Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Sikkerhetsstyrkene vi så rundt Moskva hadde ikke tunge våpen tilgjengelig. De kunne dermed ikke stoppe en regulær hæravdeling. Med Wagner ute av bildet, var det ingen som kunne stoppe toppgeneraler i Hæren fra å ta makten i landet med militære midler.

For at teorien med Wagner sin funksjon som motvekt skal stemme, må målet til Prigozhin ha vært å fange forsvarstoppene i Rostov. Masjen mot Moskva var i så fall plan B, og ikke rettet mot Putin.

1 Like

Mulig jeg er treg her nå, men jeg forstår virkelig ikke hva du mener nå heller. Mener du at da Wagner snudde kolonnen på motorveien, så var Kreml plutselig mer eksponert for et militærkupp?

Jeg mener at dersom Wagner hadde blitt stykket opp og absorbert i Hæren, hadde militæret ikke hatt noen motvekt.

Merk forøvrig at sikkerhetsstyrkene nå skal få tunge våpen, som stridsvogner og artilleri. Dette er utstyr som absolutt behøves ved frontene. Likevel velger Putin å allokere disse ressursene til manskapet som skal beskytte ham mot indre fiender.

6 Likes

Men det er jo hva Putin nå langt på vei har fått til?!

Poenget (i følge teorien) er at Putin ikke hadde oversikt eller kontroll over situasjonen, og ikke så trusselen fra Hæren.

Prigozhin spilte det eneste kortet han hadde igjen. Det medførte at Wagner ble spilt ut av bildet, men gjorde samtidig det klart at sikkerhetsstyrkene måtte få tunge våpen for å kunne forsvare Putin.

Edit: Dette er en teori som noen forfekter. Det jeg tenker, er at den får mer kredibilitet, dess lengre Prigozhin er i live.

2 Likes

Jeg tror hensikten med marsjen mot Moskva, som jeg for øvrig tror overrasket mange med at de kom så langt, var en genuin plan om å lykkes med å få Putin til å avsette hærledelsen inkl. forsvarsledelsen. De trodde de hadde støtte fra nødvendige nøkkelfigurene innen etterretning, militær og sivil administrasjon, men underveis raknet det.

Det er naivt å tro at ikke FSB visste om mye av det som skulle skje. Når de så valgte å la det spille ut så var det for å la sine opponenter og fiender tone sine flagg.

4 Likes

Så at den regulære hæren var en potensiell trussel var noe Putin (og hans FSB-kumpaner) forsto på hvilket tidspunkt?!

2 Likes

FSB forstod trusselen. Det FSB (og KGB før dem) alltid har fryktet, er en populær general. Vellykkede og populære generaler har historisk enten blitt sendt til avsidesliggende poster, eller opplevd plutselig sykdom og/eller død.

Putin har kanskje blitt blindet av lojaliteten til forsvarstoppene, og har glemt nivåene under. Det er også godt mulig at informasjonen han mottar gir ham et annet situasjonsbilde enn det FSB internt har.

Edit: Jeg tenker forøvrig at Prigozhin lever farlig. Han er et opplagt mål når Putin skal vise at han er en sterk leder.

Meter for meter blir Russland dyttet bakover. Det ser ikke ut som de har noe å stille opp med. Angrepene tenker jeg går tregest i starten og så kjappere og kjappere etterhvert som russiske utstyr blir tatt ut på, eller bak fronten, mens moralen blir dårligere og dårligere.

9 Likes

Etter det jeg har klart å oppfatte, så har den innledende fasen til Ukrainerne mer enn bare kanoner, MLRS-er og spesialutstyr som mål.

Ukraina angriper først med begrenset, men tilstrekkelig intensitet til at Russland må ta i bruk skjult og ubrukt artilleri. Disse kan flyttes på, så Ukraina klarer ikke å ta ut alle med motartilleri. Skytingen utløser imidlertid økt forbruk av artilleriammunisjon hos russerne, som igjen genererer lastebiltrafikk som avslører ammunisjonslagre.

Når lagrene nær fronten er tatt ut, sammen med tilstrekkelig med utstyr, blir det et tidsvindu der Ukraina kan trappe opp bruken av infanteri og panser.

Jeg tror du har rett i at framdriften vil skyte fart etter hvert. Det som blir spennende å se, er om de bakre (og presumptivt sterkere) forsvarslinjene har nok utstyr og bemanning til å stoppe ukrainerne.

