Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

Var noen som skrev i begynnelsen av ukraina sin offansiv at ukraina hadde fokus på områder hvor de viste generalene underrapporterte ting.

Om det stemmer vet jeg ikke.

2 Likes

Ser jernbanelinjen legges så langt vekk fra fronten som mulig. Sikkert fordi dagens jernbane ligger innen dronerekkevidde.

2 Likes

Ny runde med delvis russisk mobilisering på vei. Dette blir samtidig som russiske fabrikker, oljeraffinerier osv blir tatt ut og russiske myndigheter skrur av Internett osv.

Kort sagt, russere begynner å merke krigen på en helt annen måte enn tidigere.

10 Likes

Så at Medvedev for 2 dager siden faktisk uttalte på spm at det «for tiden» ikke var behov for mobilisering. Men man kan kanskje ikke stole på noe av det den mannen sier.

https://en.iz.ru/en/2067510/2026-03-27/medvedev-pointed-out-there-was-no-need-announce-new-wave-mobilization

Dokumentasjon på at man kan flytte et ganske stort antall levende russiske soldater over til statistikken over eliminerte ila 25 sekunder:

3 Likes

Altså, hele greia får meg til å klø meg i hodet.

Russland har rimelig nylig pushet langt framover her, right? Så dette er ikke russiske forsvarsverker, men ukrainske? Med russere i dem?

Det andre punktet er hvordan Ukraina kan kjøre en tanks fram til kontaktlinjen. Burde ikke den ha blitt mat for type 10+ russiske droner?

Eneste tingen som gir litt mening for meg er hvis dette er russere som har blitt omringet, så de er stuck i ukrainsk territorie, så Ukraina kjører fram en tanks for å ta dem ut. Sikkert den billigste måten å gjøre det på.

Ingen av de russiske dronene kom seg forbi Kadyrov sine helter, som praktiserte tradisjonell skytekultur.

1 Like

Det jobbes med saken:

4 Likes

Tredje angrepet på Ust Luga på tre dager fra Ukraina. Som det framstår nå, så kan Ukraina fortsette til havnen er fullstendig i ruiner. Det russiske luftforsvaret framstår tannløst.

https://www.reuters.com/world/russias-ust-luga-port-damaged-by-ukrainian-drones-fire-breaks-out-2026-03-29/

EDIT angrepene og skaden begynte 23. mars, så da har de holdt på i seks dager uten at Russland har klart å stoppe angrepene.

7 Likes

Et litt mere seriøst svar:
Det ser ut til at russiske soldater klager over at ukrainske stridsvogner kan operere temmelig fritt.

Om jeg skal gjette på forklaring, så er det to punkter jeg har hørt omtalt, og som jeg tenker kan være relevante:

• Ukrainske droneavdelinger har drevet systematisk jakt på russiske dronemannskap. Uten Starlink, så må kanskje spesialistene nærmere fronten.
  • Ukrainske droneangrep mot de russiske forsyningslinjene. Det er trolig de samme bilene som brukes til å frakte inn droner, som til å frakte inn andre forsyninger. Vi har hørt mye klaging over manglende forsyninger, så det kan også gjelde FPV-droner.
8 Likes

Prøver å finne igjen tilsvarende framrykninger på DeepStateMAP | Мапа війни в Україні, men finner det jo ikke.

Sliter litt med kyrilliske bokstaver, men dette skal være nær Huliaipole?

btw, iflg Ukraine War Statistics, så har Russland mistet ca 15k soldater siste 10 dager. Tapene Russland tar nå er mao vesentlig større enn erstatningsraten. Samtidig, fra 1. mars til nå er det “bare” 30k.

1 Like

Ukraina viser nok en gang at de kan bruke FPV-droner på Krim.

BM-30 MLRS-basen i Sovkhozne NP (AR Krim) ble utarbeidet med et vennlig besøk av fuglene fra den første OC-en til de ubemannede systemstyrkene natten til 29. mars.
:hot_pepper::hot_pepper::hot_pepper:TRE 300 mm flerrakettsystemer «Smerch» eller «Tornado» og et selvgående transport-lastekjøretøy for dem ble ødelagt samtidig.

image

200km+ fra fronten

7 Likes

Kan vanskelig overdrive betydningen av denne «kampanjen» mot den russiske utskipnings-infrastrukturen i Finskebukta. Sammen med ukrainernes lignende kampanje mot utskipningshavnen Novorossiysk i Svartehavet for få uker siden, er pt vesentlige deler av Russlands evne til å eksportere olje og oljedestillater satt ut av drift.

Såvidt jeg har forstått er nemlig ødeleggelsene i Novorossiysk såvidt omfattende, at russerne pt ikke er i nærheten av å ha reparert dem. I Finskebukta har knapt reparasjonsarbeidene kommet i gang.

Så lenge UKR fortsatt greier å komme forbi RUS’ luftforsvar, bør UKR mer varig kunne fortsette å redusere eller strupe RUS’ evne til oljeeksport.

I kombinasjon med at RUS ser ut til å ha mistet momentumet med fremrykking på bakken, kan vi være vitne til et vendepunkt i krigen.

11 Likes

Rostelecom er Russlands største tilbyder av digitale tjenester.

Her har vi toppleder i Rostelecom som i Moskva uttalte at:
** WhatsApp er død
** Telegram vil være død ila få dager
** MAX øker

«So everything is fine»:

https://x.com/wartranslated/status/2038281003660156942?s=20

**
Mens russiske myndigheter blokkerer sosiale nettverk til venstre og høyre, har deler av befolkningen begynt å bruke Googles regneark (ofte ‘gratis’ som nettapplikasjon) til å kommunisere:

https://x.com/wartranslated/status/2038281329247137873?s=20

5 Likes

Russland har flyttet utstyr for å forstyrre ukrainske droner? :stuck_out_tongue:

I kveld pågående ukrainsk angrep mot mål i havnebyen Taganrog ved Azovhavet.
Azovhavet er den nordligste delen av Svartehavet:

Ikke klarlagt hvilke mål som angripes. Men gitt at det dreier seg om en havneby, kan dette være en del av ukrainske kampanjen mot russiske utskipningshavner.

Etter å ha sjekket litt, ser jeg at Taganrog har oljeinstallasjoner, men også en bilfabrikk, en flyfabrikk og et stålverk. Taganrog er det ledende industrisenteret i Rostov oblast.

4 Likes

Inatt ukrainsk angrep på «Alchevsk» metallurgiske fabrikkanlegg i Luhansk:

6 Likes

Siste døgns russiske tap (iflg ukr generalstaben):

870 russiske soldater.
Klar nedgang ift siste 6 døgn som hadde personelltap i intervallet 1.000 - 1.300.

1 Like

Siste døgn skjøt ukrainerne ned (iflg ukrainske gen staben):
0 av 1 Iskander
150 av 164 droner

1 Like