Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 6

Hvis Russland ikke ødelegger Enerhoder så det ikke kan brukes til å generere strøm på et tiår, så blir jeg faktisk overrasket. Jeg snakker ikke nødvendigvis om å skape en atomkatastrofe. Bare ren sabotasje som gjør at det blir et helvete å starte opp igjen atomkraftverket når Russland har forlatt Ukraina.

… For jeg mener at ved å sprenge demningen, så har Putin signalisert at de skal ut av Kherson og zaporizhzhia og da er det bare å ødelegge så mye infrastruktur som mulig.

Hvis Putin ikke kan ha kontroll over Ukraina, så skal det være et ødeland igjen som generasjoner av ukrainere framover kommer til å slite med å bygge opp. De går fuckings systematisk til verks for å ødelegge folket og ødelegge infrastrukturen. Jeg blir rett og slett forbanna.

12 Likes

Nå er det alvor.

Russians released photos of a combined Ukrainian mechanized assault utilizing Leopard 2A4s, 2A6s, M2A2 Bradley IFVs, and M113s in Mala Tokmachka, Zaporizhia Oblast.

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1666773783061905408/photo/1

Ser ikke bra ut. Håper ikke de satt seg fast i gjørme på denne tiden men det ser slik ut.

The RU MOD released footage of the engagement outside of Mala Tokmachka, Zaporzhia Oblast, with artillery fire disabling/destroying one Ukrainian Leopard 2A4.

https://twitter.com/Osinttechnical/status/1666837023674748928?cxt=HHwWgMDS6aLc5aEuAAAA

Mange sitting ducks der. Ikke bra.

Desverre helt vanlig og umulig å unngå. Mye forsvarsverker som skal omgås. Minefelt man ikke vet om.

D-Day, allierte tapte 2000 mann den første timen. Det er krig. Men det rapporteres mye gode nyheter på mange fronter.

2 Likes

Med tanke på UKR sin historikk på raketter og rakettmotorer, så blir dette bra. Fint verktøy for å hindre at lignende angrep skjer i fremtiden.

14 Likes

Det har gått med og vil gå med titusener eller hundretusener av ukrainere i denne krigen. Sammen med menneskeliv går det en hel haug av krigsmateriell. Vestlig krigsmateriell er hakket bedre enn russisk, det vil si at det er snakk om marginer. Ukraina steamroller ikke orkene med vestlig utstyr Moto.

6 Likes

My dear friend and Ukrainian journalist @berdynskykh_k writes from central Kherson, her hometown: “Today I worked in Kherson near the water, it was quiet and peaceful. Many volunteers, rescuers, journalists from all over the world. Then the shelling began…”

Russians hit an evacuation point that Zelensky had visited just a few hours earlier. People at another evac spot scrambled for cover and all evacuations in Kherson have now stopped. The streets are completely deserted

Kherson is coming under serious Russian shelling with reports of multiple casualties at a school that was sheltering people who have lost homes in the flood. One volunteer helping evacuations came under fire and posted this video.

Hva var dette med at orkene var akkurat som oss i uniform igjen ?

@anon69684326 Jeg forstår det men det er likevel ikke bra det vi ser i akkurat disse videoene. Med alvor mener jeg bare at storangrepet er i gang fordi det er første gang vi ser Ukraina komme med slikt utstyr.

3 Likes

Offensiven er nok i gang. Trolig var russerne klar over det og sprengte demningen

Forøvrig leser en at Bloomberg har intervjuet flere sentrale russere
Og de fleste sier rett ut at putin er helt ubrukelig (Med garanti om anonymitet selvsagt)
Spørsmålet er om disse kan gjøre så mye fra eller til. Men de begynner å bli såpass mange at det kan nytte.
Samtidig som støtten i ‘folket’ er sterkt synkende

Når krybben er tom bites hestene.

Skuffende svak og treg response av NATO på ruzzernes sprengning av denne dammen! Får bare håpe det foregår ting i kulissene…

3 Likes

Vanskelig for NATO å svare umiddelbart med noe konkret på dette, men jeg tror vi vil få se et NATO som vil tydeliggjøre at fremtidig innsats av natostyrker i defensive roller i Ukraina kan nærme seg.

Land som Polen har allerede gitt signaler om at dette kommer, uavhengig av NATO. Viktige signaler å bite seg merke i.

7 Likes

Hej Norge

Woov !!! Da er vi igang :grinning: :rocket: :fire:

Farlige tider :biking_man:

https://www.reddit.com/r/RussiaUkraineWar2022/comments/144s10d/a_ukrainian_dude_causally_strolls_past_a_live/

Flere fremskridt :muscle:

https://www.reddit.com/r/UkrainianConflict/comments/144lubm/breaking_the_ukrainian_forces_are_reportedly/

De må snart lære at holde døre og vinduer lukket :rofl:

Slava Ukraini :ukraine:
Dansken

9 Likes

Du vet dette er russere som var så upopulære hos Putin at de endte opp døde?

