Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Kan se ut som om beskyttelsen rundt havnen i Sevastopol også har blitt skadet:
image
https://x.com/TreasChest/status/1729387014183678411?s=20
:ukraine:

8 Likes

Jeg vil tro Budanov er ekstra ivrig etter å utnytte hull i russiske forsvarsverk. Etter sigende har kona hans blitt forgiftet med tungmetaller, som ikke har noen naturlig forklaring. Det foregår en krig i skyggene også.

2 Likes

Rått å se at Ukraina har overskudd til å bistå med Økokrim/datakrim ting midt under en krig. En del av deres arbeid med å bli et eu-land

9 Likes

Altså, hvis ikke Ukraina har uppet budsjettet sitt for intern sikkerhet for å ta russiske moldvarper, så kan du kalle meg en krakk.

4 Likes

Rimelig kult. Viser også at de som sier korrupsjonen i Ukraina er massiv lever i fortiden.

Men UKR er smarte, de skjønner jo at dette er en viktig sak for Norge og ikke minst for EU.

3 Likes

Korrupsjonen i Ukraina er nok fortsatt stor, men de jobber hardt med det. Viljen er der til å gjøre noe med det.

5 Likes

Tror det er vanskelig å måle korrupsjon effektivt nå. Så vi anta at mye av tallene er estimert utifra slik det var før.

Er mest spent på første skikkelige måling etter krigen.

Greia er jo at lovgivningen var for svak, både mot korrupsjon og organisert kriminalitet. Her har de tatt de første stegene, men mer må på plass.

1 Like

Baltikum har jo vist at du ikke rydder opp ila et år. Men solid arbeid over tid løser ting.

2 Likes

Det er det i Norge også,at vi tror vi er best i klassen er bare en vits.

4 Likes

Vi er på en 4. plass, relativt bra vil jeg si. :slight_smile:
image

Ukraina er “endel” dårligere, men +1 i rating fra 2021 til 2022.
image

4 Likes

Patriot er gull verdt for Ukraina.

8 Likes

Det er en grunn til at jeg har nevnt det ekstra Patriot batteriet Tyskland har lovet. Med det på plass, så vil de kanskje kunne spandere på seg å bruke det til å dekke et frontavsnitt i sør og kunne pushe Russland vekk.

1 Like

Fortsetter dette kan jeg ikke forstå noe annet en at Ukraina vil få et stort gjennombrudd i krigen snart.

Meget bra av Finnene og et klart signal at de ikke finner seg i slik tull i fra russerne.

15 Likes

Viktig moment er at Tyskerene har patriot på lastebil, Som gjør dem veldig mobile vs de amerikanske variantene.

4 Likes

Er det ulemper knyttet til Tysklands løsning? Eller er det en ren oppgradering?

Tror bare det er annen løsning. Fordel mer mobil. Ulempe aner ikke.

Tysk

Mens dette er den typiske amerikanske

Den store boksen frempå er agregat for strøm.

Edit la inn et bilde av det amerikanske systemet med trekkvogn også.

8 Likes

https://x.com/secretsqrl123/status/1729525650346611095?s=46&t=JFl4-KMAGfIBvUANqfbQkw

Nekter å tro tallene ha opererer med kan stemme, men at russerene har store tap er tydelig.

2 Likes

Lavere oljepris hadde virkelig knekt russisk økonomi.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1729542184737685815

The share of military expenditures in the budget, which will total 36.66 trillion rubles (~$411.35 billion), will reach 29.5%

5 Likes

Enda viktigere er det kanskje at lavere energipriser gjør det lettere for de fleste av Ukrainas allierte å finne nasjonal støtte for sine bidrag i krigen. Det ukjente kortet her er USA, som nå profiterer på høye energipriser.