Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

(u)Ansvarige politiker førventer seg vel en “gåve” før att skyte til de penger som trengs.
Fabrikken blir nok byggd i Polen eller muligens Tjekkia hvis den ikke hamna i Finland.

Det kan ikke ta år og fylle lagrene nå,det burda alle forstå. Den tredje verdenskrig kan bryte ut når som helst. Vesten må gå i rød krigsmodus nå, for og fylle lagrene på noen måneder .Det kan ta full fyr i midøsten, og kina kan angripe Taiwan etter valget i Januar.

4 Likes

Det finns ingen produktionskapacitet. Bara några få fabrikker og ikke noen planer om å bygge nytt. Politikerna bryr seg ikke uten har sitt på det torre. Omtrent som tyska nazsister 1945 snek seg av til Syd Amerika så regner den europeiska Makteliten med at fly med sina privatjets hvis det hetter til.

1 Like

Skal bekymre meg for den tredje verdenskrig den dagen Russland ikke står fast i øst Ukraina og er avhengig av granater fra Nord Korea.

3 Likes

Har vanskelig for å se at en krig i Europa, hvor natoland blir angrepet, kommer til å bli en artillerikrig. Dessuten er vel granater som produseres nå x antall ganger mer effektive og treffsikre enn mye av det som har blitt hentet ut lagrene. Just my 50 cent.

1 Like

Kan vi ikke nyte tanken på f-16 med glidebomber radar dekning og multimode HARM?

3 Likes

https://twitter.com/KyivIndependent/status/1717643135453417632

White House: Russia endures heavy losses near Avdiivka, suffers from low morale.

U.S. National Security Council spokesperson John Kirby said that according to Washington’s assessments, Russia is suffering significant losses and experiencing low morale due to its attacks on Avdiivka, European Pravda reported on Oct. 26.

“We have information that the Russian military has been actually executing soldiers who are refusing to follow orders,” Kirby said during the press briefing, according to the Agence France Presse. He did not provide further details on the alleged executions or on how Washington had obtained the information.

4 Likes

https://x.com/visegrad24/status/1717801121274540454?s=20

Noe sier meg dårlig trening og minerydding er bad combo.

3 Likes

Det ser virkelig rimelig ensidig ut for tiden. Ca 5:1 i tyngre utstyr i favør Ukraina.

Ser også at i hvert fall av de visuelt bekreftede tapene, så tas mest ut med FPV droner. Det hadde jeg ikke trodd før denne krigen. Det er faktisk så drøyt at den første parten som klarer å sette opp et troverdig, flyttbart, anti-drone forsvar er den parten jeg tror vil vinne krigen. Før det er på plass, så mister man bare så enormt med utstyr hvis man prøver å rykke fram.

ref: https://twitter.com/AndrewPerpetua/status/1717718282277380298

5 Likes

Og jeg tror vi fortsatt kan anta at ting som tas ut langt fra fronten på russisk side ikke dukker opp i oversikten her.

1 Like

Du tenker at det er partisaner som sier fra lokasjonen til russisk utstyr da eller? Det hadde jo gitt mening.

Nei tenker UKR myndigheter typisk har satelitt og andre typer bilder som de ikke deler offentlig.

Type når man tar ut artilleri LANGt fra fronten, eller AA langt fra fronten.

Lurer på hvor mange ganger jeg har lest dette nå, begynner å bli en parodi. Avdiivka står i fare for å bli et Bakhmut 2.0. Det må være mange som har undervurdert Russland kraftig. Ben Hodges, tilsynelatende kompetent og realistisk regnet med at Krim ville være gjenerobret i løpet av august 2023 i et intervju i januar 2023. Hvis han bedømmer situasjonen så feil kan man lure på hvordan det står til hos dem som skal beslutte disse støttepakkene som skal hjelpe ukraina til seier.

4 Likes

Altså, det er såpass godt dokumentert at det vel kan sees på som fakta? Samtidig, det spiller ikke noen rolle hvor dårlig moralen er så lenge russerne klarer å få nok folk i angrep. Som det ser ut som de gjør ved fysisk avstraffelse til de går i angrep.

I forsvar, så er det vel egentlig enda lettere for russerne å “holde”. De kan velge mellom å sitte i skyttergraven eller sittende gjemt i et fengsel og bli mishandlet jevnlig. Det er kun der Ukraina pusher hardest det faktisk betyr noe.

