1.300 eliminerte russiske soldater
396 kjøretøyer ødelagt
Nytt våpen mot russiske droner.
Det har visst vært i bruk i et halvt år, men kanskje ikke i så høyt volum?
Den type våpen blir vel ekstra interessant når Russland bruker Shahed-erstatninger med jetmotor i stedet for propell. Det skal vel kanskje bli litt vanskelig å skyte ned med interceptor-droner.
Dette er ikke nye penger. Pengene er allerede vedtatt av Kongressen der striden har handlet om at Pentagon har sittet på dem. Flere republikanske senatorer har vært svært kritiske til forsinkelsen så at Rubio nå velger å snakke om dette sender et signal både til Kyiv og Moskva om at USA ikke er på vei helt ut av Ukraina sporet selv om Iran, Kina og Midtøsten stjeler mye oppmerksomhet. Sterkt tegn på intern maktkamp i administrasjonen der det de siste månedene har vært tydelige spenninger mellom folk som ønsker å redusere Ukraina støtten og folk som mener USA fortsatt må holde Russland under press så når han går ut offentlig tyder det på at noen har vunnet en runde internt spør du meg.
“I expect that this summer, or at the latest the beginning of autumn, we will start test flights to Moscow,” Shtilierman said.
Production of the first batch of 10–20 missiles has already started.
Ukrainske R&D- selskaper innen forsvar med kapital fra NATO-land, kanskje noe vi får se mer av.
Fint med muggen elite stemning i Russland … får håpe det sprer seg også på landsbygda
Putin holder fast mens misnøyen øker blant Russlands elite | Finansavisen
Hej Norge
En bette update 
Ingen tvivl om at Putskiiiie gerne vil fremprovokere NATO 
Og Denys syn på SGT Petersborg 
Armenien next ??
Russia to attack Armenia with 500 landing troops: intention is to overthrow current rule by force
Flere skønne billeder af Putskiiies mægtige flåde – Hvad siger Boms 
Bliver nok en U-Båd 
Ukrainian USF struck Russian “Svitlyak” project 10410 patrol ship, Pantsir-S1 air defense system, radio-electronic short-range navigation system RSBN-4N and other equipment and infrastructure. 04.06.2026
https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/1twjdpg/ukrainian_usf_struck_russian_svitlyak_project/
Slava Ukraini 
Dansken
NYT fra NATO 
NATO Secretary General: The Russians will never win this war.
Vældig god oversigt !!

Dansken
Store korvetter det der, fyller vel mer eller mindre mye av rollen til de norske fregattene, muligens ikke like sterk på ASW-rollen?
Den der fyller ikke noen som helst rolle mer dog.
Som om ikke Russland brukte massive ressurser på luftforsvar fra før av. Det de mangler, som Ukraina har er bl.a. interceptor-droner og et luftforsvar som evner å ta ut vestlige cruisemissiler. Situasjonen kan jo bli interessant når Ukraina får opp takten på cruise-missile produksjonen og begynner å få opp ballistiske missiler.
Putin har trolig forstått at situasjonen ikke er optimal for russerne:
-We are absolutely ready and want to reach an agreement with Ukraine peacefully on the basis of what we discussed at the meeting with President Trump in Anchorage. At that meeting, questions were put to Russia so that we could make certain compromises. And those compromises we discussed in Anchorage – Russia agrees to them. Now it is important that the Ukrainian side also agrees to these compromises and the conflict will quickly come to its natural conclusion."
Details: Putin also stated that “control over all of Donbas and reaching an agreement do not contradict one another”.
He repeated that Russian forces are advancing along the entire line of contact and that Russia allegedly controls over 85% of Donetsk Oblast, 100% of Luhansk Oblast, and 80% of Zaporizhzhia Oblast.
Over hele Russland har mer enn 200.000 små og mellomstore bedrifter stengt dørene i løpet av årets tre første måneder, ifølge Sky News.
https://www.tv2.no/nyheter/det-har-aldri-vaert-en-krise-som-denne/18909543/
De kan skyte ut kalibr missiler. Så de brukes aktivt til det. Som nok er hovedgrunnen til at UKR sanskjonerer dem.
Nei, rollene kan ikke sammenliknes i det hele tatt. Vidt forskjellige fartøy.
Men det viktigste er at den ikke fyller noen som helst rolle 
Mm, ser nå at forskjellen mellom de to er litt større enn jeg antok. Det er relativt sterke korvetter likevel da.
A Russian Project 10410 Svetlyak-class patrol ship was struck near Yurkine, occupied Crimea. The strike was carried out by an FP-2 attack drone operated by the 1st Separate Center of the USF. 04.06.2026
https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/HEBWrXNziJ
Største problemet er at de kan brukes som mobile kalibr platformer.
Men en båt mindre er bra.
Hmm? Putin sier at hvis de får gjennom avtalen Ukraina har kastet ut vinduet, så er han for fred? Selvfølgelig? Ingenting nytt? 
