Ja, vil si at det har gått dårligere enn forventet med aksjen siden jeg skrev mitt innlegg også.
Mener fortsatt at mye av det jeg skrev fortsatt står seg når det kommer til selskapet som sådan.
Med den siste trading updaten trender
biomassevekst i kvartalet i riktig retning, gitt at en ser hen til det at de måtte stoppe foring pga sprengning. Håper vi ser videre utvikling i biomasseveksten nå som de dårlige batchene er slaktet ut. Håper vi kan se opp mot 1800/1900 i Q3.
Ferdigstillelsen av fase 2 nærmer seg, uten at det har blitt nevnt noe om kostnadsøkning/forsinkelse. Det er vell Q2/ Q3 som er mest kapitalintensive/ høyest byggerisiko her.
Samtidig har ikke selskapet levert på alt heller. Biomasseveksten og slaktevolum har blitt nedjustert siden jeg skrev innlegget. Det er vell hovedsakelig hatt med at de dårlige batchene ble enda dårligere. Virker heldigvis som de har fikset smolt problemene, da det er meldt om høyere stocking weights og ingen meldinger om problemer.
Hovedsakelig er det vell veldig mye lavere laksepris som hovedsakelig har påvirket negativt vil jeg tro. Utrolig uheldig at det også var veldig lite slakt av fisk i H1 som oftest har de høyeste prisene, samtidig som prisen var lavere enn ifjor. Det var jo forventet på mange måter med liten og lite fisk i Q1, men tror de forventet mye høyere pris enn enn oppnådd. Spesielt i Q2 , her har nok differansen mot ifjor vært veldig høy, gitt pris oppnådd 72 mot 106.
Det eneste jeg stiller meg noe kritisk til/setter en asterisk ved er hvorvidt det faktisk er en kostnadsøkning på utbyggingen.
De har jo vist til på tidligere presentasjoner at de er fullfinansiert uten å bruke CF fra drift. Det er også mulig at de ikke regnet med at oppnådd pris i marked skulle bli så lav, og at de dermed har brent penger på driften som de sier.
Tror fortsatt det er gode muligheter for aksjen fremover, men kan vell vurderes om en burde avvente inngang til Q2 rapporten kommer, hvis en ikke er inne. Da burde selskapet kunne meddele med litt større sikkerhet angående fremdrift på utbygging og kostnader, eventuelt til Q3 trading update starten av september for å se effekten at de dårlige batchene på biomassevekst.
Alt tatt i betraktning forbedrer de fortsatt på anlegget, men i motsetning til aktører som Atlantic sapphire/ Proximar så brenner de ikke opp cash på driften åt. Litt bedre utvikling i lakseprisen og ingen store blemmer så burde det være greit med oppside. Det er vell også en begrensning i nedsiden i lakseprisen, med mindre noe veldig spesielt skjer.
Max frykt her nå? Ser småfisk skjelver og shorten herjer.
Litt dvask laksepris i det siste. Men større utslag her enn andre steder, det har jeg ingen god forklaring på.
Den aktive shorten kan hende er forklaring god nok på tynn likviditet
Sikkert, da får de håpe på bedre likviditet når de skal dekke seg inn…
Ganske frisk prising på flere milliarder fremdeles. Er det noen større kapitalbehov fremover for neste del av anleggs-utbygging? Det er vel en viss likviditetsrisiko knyttet til like prosjekter vil jeg tro.?
Priset 10% over bokførte verdier. Også kjent som frisk prising for noen…
Tror viktigste årsak er lave laksepriser og at (til oppdretternes store forundring) dødelighet i sjø er lavere enn forventet. Det siste mest sannsynlig grunnet mindre vintersår i vinter. Som igjen gir mer fisk til salgs nå…
Prodkost er fortsatt høy for sjøoppdretterne og vi ser årsrapporteringene som oftest mye dårligere for 2024 enn 2023.
Tenker egentlig at nå er fint tidspunkt å kjøpe mer (?)
Hvor mye cashflow greier disse bokførte verdiene å generere?
Hjelper lite å ha 2mrd i bygningsmasse dersom driften taper penger hver mnd.
Det må vel du kunne svare på som mener den er overpriset.
De greide nå å få positiv CF fra driften i 2024, det var de vell eneste landbaserte selskapet som klarte. Riktignok såvidt. Prisingen er vell på sitt mest nøkterne sett opp mot pris/bok på lenge. Likviditetsrisiko er det vell ikke enda, fortsatt ikke meldt om kostnadsmell på utbyggingen så viktigiste er at de ikke brenner masse cash på driften. Hvis lakseprisen skal ligge på 60 kroner resten av året blir det en annen sak.
Det er vell lakseprisene som tynger mest vil jeg tro, har vært relativt dårlig i Q2/Q3. Hjelper lite for Salme at Q1 var det veldig lite slakt når prisene var noe høyere. Det rammer de landbaserte hardest.
Håper at de i Q3 klarer å vise til bedring i biomassevekst nå som de dårlige batchene er slaktet ut.