2 Likes

Det tenker jeg også. Alle disse vindu eller te vitsene begynner å bli litt late. Og det er ikke så morsomt, for det er jo de som har utfordret krigsfløyen som blir drept. Jeg skulle gjerne hatt dem i live, og i aktiv opposisjon

11 Likes

WarGonzo er russisk propaganda:

Update on Ukrainian offensive in Zaporozhye:

  • Ukraine was able to occupy several Russian positions in the Orekhov-Tokmak direction.

  • WarGonzo calls it “very serious” and says that the battles are very violent.

  • Casaulties on both sides.

Denne kommentaren til tweeten over er egentlig mest interessant:
https://twitter.com/d_FrAuNz/status/1667055567284609026

  • casulaties on both sides
  • very serious

+The fact that Russians are also not releasing much footage.

If they would repell larger offensive operations in several directions they would spread the footage all around

Spesifikt, det siste avsnittet her. Hadde dette gått bra for Russland, så hadde de hatt masse bilder å vise til, tilsvarende det Ukraina hadde ved Vuhledar. I stedet, så er det mye oppgulp og mix-ins fra i fjor eller andre kriger. Det gjør det nesten umulig å se hva som er ekte og hva som er falskt. Hintet er at de må ty til de midlene for å få det til å framstå som Russland gjør det ok.

Russland skal ha det da, de har klart å gjøre det umulig for Ukraina å kjøre en “Thunder run” tilsvarende ved Kupiansk. Samtidig, det virker ikke som de vil klare å holde Ukraina unna over tid. De lider rett og slett for store tap i kritisk utstyr som artilleri. Mister Russland artilleriet sitt på et frontavsnitt, så er det ikke lenger mulig for dem å hindre ukrainsk panser å trenge gjennom.

Bare så det er sagt, tipper videoen av radaren som ble tatt ut er ekte. Hvorfor hadde Ukraina slikt utstyr så nærme fronten? Jo, fordi de antok Russland ville sette inn fly, noe de også gjør. Da gjelder det å ha luftforsvaret på plass. Det er veldig synd Ukraina ikke har et Patriot batteri å bruke i sør som har lang nok rekkevidde til å stoppe disse angrepene, for de kommer nå.

Jeg antar kampene her skjer mellom Orikhiv og Tokmak. Her er det tre forvarslinjer. Tar litt tid å nøytralisere artilleriet når det er stacket såpass i dybden. Det blir nok også fylt på, med artilleri fra Kherson-regionen som jeg antar Russland gir litt faen i noen dager til.


(De røde prikkene er russiske skyttergraver osv)

13 Likes

Vanskelig fase nå. Må kverne seg gjennom forvarsverk russerne har hatt god tid til å forberede. Russerne har da også ganske god kontroll på fronten. Mitt håp er fortsatt at når Ukraina får kvernet seg gjennom et par steder og begynner å få muligheten til å operere bak en del av forvsarsverkene så kan det skape langt mer kaos i de russiske rekkene. Da kan det gå langt raskere igjen.

7 Likes

Den radaren, merket du at det ikke var film av treff på selve radaren, og klippene etterpå viste 4-5 røykskyer rundt radaren.

Flere hevder ru bommet på radaren.

Det skal dessverre ikke mye til for at en radar er non-op. Denne er nok ferdig for dagen.

Vestlig materiell vil gå tapt på samme måte som materiell de allerede har mistet.

Du har sett etter filmen? ingen skader på radaren. Ei heller er det sluppet video der den faktisk blir truffet. Videoen kutter ca 2 sekunder før treff.

Ukraina bruker 3 parallelle angrep for å strekke russisk artilleri og mannskap utover. Det reduserer motstanden på hvert sted, men den må fremdeles brytes ned.

Av den svært begrensede informasjonen (russisk) har jeg merket meg et par ting:

  1. Russland har bra med dronedekning om dagen, men ikke om natten. Dette synes å være forklaringen på at nattangrepene har vært mer overraskende og vellykkede.

  2. Ukraina melder at de tar ut mye artilleri. Dette er vanskelig å etterfylle, så situasjonen vil bedres for Ukraina over tid.

  3. Russland sier at de bruker angrepshelikoptere. Disse kan enkelt flyttes mellom frontavsnitt, og settes inn der det er behov. Ukraina har ikke skutt ned noen fly eller helikoptere. Det betyr enten at Ukraina har begrenset effekt av luftvernet sitt, eller at Russland lyver om bruken.

Min tanke er at det trolig er betydelige tap på begge sider, og at mye avgjøres av hvor raskt tapt utstyr og personell på en del av fronten kan erstattes. Klarer Ukraina å stoppe russiske forsyninger og forsterkninger, så vil de ha framgang til de møter områdene som forsterkningene skulle sendes i fra.

9 Likes

Interessant at Ukraina nå har fått kvantifisert størrelsen på den russiske reserven i sør, og samtidig fått russerne til å aktivere tidligere skjulte artilleristillinger.

8 til 10 brigader som må flyttes dit Ukraina setter press med en begrenset styrke, virker ikke så veldig robust. De kan fort ende opp med å bli flyttet til feil sted.

https://nitter.net/SmartUACat/status/1667079059249963008#m

9 Likes