Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Russland/Ukraina debatt 9

In 2025, Ukraine received approximately $118 billion in military aid

Russland, i 2026 ligger an til å bruke 165+65= 230 mrd dollar. Allikevel, så er det altså Ukraina som nå begynner å få overtaket.

Hittil, så har Russland bare kunnet øke ressursbruken for å matche ukrainsk effektivitet, men sånn kan det nesten ikke fortsette. Mao, Russland må klare å innovere, for de kan ikke bruke særlig mye mer penger…

2 Likes

Regnestykket blir litt mere komplisert når man tar med at den innenlandske økonomien i Ukraina både bidrar med skatteinntekter og med produksjonskapasitet og tjenester som er nyttig for det militære. Videre er en god del av både FPV-droner og utvikling av slike finansiert av pengeinnsamlinger i og utenfor Ukraina. I Russland er det også pengeinnsamlinger til det russiske militæret.

3 Likes

Jeg mistenker at det er en av de “drone-nett-penetrerende” dronene som har blitt brukt,
og at den har penetrert lokket nesten nøyaktig i midten (jeg synes jeg ser et svart merke der).

Og så hatt en litt forsinket detonasjon
(en nødvendig feature for denne typen droner),
slik at ladningen har gått av under lokket.

Og derved klart å lage perfekt underholdning for hele verden unntatt russland…

2 Likes

Får de opp disse fabrikkene raskt vil det helt klart styrke Ukraina og Europa.

3 Likes

Lett underholdende å lese hvordan TASS dekker det ukrainske angrepet på Moskva i dag.

Eller for å bruke TASS’ egne ord:
«The attempted attack by enemy drones on Moscow was the largest in two years»

3 Likes

For meg ser det ut til at dronene har et stridshode med en “explosively shaped penetrator”. De virker på større avstand enn en hulladning - ikke minst når målet er fylt med brennbar væske.

3 Likes

Bedre at vi utvikler og bygger egne missiler. Men bedre med amerikanske enn inget alls.
Dessvere tror jeg mange europeiske politikere er late, så det tar sjansen at lene seg tilbake og kjøre på USA-grejjer hvis det er mulig, eller kanskje mulig.

3 Likes

Vi har et samarbeid med Ukraina når det kommer til ballistisk interceptor i hvert fall.

2 Likes

Det er slik klar tale øye for øye, tann for tann ,putin må få, og forstå, før de forhåpentligvis lærer.

3 Likes

Jeg tviler, for når ladningen går av på utsiden, så får man ikke så mye overtrykk under lokket.

“Røyk-kulen” under lokket som er separat fra resten av flammene og røyken tyder på at ladningen har gått av nedsenket i olje, uten oksygen til stede.

Men rykter sier at det kan ha vært “Pantsir S” som scoret selvmål.

2 Likes

For russerne sin del, så får de kanskje håpe på det? Ellers har Ukraina funnet en ny måte å gjøre veldig stor skade på oljetanker :smiley:

3 Likes

Tjaaa… En ESP er den typen stridshode som det er i pansevernvåpen som flyr over målet og detonerer nedover (f.eks. NLAW, men ikke Javelin). Når en ESP gjør det varmt nok til å antenne ammunisjonen i en stridsvogn, så vil det overraske meg om den ikke klarer å få lage en ekspolderende aerosol av en tank med drivstoff.

Edit:
Basert på dette bildet, må jeg legge alle tidligere antagelser til side:

1 Like

Moskovittene bør ikke klage over drivstoffmangel. Det skal iføle meldinger til og med regne olje fra himmelen

The Moscow oil refinery is located in the south-east of the city, in the Kapotnya district, and is considered one of the key facilities supplying fuel to Moscow and Moscow Oblast.

Residents have been complaining en masse on local social media groups and chats that they received no warnings about the large-scale drone attack. They are also posting photos and videos of black stains after rain. This “oil rain” has been spotted in the suburban town of Lyubertsy and in Moscow’s Zheleznodorozhny district.

4 Likes

Perfekt! Da unngår de ju problemen med kø til bensinstasjon som de haft på Krim. Bare att sette ut bøtter på gården og de fylles opp medan man selv slapper av med en flaske vodka.

3 Likes

Tror ikke denne har blitt postet?

3 Likes

Etter angrepene den 16 og 18 juni på raffineriet i Moskva, ser det ut til at 2 stk av ialt 6 stk destillasjonstårn er ødealgt.

Betyr kraftig redusert kapasitet og lang reparasjonstid:

7 Likes

Estlands utenriksminister Marcus Tshakna liker det samme bildet vi liker:

5 Likes

Her har vi Moskva-innbyggere som ikke har fått med seg at Russland i nå snart 4,5 år har prøvd å okkupere nabolandet, og ikke forstår hvorfor nabolandet utøver krigshandlinger mot Moskva:

7 Likes

Dette er jo også være starten på Ukraina sine angrep, de vil jo bare øke framover

1 Like