Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Det må være mye ammo som går opp i lufta her. Lurer på om dette får direkte konsekvenser. Dvs at det fører til ammo mangel. Dette er vel nærmeste lager? Var også snakk om at dette kanskje var et tog. Vil i så fall ta dager å få den toglinjen opp igjen?

8 Likes

Har Dmitry Peskov’s briljante analyse blitt delt her enda? Jeg stusset på om denne kanskje passet bedre i meme-tråden.

10 Likes

Har vel blitt nevnt over her og sett sitater fra Putin ( uten at jeg er 100% sikker på at de er ekte) om at stort sett det meste av Ukraina sine våpen er tatt ut og at de nå kun har utenlandske våpen. Dette skulle da visstnok være en suksess

4 Likes

https://twitter.com/wartranslated/status/1670340176910901249

Det er punchlinen, blir ikke engang nevnt av TASS. det de har tatt i bruk er ødeleggelse av sivil infrastruktur i stor skala. Hvis de nå skal gjøre noe mer “deceivsive”, så er man over på atomvåpen.

Nå, siden TASS ikke nevner dette, så tenker jeg det er beregnet på det innenlandske publikum.

3 Likes

https://twitter.com/2uwmp/status/1670333498123595776?s=20

Fra denne artikkelen

The problem, as Ive probably banged on about too much, is that the Russians have, for this precise reason made this what looks like the most well defended part of their line, and this reality has meant that the Ukrainians will have to inflict a great deal of destruction on Russian forces before they can move forward. What seems to have happened is that at the start of this phase of the counteroffensive the Ukrainians started testing the strength of Russian lines by pushing forward some of their prepared armored forces. It quickly became clear because of the range of options the defending Russians possessed (mines, airpower, handhelds, artillery, etc) that this was not a tactic that would gain victory quickly.

Since then the Ukrainians have more to a tactic of engage and destroy. Make small advances (though much quicker for instance than the Russians make around Bakhmut), bring Russian forces out to stop them or even counterattack, and use this opportunity to destroy the Russians. They will have to do this for a while, until Russian forces are so weak that a more significant advance can occur.

Samme konklusjon som jeg kom fram til. At de nå har begynt å slå til mot ammolagre tenker jeg peker mot at Ukraina vil trappe opp angrepene. Da må Russland bruke mer ammo, som nå blir vanskelig å få fram. Klarer de å skape virkelig mangel, så kan de plutselig kunne slå seg gjennom et frontavsnitt som mangler en større sending.

10 Likes

Slå til mot mange lagre samtidig gir mening. Da må russerene flytte frem mer ammo og det er lettere å oppdage de store lagrene langt fra fronten hvor storm shadow kan gjøre det ok ;D

13 Likes

https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1670379819291344896

Jeg er litt der at de er en gjeng med automatvåpen, de finnes ikke i noen registere. På tide å rekvirere seg en lastebil og kjøre hjem?

2 Likes

Går fremover, men Russland prøver å ødelegge mest mulig

https://twitter.com/ukraine_map/status/1670394611737526272?s=46&t=Dws1eNOezXbZjw6nx8Uebg

1 Like

https://twitter.com/du_de1/status/1670416951271739394

Interessant angrepsvektor over området som var demmet opp.

2 Likes

" – Trump utgjør en stor trussel for Nato, konstaterer Fukuyama.

– John Bolton, som er hans tidligere nasjonale sikkerhetsrådgiver, sa at Trump hadde fortalt ham at hvis han vinner en ny presidentperiode, vil han trekke USA ut av Nato.

– Og Trump liker åpenbart Putin. Han liker ikke Zelenskyj. Hvis han blir gjenvalgt tror jeg det vil være veldig ille for Ukraina. Jeg tror faktisk at Putin av den grunn heier på Donald Trump. Det er egentlig det eneste som til syvende og sist vil kunne redde ham, sier Fukuyama."

3 Likes

Trump er kanskje en trussel for Ukraina. Han har verken ønske eller makt til å utgjøre en trussel for NATO.

USA er Natos største og viktigste bidragsyter . Trekker Trump ut så er EU i deep shit overfor putin.

