Ukraina går jo ikke etter sivile på samme måte som Russland, men når de går etter f.eks. varelagerene til Wildberries eller fabrikkene hvor det lages våpen, vel da går det med sivile. Det blir nok litt mindre attraktivt å jobbe på de stedene da.
Man skulle jo ønske seg at ikke den mannen var involvert i allverdens rare forbindelser, og noe godt tegn for Ukraina er det jo ikke🤬
Runde 2 med mangel på drivstoff i Putins rike.
Særlig mangel på bensin. Diesel er tilgjengelig på den del stasjoner.
Ut fra utseende på første intervjuobjekt, jf også kvinnelige intervjuobjekter i videoer fra runde1 med drivstoffmangel i Russland:
Noen vitenskapelig fundert korrelasjon mellom
a) Forekomsten av andenebb hos kvinnelige sjåfører, med
b) Risikoen for å havne i kø for drivstoff?
Ukraina har kanskje tatt ut et av de viktigste russiske målene i krigen.
Wildberries logistikk anlegg på 250.000 kvm i Koledino, Moskva oblast, etter brannen.
Ikke mye varer igjen her.
Videoen er 1 min 55 sek lang.
Spol frem til 1 min 00 sek:
Kjøperne får ikke sine varer.
Selgerne får - etter vilkårsendringer pr 7 juli - ikke sine penger, Vilkårsendringen var at alle selgere måtte skrive under på at evt tapte/ødelagte varer pga drone- eller missilangrep ikke ville bli erstattet.
Første droneangrep kom 18 juli. (Noen visste noe?)
Godt over halvparten av WBs logistiske kapasitet er senere tatt ut.
Kan ikke være mange selgere som sender sine varer til Wildberries lenger.
Virksomheten må være på vei til å bli innstilt.
Kjøperne taper penger.
Selgerne taper penger
Wildberries konsernet har ca $ 10 milliarder i gjeld.
Med stans i virksomheten, kan det ble vanskelig å betjene/tilb betale gjelden.
Øk kommentator skrev allerede for flere uker siden at en Wildberries-konkurs, kan komme til å knekke en bank eller to. Senere klarlagt at største långiver skal være VTB-bank. Denne er Russlands nest største og blant 6 stk systemiske banker som anses så viktige for systemet at de er «too big to fall». Den russiske stat eier ca 60 % av aksjene.
Store ringvirkninger.
Russiske forsvarsdepartementet serverer løgner på et helt nytt nivå:
118.000 Wildberries ansatte har mistet jobben, jf under.
For egen regning registrerer jeg at Putin aktivt rekrutterer soldater som er villig til å skrive kontrakt med forsvarsdepartementet …

Norske jagerfly skal ha deltatt i en NATO-øvelse ved Kaliningrad den 18 august:
12 timer etter det omfattende ukrainske droneangrepet på Moskva er fremdeles hele bydeler uten strøm:
Russere sloss foran drivstoff pumpene.
Video 2 min 52 sek. Fra 2 min 00 sek plukker de frem våpen:
UKR angrep et russisk raffineri i Ufa, Bashkortostan republikken, i morges.
Lederen for republikken (Radiy Kabirov) bekrefter at 1 drone traff raffineriet. Han sier russisk luftvern skjøt ned 4 av 6 droner. En femte traff Iflg ham et bolighus, og den sjette altså raffineriet:
Kabirov uttalte at han forventet at skadene på raffineriet ville være reparert ila få dager.
**
Jeg avventer meldinger om angrepet fra andre kilder enn republikkens leder, som også er medlem av samme parti som Putin (Forente Russland)
Alle angrepene på den økonomiske infratsrukturen må da påvirke Putin, eller er han helt upåvirkelig?
Russland bygger ifølge The Telegraph hemmelige dronebaser som både kan ramme NATO-landog dypt inn i Ukraina. Hvilke muligheter har UKR for å ta ut disse basene? https://www.telegraph.co.uk/world-news/2026/08/16/russia-builds-secret-drone-bases-in-nato-striking-distance/
Fra en vei mellom Berdyansk og Mariupol; i landkorridoren mellom Russland og Krym (nord for Azovhavet).
Ser ut som aftermath etter at en kolonne av tankbiler har fått besøk av UKR droner:
(Publ kl.10.14 den 19 aug):