Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Det er knappt 2% av mennen mellom 20 og 40, og mange av disse som stupet er fenglseunder samt menn fra avlegsne trakter med lav produksjonsverdi. Så noen stor innvirkning har det knappast.
Det som har innvirkning er at ove 1 miljon pers (mest menn) med godt utdaning og med ruzziske mått god ekonomi helt enkelt flyttat ut av ryzzland. Så mye av den privatmarknad som fanns er borte.

5 Likes

Spørsmålet er jo hvor lenge Putin kan sende disse til slakt? Hvor mange er det å sende fra disse avsides områdene? Hvor ustabilt kan det bli i disse områdene? Her er det eksempel hvor politiet prøvde å stoppe en demonstrasjon, men endte opp avvæpnet. Jeg tviler ikke på at Putin vil sende styrker utenfra for å slå ned på dette. Hardt. Samtidig, han har faktisk ikke folk å sende til alle disse områdene hvis misnøyen sprer seg.

Logikken for at det ikke kom til å bli noe opprør i Russland er at det ikke blir brukt særlig med folk fra St. Petersburg og Moskva, men hvis de østlige provinsene ender i opprør og det blir politisk vanskelig å sende flere folk derfra til krigen, hva da?

Altså, det under er en dråpe i havet. Spørsmålet er om det kan bli til en bekk eller elv av misnøye. Jeg har ikke peiling, for så godt kjenner jeg ikke Russland. Jeg stiller vel egentlig først og fremst et spørsmål.

Min utheving.

One of the largest rallies in Russian Federation since the beginning of the full-scale war against Ukraine is currently taking place in Bashkortostan. It is being dispersed by special forces.

Thousands of people gathered outside the courthouse to support local activist Fail Alsynov, who was charged with “inciting hatred”. Today the court sentenced him to 4 years in a general regime colony.

In October 2022, Fail Alsynov wrote an appeal calling on Bashkirs not to participate in the war in Ukraine.

The head of Bashkiria Radiy Khabirov wrote a denunciation on the activist. He also demanded to check the activist for “discrediting the army” and “public calls to extremism.”

This morning in Bashkiria’s Baymak, the internet was cut off and all entrances to the courthouse where the activist’s sentence was announced were blocked. Despite this, residents abandoned their cars and walked to the court.

The law enforcers started beating and detaining the gathered people, as well as putting them face down in the snow. One of the protesters was handed a summons. The riot police used tear gas, but the activists took away their batons and threw pieces of ice at them.

  • Fail Alsynov is one of Bashkortostan’s best-known public figures. He participated in many protest actions in the republic. He also headed the national organization Bashkort, which advocated the sovereignty of Bashkortostan. Alsynov actively participated in protests against gold mining in the region in 2023.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1747540485491614087 videoer i tweeten.,

7 Likes

Jepp, kommer flere og flere konkrete bevis på Irans involvering.

https://www.washingtonpost.com/national-security/2024/01/15/navy-seals-missing-iran-warheads/?utm_source=reddit.com

De kødder jo rundt overalt om dagen virker det som. I Irak, og til med i Pakistan…

https://www.thestar.com%2Fnews%2Fworld%2Fmiddle-east%2Firan-says-it-has-launched-attacks-on-what-it-calls-militant-bases-in-pakistan%2Farticle_513e3e8b-a818-53bd-9667-6169e8480eb1.amp.html%2F

Tenker det bare er et tidsspørsmål før de blir satt mer tydelig på plass.

7 Likes

Norsk våpenstøtte til Ukraina: Milliarder til ammunisjon går fra Nansen-hjelpen - VG

Bedre sent enn aldri.

8 Likes

men det norske går i sneglefart…

7 Likes

Og hvem skulle sette dem på plass?
USA kan væl fly inn å gi dem noen nålstikk, men hvorfor da? Det synes ju som at Iran bombet noen IS-base i Irak.
USA har jo også militær nærvaro i Irak, fast de ikke har der å gjøre. Så lenge Iran ikke gir seg på dem så skjer det nok ikke noe.

2 Likes

Her er vel litt av greia, med Biden som president, så har USA virket svært avvikende når det kommer til konfrontasjoner. Det logiske hadde kanskje vært å bombet produksjonslokalene for missiler og langttrekkende droner.