Hvis Ukraina skal dra noen nytte av den dårlige moralen, så må de klare å gjøre gjennombrudd som ved Kharkiv i august 2022.

Og her er jo greia. Russland har klart å generere tropper av god nok kvalitet med godt nok utstyr, samtidig som de har laget endeløse minefelt og gode skyttergraver. Avdiivka er et godt eksempel på hva et godt nedgravd forsvar kan holde tilbake av overmakt.

Ben Hodges har tidligere sagt at de burde kunne ta Krim innen desember 2023, men da har han hatt som basis at Ukraina har fått ATACMS til å drive fjernbekjemping. Det fikk de først nå, i oktober. Man ser jo allerede nå at det faktisk har hatt stor effekt. Russland har måttet trekke tilbake helikopterbasene sine til Russland hvis jeg ikke har misforstått. Ukraina har allerede sagt de opplever mindre helikopterangrep (forsvar).

På den andre siden, Russland har fått fart på sine glidebomber og bruker de i stor grad. Så det nevnt at forsterkinger til Avdiivka allerede var blitt truffet av disse. Her er vi vel tilbake til at Ukraina trenger mer langttrekkende luftforsvar. Som bl.a. Tyskland har sagt de skal komme med.

I min forrige post, så nevnte jeg droneproblemet som ser ut til å være ganske så sentralt her. For Ukraina, så er det ikke så ille når de er i forsvar, men i et angrep, så tror jeg det vil være et stort problem.

8 Likes

Det har han sikkert sagt, jeg tenkte på denne uttalelsen fra 7. januar i år. Intet behov for “a dramatic increase in military supplies” der altså.

4 Likes

Det foregår et paradigmeskifte i Ukraina, som mange vestlige eksperter ikke har tatt fullt innover seg. Første verdenskrig var karakterisert av at dødeligheten til våpnene overgikk mobiliteten til soldatene. Fra andre verdenskrig har mobiliteten vært den viktigste faktoren. Man har vært tryggere i bevegelse enn i ro.

I Ukraina er nå dødeligheten til våpnene mer tungtveiende enn mobiliteten til soldatene. Selv spesialstyrker på motorsykler og lette, raske kjøretøyer er lett bytte for FPV droner. På en slagmark der alt observeres fra begge sider, hele tiden, synes det mest rasjonelt å gjøre angrepene i korte bevegelser som utfordrer reaksjonstiden til våpnene. Alternativt vente på værforhold som gjør droneobservasjon vanskelig.

I Norge (og NATO) har vi i mange år gått mot stadig færre, men antatt bedre våpen. Det kan vise seg å være en uheldig strategi. Jeg håper at vi klarer å lære noe av det som foregår i Ukraina.

Edit:
Bilet i bakre rekker er ikje det samme. Fremdeles gjelder det at den som klarer å bryte ned logistikken til fienden, vil høste fordeler av dette på slagmarken.

16 Likes

https://twitter.com/visegrad24/status/1717684334520369243?s=19

1 Like

Veldig godt sagt! Jeg er mest spent på hva som ender som som løsningen på det problemet. Under andre verdenskrig, så ble løsningen tanks til å ta ut fiendens tanks. Ser jo egentlig for meg at løsningen må bli det samme her. Dvs droner til å ta ut droner. Alt annet blir for dyrt?

One Ukrainian-made Pegasus attack drone costs $462 to buy. The larger and more refined SwitchBlade drones that America supplies to Ukraine, which carry only a small antipersonnel warhead, cost $52,000 apiece or more

Riktignok koster den mindre Switchblade 300 $6,000, men det er fortsatt 10x prisen av den ukrainske dronen.

5 Likes

Luftkamp basert på autonome droner med kunstig intelligens, burde ikke være etisk problematisk.

5 Likes

Det er kanskje litt merkelig at det har tatt så lenge før en har forstått nytten av droner i en krig
Og siden det e r krig det dreierseg om er det her foretatt en vurdering av de mest dødelige dronene !

  1. MQ-9b Sky Guardian. …
  2. TAI Aksungur. …
  3. Gongji-11 Sharp Sword. …
  4. Sukhoi S-70 Okhotnik-B. …
  5. EADS Barracuda. …
  6. MQ-20 Avenger. …
  7. Kratos XQ-58 Valkyrie. …
  8. Northrop Grumman X-47B.
1 Like