Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Når de snakket om dette sist, så var det allerede et problem når nivået i dammen var lavt fordi Russland tappet ned dammen. Tenker dette er et større problem…

Se meldingen fra energibyrået jeg postet over.

image
image
image

A video from the Russian side showing an underwater explosion at Kakhovka dam.
https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1665975190021390338?s=20

mer info om ZPPP atomkraftverket.

https://twitter.com/energybants/status/1665947369442033664?s=20

2 Likes

Dette er ganske morsomt.

Prigozjin går nå direkte ut mot russisk MOD og sier de lyver :smiley:

17 Likes

Dårlige nyheter om den sprengte dammen, men 35 av 35 cruise missiler skutt ned er gode nyheter :ukraine:
image

15 Likes

Lurer på hva man rapporterer til Putin ang. avfyrte missiler.

Bare antall avfyrte, og håper han ikke lurer på om noen traff, siden han ser på Russland som overlegne?

Eller suksessraten på antall missiler som blir avfyrt.

“Denne måneden har vi avfyrt x antall missiler her President”

“Utmerket!”

Eller

“Denne måneden har 90+% av våre missiler blitt skytt ned her President”

“Blasfemi! Fake News, du undergraver vårt oppdrag!”

5 Likes

Prigozjin spiller på at de fleste russere vet at Russiske myndigheter lyver. Ved å påpeke det åpenbare, fremstår han selv som mer rasjonell og pålitelig.

(Ser vi imidlertid på hans lovnader om hva Wagner kan utrette dersom han bare får mere ressurser og makt, virker han like upålitelig som det russiske forsvarsdepartementet.)

8 Likes

Våre kryssermissiler ødela 35 ukrainske luftvernmissiler. En stor seier for Russland.

8 Likes

Fra NRK.

I fredstid, så hadde de hatt ressurser til å håndtere dette. Som det er nå er jeg langt fra sikker på det.

Btw, ser Russland påstå det er Ukraina sitt verk. Det gir null mening for dem å sprenge nå. Når 30-40k russiske soldater var på feil side? Ja, da kunne sprenging ha ført til at de soldatene måtte overgi seg. Nå, når Ukraina har satt i gang offensiven sin, så vil de ikke ha en flomstor elv som er umulig å krysse.

Det som er noe interessant her er jo at dette ødelegger for Krim. Som hinter til at Russland kanskje ser at de må vekk derfra…

5 Likes

Den største risikoen er vel at russerne sprenger atomreaktorene. Å sprenge dammen stanser ikke offensiven, men ødelegger landet de har plyndret og må trekke seg ut av. Å sprenge atomreaktorene kan gjøre begge deler.

1 Like

Jeg har ikke noe godt argument i mot dette, men jeg kan bare ikke se for meg at de ville gjort noe slikt.

1 Like

image

11 Likes

Jepp, Ukraina startet definitivt noe i går ja. Det er tapstall som rimelig klart indikerer en ukrainsk offensiv. Tipper det var relativt vellykket ettersom russerne sprengte dammen i natt. De så at det kom til å gå til helvete med dem når Ukraina krysset Dnipro. Dvs at retretten til styrkene i zapohoriziaha tilbake til Krim er sikret i en uke før Ukraina kommer seg over?

Verdt å merke seg i de russiske tapstallene er 4-6x så mye som snittet av artilleri, mrls, og spesialutstyr

https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1665994412126531585

Sergey Aksyonov, the head of the Russian administration in Crimea, says the peninsula will not immediately be affected by the demolition or collapse of the Nova Kakhovka dam.

“There is no threat of flooding in Crimea. However, there is a risk that the North Crimean canal will become shallow. Currently, the water reserves in the canal are about 40 million cubic metres [1.4 bn cubic feet].”

“The reservoirs, even those that were filled to 15-20 % before, are filled to about 80% at the moment. There is more than enough drinking water. Efforts are being made to minimize water losses in the canal.”

Så, ikke noen problemer på kort sikt for russerne på Krim. Kun et problem for de som holder Krim om et år eller to? :stuck_out_tongue:

5 Likes

Burde ha vært så mange flere: Russere i Vesten som demonstrerer mot eget land. Disse tre i Amsterdam får tommel opp fra meg :+1:

image

22 Likes

Jenser’n virker i hvert fall sikker på at det er Russerne som har sprengt den:

image

https://twitter.com/jensstoltenberg/status/1665997944850378752?ref_src=twsrc^tfw|twcamp^tweetembed|twterm^1665997944850378752|twgr^|twcon^s1_&ref_url=about%3Asrcdoc

4 Likes

Det leses vel aller helst agnostisk til hvem som er skyldig i selve detoneringen. Det er uansett Russlands krigføring som har ført til hendelsen.

3 Likes

Det er ikke slik jeg leser det i hvert fall :upside_down_face:

DET merket jeg :wink:

Mens Ukrainerne flykter fra hjemmene og flommassene…
image