Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Van der Leyen og Magyar i (tlf) samtaler.

Her skal det stå at samtalene dels fokuserer på overføring av tidligere frosne midler fra EU til Ungarn, dels på at Ungarn til gjengjeld gjennomfører en del reformer i sitt land:

Såvidt jeg husker utgjør de frosne midlene noe rundt € 16-18 milliarder (engelskens ‘billions’).
Ungarn trenger pengene sårt. (Edit: Det dreier seg om 17 + 16 milliarder euro, jf under)

Vil tro at van der Leyen samtale med Magyar om at Ungarn ikke lenger nedlegger veto mot EU-lånet til UKR stort ca € 90 milliarder. Kanskje neste skritt?

På engelsk:

https://x.com/vonderleyen/status/2044021940285853749 (litt GPP-aktig)

https://www.reuters.com/world/swift-work-be-done-after-call-with-hungarys-magyar-eus-von-der-leyen-says-2026-04-14/

Fra Reuters:
«Hungary has a total of about 17 billion euros of EU funds frozen over rule of law concerns ( … )

Hungary is also still waiting for the European Commission to sign off on an 16 billion euro defence investment plan ( … )

4 Likes

Fascinerende spørreundersøkelse:

Og det er ikke overskriften som er mest interessant, det er divergensen mellom hva folk mener er det riktige å gjøre, med mindre man må ofre noe selv…

Bør man forsvare et annet NATO-land?

Ja selvsagt !!

image

Men når vi kommer til om jeg eller naboen (rett over gjerdet i byggefeltet eller i etasjen over i boligblokka) skal gå i krigen…, hvis ens eget land blir angrepet.

image

Bare for å gjøre dette klart, i et nabolag i et NATO-land så er det slik ca 80% av innbyggerne der gjerne sender naboens unger i krigen hvis et annet annet NATO-land blir angrepet, men hvis ens eget land blir angrepet vil bare 16% sende egne unger, eller gå selv i krigen.

En helt fascinerende innsikt inn i den den gjennomsnittlige europeers tankesett.

3 Likes

Blir jo litt off-topic, men det er vel litt vanskelige prosenter å diskutere her?

Hvor mange husstander har egentlig medlemmer som det er normalt å regne som stridsdyktige? Med barn som er over 18+ og har flyttet ut og når jeg selv har vært å regne som ikke stridsdyktig siden jeg dimmiterte blir jo det vel eksempelvis som en som ikke er villig til selv og ofre noe. Dessuten er det vel ofte til fellesskapets best om de som kan kommer seg unna en frontlinje, så om mine pensjonerte naboer flykter til Kanariøyene for å slippe unna en krig i Nord-Europa så er vel det til fellesskapets beste???

Så undersøkelsen som virker å ha en viss skjevhet synes ikke jeg er så merkelig eller bekymringsverdig :man_shrugging:

4 Likes

I Ukraina er svært mange soldater som er i 40-50 og 60 årene, og jeg er ikke i tvil om hvis en voksen mann, selv en middels sprek pensjonist melder seg til en av de mindre populære oppdragene, fremst i frontlinjen, så får man både uniform og våpen.

Hvis din pensjonerte nabo meldte seg til frontlinjen ville han høyst trolig fått innpass.
Poenget i denne undersøkelsen er imdlertid, om vi bruker din pensjonerte nabo som eksempel, så hadde du heller sendt han enn å dra selv til frontlinjen. Det er det undersøkelsen viser.

1 Like

Puck sier det som allerede har vært tema her:

Ukraina er ikke Europas byrde. Ukraina er (foruten å være sitt eget land da) et asset for Europa.

Og spesielt om USA skulle baile på NATO, så trenger vi Ukrainas militære kapasiteter.

8 minutter

Puck snakker f.eks om et mulig angrep gjennom Belarus mot den russiske enklaven Kaliningrad, som isolerer de andre baltiske landene. I et slikt case vil den lange nord-grensa til Ukraina mot Belarus være ekstremt viktig.

5 Likes

Og poenget i denne undersøkelsen er at hver tredje soldtat som døde i Afganistan ikke er fra USA.
Hva er det egentlig du driver med på dette forumet?

4 Likes

Undersøkelsen jeg referer til fra Pollitico er dagsfersk og omhandler hvordan NATO-innbyggere og EU-innbyggere forholder seg til å bidra i krig for NATO og EU-land hvis de blir angrepet. I samme artikkel spørres det hvordan støtten er til Ukraina i den pågående krigen. Og og det settes i sammenheng.

Men du lurer på hva dette er for relevans og babbel, og selv henviser til mexicanere eller columbianere som kjempet i Afghanistan, på Ukraina-tråden.

Tror du selv på det du skriver?