2 Likes

Synes ikke det er noen boble her, men men. Altså, det Ukraina har nå er en solid manøverstyrke. Det samme kan ikke sies om Russland. De har nå en defensiv posisjon som ser ut til å bli plukket fra hverandre dag for dag.

Ukraina ser ut til å gjøre en veldig god jobb med å ta ut russisk artilleri. Der Ukraina ikke klarte å brase gjennom med panser, så kommer de seg nå gjennom med fotfolk og artilleri. Jeg synes det ser ut som Ukraina vil klare å pushe seg gjennom til slutt. Da tenker jeg det vil gå fra en stillingskrig til en manøverkrig. Der vil Ukraina ha 9 brigader klare til å utnytte hullet i fronten.

500m/dagen, 30km dybde, 60 dager. Så slutten av juli. Jeg antar Russland må gi etter før det. Hvis det skjer i sør, så vil Ukraina ha delt den russiske fronten i to. De kan enkelt flytte soldater og utstyr fra en til en annen front, mens Russland må sende styrker over kerch broen, som da vil være veldig utsatt.

9 Likes

https://twitter.com/wartranslated/status/1670498014215979008

Burde fucke til ting i et par uker? Kanskje 30-50% av normal ammo til russerne på Zaporizhzhia fronten?

Satellittbilder, før og etter
https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1670497798347735041

Så, Russland må nå sende større tog med ammo over kerch broen. Hadde vært fint å treffe ett av de på veien over.

Edit: så en som mente dette ville bety problemer for Russland i Zaporizhzhia i 2-3 dager.

Btw, det er første gang på leeenge jeg har hørt en cook-off av et russisk ammolagre. Ganske karakteristisk med en lang rekke dype drønn. Skal ha pågått i 5-6 timer. Må innrømme at jeg ikke trodde Russland ville være så dumme at de hadde store ammolagre lenger. Spesielt ettersom Ukraina har skutt med storm Shadow i ukesvis nå. Sier sitt om total mangel på initiativ. Heldigvis.

14 Likes

Kan bli store ruzziske tapstall i de neste dagene :ukraine:

11 Likes

Første gang han stilte til president var dette støyet hakket mer troverdig. Men igjen, ikke egentlig, fordi det er ikke i presidentens makt å forlate NATO.

Jaha?

1 Like

Kan altså synes som at Pentagon sitter mer på våpenbremsene enn den politiske ledelsen.

1 Like

It has been described as realist and as advocating restraint in U.S. foreign policy

In 2022, during the Russian invasion of Ukraine, there were two resignations in protest at the institute’s dovish response to the conflict: non-resident fellow Joseph Cirincione of Ploughshares Fund, who had raised money for Quincy, and board member Paul Eaton, a retired senior Army major officer and adviser to Democratic politicians and liberal advocacy groups. Cirincione said he “fundamentally” disagrees with Quincy experts who “completely ignore the dangers and the horrors of Russia’s invasion and occupation and focus almost exclusively on criticism of the United States, NATO, and Ukraine”. Eaton said he resigned because he “supports NATO”.[14][21] Parsi responded by saying that Cirincione’s criticisms “were not only false but bewildering,” and were easily disproved by “a quick glance at our website.”[14]

John Mearsheimer er en fellow, hvis noen har lest hva han skrev om gassledningene…

4 Likes

Håper tonen endrer seg når Milley går av i September, er ganske overrasket over att han ikke har blitt sparket ut før det.

Det er heller ikke konsensus blant de militære i US ser det ut som, de fleste i aktiv tjeneste kan nok ikke snakke fritt om dette, men om en ser på pensjonerte offiserer som Generalene Ben Hodges og Mark Hertling så har det ikke hvert mye snakk om diplomati og fredelige løsninger fra de.Spesielt Ben Hodges har vel mast om ATACMS i hvert fall ett halvt år nå.

4 Likes

Står lenker i artikkelen. Baseres blant annet på denne:

“Inside the Biden administration, the Pentagon is considered more cautious than the White House or State Department”

Og denne:

Adm. Mullen agreed, saying that the United States needs to “do everything we possibly can to try to get to the [negotiating] table to resolve this thing.”

Mullen er visst gått av med pensjon men representer kanskje forsvaret i en viss grad likevel? Michael Mullen – Wikipedia

1 Like