8 Likes

Alle maktkonstellasjoner er en potensiell trussel og må kontrolleres. Så ingenting overrasker i innfløkte plot for å holde putins russland flytende.

Jeg overså helt denne uttalelsen, ene og alene fordi: “Lukashenko says” Min tanke var et slags hyss fra Lukasjenko ved at Kreml har sagt at Pirgozin skal være i Hviterussland, men Luka sier noe annet eller bare mistet Pirgo mellom fingrene, bare for å røre gryta

For der synes jeg vi har en spesiell karakter, Lukasjenko er en diktator som er helt avhengig av putin, men ser ut til vandre knivseggen ved å bukke nikke spille dum i et slags 4D sjakk for å ikke gjøre kriminelt idiotiske ting som gir opprør i eget land, men fortsatt være “inne” med kompis Vlad og hans backing, handel og penger.

3 Likes

Problemet mitt med å tolke den politiske situasjonen i Russland er at jeg ikke stoler på noen av aktørene til å komme med noe som minner om ekte info.

Det jeg vet er at Wagner skjøt ned 8-10 helikoptere/fly. Det jeg vet var at de tilsynelatende ble møtt av fornøyde folk i Rostov. Det jeg vet var at de ikke ble stoppet på veien til Moskva. Også vet jeg at de stoppet før Moskva og Prigozhin tilsynelatende går rundt som en fri mann, mens vi ikke har sett snurten av Surovikin. Vi vet også at Prigozhin har blitt framstilt i negativt lys i media i ettertid, men ikke så veldig negativt…

4 Likes

Bare i Russland :crazy_face:

6 Likes

Kreml er notorisk vanskelig å lese, så det er ikke overraskende at det er mange forskjellige teorier. Om vi kan lese noe ut av observasjonen din, indikerer det at hendelsen behandles som et mytteri, og ikke som et kuppforsøk.

Dette kan selvsagt snu på et øyeblikk, dersom det passer agendaen den dagen.

3 Likes

Jepp. Jeg merker at jeg ikke klarer å bry meg om det var det ene eller det andre. Det som er klart er jo at det knaker i sammenføyningene under Putin. Hadde Putin hatt absolutt makt, så ville han aldri kjørt på med et Wagner-opprør. :stuck_out_tongue:

2 Likes

En som ikke vil sloss: https://twitter.com/ChrisO_wiki/status/1677222311827587072 2 år og 10 måneder i en straffekoloni “penal colony” høres fortsatt ut som bedre odds enn å ende opp i Ukraina. :stuck_out_tongue:

Life inside the Russian penal colony where Brittney Griner is serving nine years | USA TODAY - YouTube 12-17 timers arbeidsdager, ingen medisiner, lite av alt, inkludert dasspapir, straffer hvis du ikke produserer nok, enten ved å putte deg i en isoleringscelle eller uoffisielle straffer som å få andre fanger til å banke deg opp.

Høres ut som å være i det russiske militæret, bare at Ukraina ikke skyter på deg…

Fra sent 90-tallet, tidlig 2000-tallet: Russia - Inhuman Conditions In Russian Prisons - YouTube

3 Likes

Jeg sliter litt med å se at Putin sitter så veldig mye mer utrykt nå enn før Wagners sprell. Årsaken er at jeg sliter med å se at noen andre skal tørre å forsøke seg når selv ikke Prigozhin klarte å oppnå stort av støtte. Og de som eventuelt viste støtte til Prigozhin er nok long gone.
Håper selvsagt min veldig enkle analyse basert på ganske lite kunnskap om Russland er helt feil da.

4 Likes

Jeg ser på Wagner-stuntet som et tegn på at Putin ikke sitter trygt. Militæret løftet ikke en finger for å stoppe han. Har de sendt ut ordre om å ikke stoppe han? Jeg tviler. Det hadde vi hørt om. De bare ga faen. Putin? Wagner? De gir virkelig f… Putin er ikke en person de vil prøve å forsvare.

Så noen kommentere at hvis en populær general e.l. gjør opprør, så er det fucked for Putin. Det er en grunn til de pleier å falle ut vinduer, begå selvmord, få et illebefinnende, drikke te eller lignende.

1 Like

Tankbilen er for meg et bilde på Russland i Ukraina.

4 Likes

Det er likhetstrekk med både 1917 og Nazi-Tyskland. Her en artikkel om Putin-jugend.

5 Likes