Var dette også vanskelig? Du skriver at jeg henviser til columbianere og meksikanere. Gudene vet hvor du henter det fra. Derfor spurte jeg om du faktisk tror på det selv. Jeg henviser til soldater fra ulike NATO-land som har vært villige til å dø for en US-initiert operasjon. Det absolutte lavmål fra Trump i mine øyne var hans hån av disse soldatene og hans tvil om at NATO-landene ville være villige til å stille opp for USA. Det har også vært en stor internasjonal avdeling av frivillige i Ukraina. Mange tap fra mange nasjoner her også.
Flere europeiske nasjoner har enda høyere tapstall i Ukraina enn de hadde i Afganistan.

5 Likes

Et solid bidrag fra Tyskland:

Her har Norge en sjelden mulighet til å bruke USA/Iran pengene til noe nyttig.

As previously reported by Ukrinform, Ukraine’s weapons production capacity is currently about twice as large as what the state is able to utilize.

Ser ut som ting kan gå relativt fort. slutten av kvartalet er 30. juni eller om 2,5 mnd.

17:55 EU-kommissionens presstalesperson uppger att EU-lånet på 90 miljarder euro till Ukraina, som har de frysta ryska tillgångarna som säkerhet, kan komma att betalas ut med start i slutet av kvartalet efter det tekniska med de tre dokumentet ordnats när Ungern går med på det hela.

Hvis Norge bare hadde lånt Ukraina pengene nå, så kunne de betalt oss tilbake hvis alt gikk i orden med EU-lånet. :stuck_out_tongue:

“Koral should work against ballistic [missile] targets. Of course, not all classes, but it must work on ballistic targets,” Oleh Korostelev, the head of the Luch design bureau, said at the time.

Korostelev added that the missile would be equipped with an Onyx active radar-homing seeker from the Ukrainian company Radionix. He also said that development of the new missile was “70 percent complete.”

13 Likes

Det pleier jeg også å si når de spør på jobben.
Men har Ukraina et lite teknologisk overtak nå?

6 Likes

https://www.msn.com/en-in/news/world/zelensky-says-us-doesn-t-have-time-for-ukraine-due-to-iran-war-flags-arms-supply-concerns/ar-AA20TUZm

… he signed 10-year defence agreements with Saudi Arabia, the UAE, and Qatar to deploy Ukrainian electronic warfare systems and low-cost interceptors. The deal positions Kyiv as a “security donor”, exchanging defence expertise for critical oil and diesel supplies.

5 Likes

image

Vladolf har også sin nye Putler I 70% ferdig nå…

4 Likes

Trump har bevisst latt være å fornye den midlertidig lisensen for salg av russisk olje som ble innført den 12 03 2026. Lisensen gikk ut på dato den 11 04 2026.

Lisensen omfattet olje som pr 12 03 2026 allerede var lastet om bord på oljetankere.

I realiteten har nok russerne i perioden også solgt olje som ikke var lastet på tankskip pr 12 03 26

Fremgår at senatorene Chuck Shumer, Elisabeth Warren og Jeanne Shaheen (alle D) mente russiske selgere solgte olje for $ 150 millioner pr dag i perioden. Dette tilsvarer ca $ 4 milliarder for hele perioden.

4 Likes

Etter å ha sett noen intervjuer fra Moscow Economic Forum, ser det ut til å være en gjengs oppfatning at Putin snart er ferdig.

9 Likes

For de som vil se videoen…
https://nitter.net/NatalkaKyiv/status/2044293171417317620#m

Dette sier vel egentlig alt om hvordan det egentlig står til i Russland:
image

image

Håper virkelig han har rett og at de gjør… ikke en dritt for å få seg ut av hengemyren.

7 Likes

Denne videoen er også interessant.
https://xcancel.com/JayinKyiv/status/2044308576756219997#m

4 Likes

Luftrommet over den russiske rakett basen i Kapustin Yar er stengt fra onsdag 15 04 kl.09.00 og til fredag 17 04 kl.17.00.

Oreshnik rakettene skytes opp fra Kapusin Yar.

3 Likes

Russisk oljeraffineri 1.500 km fra Ukraina angrepet og lettere skadd den 15 04 etter angrep med UKR ubemannede våpensystemer:

Oljeraffineriet ligger i Bashkortostan republikken, helt inn til Uralfjellene, hovedstad Ufa.
(Trykk på linken og du kommer automatisk til et oversiktskart)

6 Likes

Russland klager på at europeisk industri er et strategisk bakrom de ikke kan slå. Litt som det er vanskelig for Ukraina å slå til langt øst i Russland. Det begynner nok å svi godt. Spesielt har jeg sett Ukraina gå etter kjemiske fabrikker. De brenner gjerne godt og er vanskelige å reparere. Hvis de ikke eksploderer og må bygges opp fra grunnen av.

10 Likes
10 Likes