZ-AA built around the 1930’s

media poster

Dagens Pollental :coffin: :fire: :rocket: :ukraine:

Losses of the Russian military to 22.10.2023

r/ukraine - Losses of the Russian military to 22.10.2023

Slava Ukraini :ukraine:

Dansken

13 Likes

Det må jeg si er imponerende, hvis det er korrekt. At man har lykkes få frem så gammelt materiel, byggd før WW2! Finns ikke mange så gamle automobiler her i Vesten, så det hade vart en knalltøff oppgave at ordne her.

Hvis det stemmer så tyder det på at ryzzen har lært: Ettersom kjøretøyene likevel blir ødelaggt, då er det lurt at spare bedre materiel til seinere.
Neste steg blir nok at ikke bruke kjøretøy i det hele tatt. Da sparar de mer penger.

3 Likes

Svar til BBL :grimacing:

Link til anden video som siger 1940 – 1960

Den er måskemere korrekt :grimacing:

Og så denne – Russikiiiis Felt Rationer :face_vomiting:

Dk

2 Likes

An incredibly tough but fascinating interview with Ukrainian military medic Yuriy Armash. Yuriy was captured by Russians in the early days of the war and recently released in a prisoners’ swap. In captivity, he helped hundreds of tortured Ukrainians to survive. A must read

https://twitter.com/Mylovanov/status/1716168214202191960

Hvorfor det ikke går an å gjøre noen fredsavtale med Russland så lenge de holder noe av Ukraina.

9 Likes

Det må gå mot kolaps i de russiske styrkene snart om dette er riktig.

8 Likes

Hadde vært interessant og visst hvor mye materiell ruzzerne har igjen nå, og hvor stor den løpende produksjonen er. Disse tapstallene er vel i hvert fall større en produksjonen av nytt?

7 Likes

Tilgjengelig materiell og personell egentlig et viktigere spørsmål for Russland akkurat nå, enn produksjonskapasiteten.

Russland fyller på med panser og folk nord for Avdiivka. Selv om de har store tap, så bryter angrepene etter hvert også ned ukrainske stillinger. Det store spørsmålet er egentlig om Russland har tilstrekkelig med personell og materiell til å utnytte situasjonen, dersom de klarer å bryte igjennom stillingene de nå stanger mot.

Har de ikke nok reserver til å utnytte et gjennombrudd, har de kastet vekk veldig mye folk og materiell. Det vil i så fall være et strategisk selvmål.

5 Likes

Evilfreud postet et video som gikk gjennom utstyret som er til langtidslagring og det er fortsatt tusenvis av alt. Spørsmålet blir da hvor mye som går an å refurbishe og hvor fort. Pr dags dato, så blir det refurbishet fortere enn Ukraina tar det ut. ~3 år var estimatet hvis de klarer å refurbishe fortere enn Ukraina tar ut utstyret.

Det er en ting som virker relevant og det er at Russland har mistet endel evner som de tidligere har hatt i krigen

  • Motartilleri funker ikke for Russland
  • Russland klarer ikke holde artilleri i live nær fronten til å kunne slå seg gjennom ukrainske linjer og har heller ikke ammo nok til det
  • Russland må flytte helikopterbaser > 150km fra fronten (i praksis til Russland) for å unngå at de blir tatt ut av ATACMS. Spesielt i sør er det et problem for Russland
  • Ukraina har meldt om at Russland har mistet mye fly over Donetsk den siste uken. Det ser mao ikke ut som de har nok presisjonsammo til disse.

Evner Russland har fått som de ikke hadde på starten av krigen

  • Horder av iranske moped cruise-missiler 0-20% kommer seg fram til målet
  • Stor nok droneproduksjon til å ta ut ukrainsk utstyr nær fronten

Ukraina har fått endel ting

  • Overtaket når det kommer til artilleri pga clusterammo
  • Presisjonsartilleri til å ta ut russisk artilleri, kjente stillinger og russisk utstyr
  • Horder av FPV droner til å ta ut russisk utstyr
  • Lang rekkevidde på FPV dronene

Jeg vil påstå at Ukraina, ved et gjennombrudd hvor de ikke møter særlig til faste stillinger ikke kan stoppes av Russland.

Jeg tror at når Ukraina får F-16, så vil Russland måtte trekke flyene sine bak eget luftforsvar som er såpass langt bak fronten at de mister evnen til å bruke presisjonsglidebomber, som er noe av det mer effektive våpnene de har til å presse Ukraina.

Jeg lurer også på om Ukraina kan bruke (eller bruker) ekstra Patriot batterier de har på vei (eller har fått) til å ta ut russiske fly.

6 Likes

Det korte svaret er at russland har lagret tusenvis av ting. Men mye av dette har stått ute i 50år. Mye er plyndret for deler.

Men når de må trå til med eldre og eldre utstyr med mindre og dårligere elektronikk og opptikk så er jo dette en utfordring.

Det største problemet er nok artilleri og fly/helikoptre.

4 Likes

Jeg måtte sjekke, det Russland har klart å ta hittil er ca 1 km et par steder, noe som tilsvarer ett jorde siden de startet pushet sitt.

1 Like

Russland har ikke oppnådd så mye ennå, men vi må ikke tenke at mengden med artilleri-ild, bombing og direkteild fra stridsvogner ikke bryter ned de ukrainske stillingene.

Russland tar veldig store tap, men har logistikkmessig en bra situasjon. De har en storby i ryggen, som Ukraina er forsiktige med å skyte på. Poenget mitt er om Russland har ressurser til å utnytte et eventuelt gjennombrudd. Har de ikke det, forsvinner den siste fliken av rasjonell tenkning bak angrepene.

Jeg noterer meg forøvrig at Ukraina angriper sørflanken fra vest, mot Donetsk flyplass. Klarer de å avskjære den sørlige delen av knipetanga, får en eventuell framgang i nord liten strategisk verdi for Russland.

4 Likes

Altså, såvidt jeg kan se, så er problemet til Russland at de ikke klarer å stoppe Ukraina fra å ta dem ut med artilleri og FPV-droner. Hele framrykningen mot Bakhmut ble gjort med et bakteppe av artilleriovertak. Det er vanskelig å skaffe seg når utstyret ditt blir tatt ut. Nå ser jeg jo først og fremst at Ukraina tar ut tanks, apc og ifv, men jeg antar det går med endel artilleri bakkant også.

Så lenge Ukraina klarer å ta ut styrkene som rykker framover, så er det jo jævlig vanskelig å grave seg ned…

2 Likes

Absolutt gode poenger.
Det jeg prøver å forstå, er den russiske tankegangen. Vi liker å lage memer av dem, men det er alltid farlig å undervurdere dem.

Er gammelt sitat (Churchill?), er at Russland aldri er så sterkt som det ser ut til, og aldri så svakt som det ser ut til.

8 Likes

Mye flyangrep på den fronten. Ukraina har virkelig bruk for bedre luftforsvar.

2 Likes

Det gir mening å pushe med mindre, lette styrker ved kherson. Russland må da enten øke styrkene der, eller la Ukraina krysse elven, slik som blir sagt her.

Problemet til Russland er hvis Ukraina har fått en større styrke over og Russland må flytte større styrker selv for å kjøre motangrep er at Ukraina kan bruke ATACMS cluster ammo til å ta dem ut mens de er på vei.

https://twitter.com/nexta_tv/status/1716346170518241380

7 Likes