4 Likes

Jeg synes at det har kommet en interessant “oss mot dem” retorikk i denne russiske provinsen.

500 av Putin sine OMON skal slå ned 10000 demonstranter. Det kan de kanskje klare. Problemet er at dette er spesialister som flys til problemområder. Dersom det blusser opp i flere byer samtidig, må Putin stole på Rosgvardia. De er lokalt rekruttert, så lojaliteten er kanskje ikke like sterk hos alle.

10 Likes

Du har gjentatt dette mange ganger, men jeg tror nok også ruzzere har empati på personlig nivå.

Og om man ser på typiske ringvirkninger av en død/hardt skadet person kan man kanskje forstå at tapene har en større virkning enn bare soldatene (uansett om de sitter i fengsel eller ikke, så er det gjerne noen som bryr seg).
Så ta et tenkt regnestykke som:
372.000 x (2 foreldre + 1 søsken + 2 besteforeldre + snitt 0,5 partner + snitt 0,5 barn + 4 venner) = 3.720.000 innbyggere som har lidt et personlig tap av en nær slektning eller venn.

5 Likes

Naboområde til Kazakstan.

Putin har 340k Nasjonalgarde folk å lene seg på.

National Guard of Russia - Wikipedia
20,000 av disse er omon.

Tidligere har de brukt VDV også men de er for det meste utslettet i Ukraina.

De har også tilgang til ulike leiesoldatselskaper som er eid av rike russere. Så frem til de støtter putin er alt good.

1 Like

Dette tenker jeg er et godt svar på poenget ditt @Evilfreud.

Er vel de Putin kan bruke mot lokale. Hvis han da ikke flyr inn Rosgvardia fra andre områder for å slå ned opprør i stedet for å bruke de lokale Rosgvardia.

Kan jo fabulere om Iran er i kontakt med Rus for å leke sammen. Mens Kina sitter stille i båten og smeller til på det mest gunstige tidspunktet i kaoset.

4 Likes

De har vært gode å fly inn slik at de alltid har lojalitet.

Han har også kadyrovits å spille på. De har null heminger. Og trusselen om at Nasjonalgarde som ikke gjør jobbensin blir sendt til fronten i Ukraina.

1 Like

Problemet for Putin er at veldig mange av disse er lokalt rekruttert. Når konflikten plutselig blir etnisk i stedet for politisk, er ikke lojaliteten til Putin selvsagt.

Det har forøvrig gått med såpass med Rosgvardia i Ukraina, at Russland har kjørt rekrutteringskampanjer. Hvor mange av disse nye valgte Rosgvardia av andre årsaker enn ideologiske?

5 Likes

Foreløpig ikke et problem slik jeg ser det. De kan enkelt sende 500 kadyroitter. De parkerer seg hjemme hos de lokale Rosgvardia sjefene og holder familiene som gissel til situasjonen er løst.

Etter Marsjen mot moskva så har nok putin gjort såpass mange grep at Nasjonalgarden er under hans gode kontroll.

Mot ukrainske “satanister” er det lett å sende Kadyrov sine folk. Det kan bli vanskeligere å sette de inn mot andre muslimer som blir undertrykt av ortodokse kristne.

1 Like

Og det er jo et godt poeng. Problemet blir jo som diskutert her om problemene sprer seg til et større område. Hvis både område x og y har demonstrasjoner som må slås ned og Rosgvardia flys inn, dvs y til x og x til y, så kan du plutselig komme i en situasjon hvor de allikevel ikke bryr seg. Dette er evt en eskalering som kommer til å ta tid.

Jeg antar jo dette kommer til å renne ut i sanden, men hvis man ser på Wagner-opprøret, så ser man at regimet ikke akkurat har populær støtte.

1 Like

Ikke nødvendigvis enig, men heller ikke uenig.

Poenget mitt er at jeg tror Putinfortsatt har svært god kontroll på innenriks.

Det er jo ikke sjefene i nasjonalgarden som er problemet. Det er lojaliteten til de dom skal svinge stokkene eller fyre av våpnene.

2 Likes