Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

-Jeg tror Wagner er avhengig av at andre militære avdelinger slutter seg til dem

Det er de helt sikkert
Vi kan håpe opprøret baller på seg, men det skal noe til

2 Likes

Det er nå USA bør sende klasebomber til HIMARS og ATACMS. Klasebomber kan enkelt ta ut infanteriet i skyttergravene og ATACMS kan ta ut baser og forsyninger hvor som helst i Ukraina. En stor forsendelse nå som brukes intensivt kan sikkert være nok til å knuse den gjenværende kampviljen til de russiske soldatene med tanke på dagens situasjon.

Du treffer 100%. Greit å bli engasjert, men om jeg må bli bærer av dårlige nyheter, so be it.
Wagner er i hovedsak en stormenhet. Tenk boligblokk til boligblokk. Støtten man har ved slike angrep er massivt. Sanitet, artilleri, forsyninger (inkl personell), sambandlinker for forbindelse, stridsvogner for «hard target», ingeniør for klarering av vei/hus, osv osv……
Mye (det meste) har hæren bistått med. Wagner har noe selv, av stort sett det meste tror jeg, men det er i mindre mengder, tenk bataljonsnivå. Det er en av grunnen til at han har klaget sin nød, nettopp støtten fra «bakre linje».

Så å tenke at wagner som enhet skal ta Moskva, er fin den, meeen…
Snu på det. Tenk Ukrainas styrker halvert med 2/3, fjern panser og støttefunksjoner. Det blir ikke helt det samme.
Men kaos blir det. Det er da noe. Personell som hopper over osv…

Nei, er ikke negativ, men pust. Thats it…

1 Like

Enig. Blir shitshow med mindre de har allierte, slepper cells og materiell lagret opp rundt i landet bygget opp over lang tid.

10000 droner med granater og 500 droneoperatører i slepper cells kommer de langt med f.eks. det tror jeg ikke de har.

Ved starten av den russiske invasjonen av Ukraina var Wagner bare infanteri. Det er ikke tilfelle lengre. De har åpenbart både artilleri (husk videoene der de etterlyser mer artilleriammunisjon) og driver egne luftoperasjoner (med pensjonerte piloter). Det er rimelig å anta at de har tilgang på pansrede kjøretøyer, så man kan ikke ta for lett på dem.

Den russiske hæren er på sin side ikke særlig motivert, så om andre avdelinger ikke slutter seg til Wagner, er det usikkert om de vil gå ut og kjempe mot Wagner.

8 Likes

Igjen, jeg sier ikke at du tar feil. Jeg bare påpeker at hoveddelen av støttefunksjonene tilfaller hæren.
Jeg påpeker igjen at det å tro at wagner som enhet skal «rydde opp» i det den ukrainske hæren ikke har klart, kan brukes som et et eksempel på at «nu jävlar, så ryker Moskva».

Vi er enige, men bruker forskjellige ord. Tror jeg

1 Like

Vel, skal den russiske hæren trekke seg ut av Ukraina for å knuse wagner? Da har du kanskje et poeng. Men faktum er at russland mangler både forsvarsstillinger og materiell for å kunne ta ut wagnerittene effektivt, spesielt om de ikke klynger seg sammen, og oppholder seg i tett befolkede områder…

2 Likes

Jeg tror vi er enige i enkelte ting.

Når det gjelder den ukrainske hæren, så trenger de ikke at Wagner ordner opp i noe som helst. De trenger bare at Wagner lager uro og forvirring.

4 Likes

Igjen spot on. Eller nesten :grin:
Wagner fungerer som bare det, i sitt miljø. Utenfor sitt miljø….så vet ingen. Men basert på oppsett (ref forsyninger osv) så holder de ikke lenge. F.eks fly er bra det, helt konge faktisk. Men uten reservedeler, bomber å sette på flyene, drivstoff, en fysisk flyplass å lande på, så er det tynt…

Igjen, jeg er ikke negativ. Jeg er bare ikke über positiv. Jeg sier ikke at du er det heller. Jeg må bare si det for publikum tydeligvis…

4 Likes

2 Likes

Putin har hatt mindre makt enn antatt. Mannen på gata blir arrestert for å si noe som helst om spesialoperasjonen mens enkelte bloggere med hundretusenvis av følgere får drive på som dette.

Det som er helt sikkert er at så lenge Wagner slåss mot russiske soldater så slåss de ikke mot Ukraina.

Det er totalt sett positivt for Ukraina at det er uro internt i Russland.

Edit:

5 Likes

Miner mot folk stopper ikke humveer.

3 Likes

I hvilket land sitter Inside Russia?

Når man prøver å analysere, handler det ikke om å være positiv eller negativ - Det handler om å være datadreven.

For eksempel er det åpenbart at det har negative konsekvenser for logistikken, når all trafikk ut og inn av et stort logistikknutepunkt som Rostov stenges av. Her kan vi konkludere utelukkende på et strategisk nivå. Det kan være flere lokale områder som har lagre som gjør at den taktiske situasjonene ikke endres like raskt som den strategiske. På det taktiske nivået utgjør mindre informasjonsbiter om aktiviteter ved fronten som regel for lite data til å kunne analysere den taktiske situasjonen.

En annen aktivitet som foregår i denne tråden er å heie på Ukraina. I den sammenhengen er det absolutt lov å være positiv.

12 Likes

Peskov briefing:
Prosecutor General Krasnov reported to Putin about the initiated criminal case in connection with an attempt to organize an armed rebellion

Tasjkent, Usbekistan

Han blogget fra Rostov on don først.

1 Like

For å sitere meg selv….oh what the hell, ingen hører likevel.

Selvsagt hører strategiske reserver med, både her og der, inkl forsyninger. Når har jeg sagt noe annet? Jeg sier jo nøyaktig at reservedeler, drivstoff, en fysisk flyplass er relativt kjekt å ha.

What ever. God natt, sove godt :zzz:

1 Like

Kan virke som om Kokken har gjort dette med emosjoner og har lite (reell) våpen-støtte fra egne.

Kan også virke som om Putin har spilt kortene sine perfekt. Angrepet Wagner, fremprovosert en følelsesmessig reaksjon… og vipps dreit Prigozjin seg ut.

Well played, Putin.

Edit: Wagner har ikke vært krigførende siden forrige måned. Så ikke noe tap for krigføringen til Putin akkurat.