Russer:
Russland har ansatt flere og flere i våpenindustrien med god betaling. Noe som neppe ser like attraktivt ut nå, ettersom Ukraina går etter fabrikkene som leverer komponentene og våpnene som brukes til å bombe sivile i Ukraina.
Russer:
Russland har ansatt flere og flere i våpenindustrien med god betaling. Noe som neppe ser like attraktivt ut nå, ettersom Ukraina går etter fabrikkene som leverer komponentene og våpnene som brukes til å bombe sivile i Ukraina.
Hej Norge
Dagens Update – mange interessante ting

Denys !! med Flamingo 
Nyt fra ponton broen !!
Hele NATO imod Ruskiiiiiies – siger Solovyov

Bonus Solovyov og Simonyan — Fornemmer man panikken lidt

Konstantin – Ægte news inside Russia 
Moscow on Fire, System Shock & Russia’s Wildest Headlines
HOLY MOLY

Slava Ukraini 
Dansken
Den Ukrainske Fører

https://www.youtube.com/shorts/xIRGyr8kzaA
DK
Så, ikke noe reelt forhandlingsutspill, bare spill for galleriet
Hvor ille kan det bli? Vel, inntil videre bare mangel på bensin, ikke diesel, så mye verre vil jeg tro
Novak said, authorities have tapped previously unused reserves. “We’ve maximized capacity at all oil refineries, reduced maintenance times, and rescheduled scheduled maintenance,” the deputy prime minister stated. According to Novak, both small and medium-sized refineries are fully operational; the export of gasoline and jet fuel is completely banned, and a ban on diesel fuel exports is being considered. Despite all these measures, according to Reuters, gasoline production currently covers only about 80% of domestic consumption.
Han slapp i alle fall å bli vindus flyver:
Verden har fått en ny «Bagdad Bob»: Kremls talsmann Pskov.
Denne gangen uttalte han på en offentlig pressekonferanse:
«The stability of the Russian economy is secured. Macroeconomic stability is absolutely secured, and this is not a matter of doubt for anyone»
Teksten etter det siste kommaet er en indirekte trussel. Jf at det fører raskt til pågripelse og straffesak å kritisere myndighetene i Russland. Etter at Kreml har slått fast at «ingen» har noen tvil om Russlands makroøkonomiske stabilitet, er jo personene som mener noe annet enten kriminelle eller gale.
Da er det godt å vite at stabiliteten i russisk økonomi Iflg Kreml er absolutt sikker (jf post # 1688)
Flere som peker på Russlands sterke økonomi
Svenske giraff radar er nok til meget god hjelp mot russerne.
Når det står at inflasjonen har falt fra 10 til 5 prosent, så antar jeg at det baserer seg på offisielle russiske tall. Dersom den reelle inflasjonen er vesentlig høyere, faller mye av resonnementet sammen.
Den omfattende nedleggelsen av butikker og bedrifter i Russland, indikerer ikke akkurat økt kjøpekraft. Nedstengning av internett gir heller ikke gode vilkår for netthandel. (Jeg heller mer i retning av å tro på Konstantin fra “Inside Russia”.)
Snittprisen i Norge har i samme periode gått ned
Bare sånn for å illustrere prisutviklingen i Russland vs Norge.
ruzzland sine tap av mannskap vil passere 1,4 millioner om noen få dager, hvordan vil de feire dagen i kreml?
Uffda, dette høres litt “mørkt ut” 
Det er jo nesten litt drøyt hvor hardt Ukraina kjører på her. Det er riktignok midt på sommeren, så ingen fryser i hjel, men det overrasker meg litt. Jeg lurer på hva logikken her er.
EDIT søkte litt og hovedpunktene er vel:
Åttende tekstavsnitt i artikkelen i Finansavisen lyder:
«Selv om Ukraina har trappet opp angrepene mot den russiske energisektoren, og prisen på olje har falt med over 40 dollar fatet siden toppen i mars, var Russlands samlede vareeksport i april høyere enn i samme måned året før, påpeker The Economist
Avsnittets budskap er at selv om UKR har økt angrepene mot den russiske energisektoren, og selv om oljeprisen har falt 40 dollar, så er likevel Russlands økonomi så sterk at verdien av eksporten i april 2026 er høyere enn i april 2025.
Dette er grovt villedende:
I løpet april 2025 lå oljeprisen i intervallet ca $ 65-70 (snitt ca $ 67)
I løpet april 2026 lå oljeprisen i intervallet ca $ 103-111 (snitt ca $ 107)
Oljeprisen var $ 111 den 30 april 2026, den nest høyeste noteringen i 2026.
Den annonyme artikkelforfatteren velger seg altså ut den måneden i 2026 med desidert høyest oljepris, før sml med tilsvarende måned i 2025. Nemlig ca $ 40 høyere enn tilsvarende måned i 2025.
I prosent utgjør 40 (40:67x100)= ca 60 % høyere oljepris.
Når vi vet at olje/oljedestillater utgjør ca 45 % av Russlands samlede eksport, er det lite overraskende den samlede eksportverdien ble høyere i april 2026, enn i april 2025.
Det er - forsiktig uttrykt- ikke noe tegn på den angivelige styrken i russisk økonomi. Det er tvert om direkte misvisende. Man kan spørre om motivet hos den/de navnløse journalistene i NTB (jfr merking i starten av artikkelen) eller Finansavisen. (Evt i The Economist). Har en mistanke om at AI har «hjulpet til» ved skrivingen av denne artikkelen.
Link til Brent-kursen:
**
For øvrig enig i alt Mvalen skriver i post # 1692.
Når artikkelforfatterne velger å operere med en inflasjon i Russland på 5 %, er dette åpenbart tatt fra den offisielle (manipulerte) statistikken. Å bruke denne er enten bevisst villedende, eller grenseløst naivt av en økonom som ikke har satt seg inn i hvordan sensitive økonomiske indikatorer skjules eller modifiseres av politiske årsaker i Russland.
Styringsrenten i Russland ble den 19 06 2026 nedsatt fra 14,50 % til 14,25 %.
Dersom en kvalifisert økonom likevel legger til grunn at inflasjonen er 5 %, ville fagøkonomen i alle fall kommentert forholdet mellom disse to størrelsene, og begrunnet hvordan det er mulig å ha en styringsrente ca 3 ganger høyere enn landets inflasjon.
Jeg har en enda enklere forklaring:
Militære installasjoner, ikke minst radaranlegg, krever en del energi. Når de mister tilgang til strøm fra nettet, må de bruke dieselgeneratorer. Det reduserer mengden med drivstoff tilgjengelig for andre militære operasjoner. (F.eks. forsyninger, forflytninger, angrep…)
Såååå, å ta ut strømmen, som gjør at de må bruke diesel når de ikke får fraktet inn diesel kan jo gi noen interessant konsekvenser ja.