Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SAS - småprat 2020/21

Den enes død, den annens brød er et ordtak på mange språk som betyr at en ulykke for noen kan føre til lykke for andre .
For tiden ser situasjonen dyster ut for Norwegian.
Det vil være meningsløst av den norske stat å sprøyte inn midler i megaklassen for å redde NAS.
Med kun 6 fly i drift forteller det at veien mot stupet, nærmer seg.
SAS derimot får støtte fra hovedeierne og har en stor del av flåten operativ.
Det skulle derfor tyde på at SAS vil klare seg gjennom en lenger krise.
Aksjekursen trender nå opp.
Hvordvidt vi ser kurser over 2 før nyttår, er usikkert, men sannsynlig i disse Covid19 tidene

2 Likes

Kunne det ikke bare vært andre veien… Har alltid foretrukket Norwegian over SAS som har de mest stygge og ukomfortable flyene. Men helt enig at det kan være mye å høste fremover i SAS ja, så vi får ta det positive i det negative.

Jeg tror et annet viktig poeng til at SAS står bedre stilt enn Norwegian er også at de har et annet kundesegment enn Wizz Air. Jeg er ganske sikker på at det er mange som er villig til å betale litt ekstra for å slippe å reise med dem.

Wizz air går jo rett i NAS sin kundegruppe, de som vil til mallorca for 199kr.

Personlig liker jeg å ha litt bedre plass som SAS tilbyr, samt bonusprogrammet som gjør at jeg aldri trenger å ha en løk på nabosetet.

3 Likes

Og så er det jo greit med fri bar på flyplassene…:+1::beer:

Fri bar? Har reist Malaga-Oslo-Stavanger- offshore tur/retur siden 1991 å aldri opplevd fri bar. Kan du utdype :thinking:

Ta deg en tur i SAS Lounge innlands eller utlands på Oslo Gardermoen eller Gold Lounge eller Business Lounge på Kastrup så kan du»drekka» så mye du klarer…

Er dessverre dårlig med SAS Lounge på Stavanger-Sola eneste, og den i Bergen er uten alkohol…

2 Likes

Tilliten til SAS synes å være tilbake.
Opp 20 % siden fredag.
Fortsatt ned 8 kr fra Coronaen feide over planeten.

Fortsatt ned 8kr? Har du tatt høyde for emisjonen?

1 Like

SAS er iallefall i den heldige situasjon at de har mange fly i operasjonell drift, i motsetning til NAS.

De er bedre stilt enn NAS, det er det ikke tvil om.

Ser ut som 3.7kr kan bli neste kortsiktig motstand om den nå bryter 2.2kr

Så klarte kursen å holde seg greit til tross for mange høylytte spådommer om at kursen skulle under 1. da regnskspet ble lagt frem.

Et klapp på skulderen at salgsknappen forble urørt idag. Nå er det klart for oppgang.

1 Like

Med utrulling av vaksiner og tallene frem i lyset så får vi satse på en fin take off fremover.

Steikje store krefter som styrer kursen. En aktør med både salg og kjøp på over 2 mill aksjer. Tydelig en som presser kursen for å plukke. Hvorfor legge over 2 mill aksjer for åpent kjøp?

Er det andre som merker seg hvordan store salgsummer kryper forsiktig nedover. Noen jobber aktivt for å holde kursen nede…hm hvorfor? Short??

Merknad, dette er bare et rykte:
Har hørt fra piloter at SAS vurderer å overlate den norske produskjonen til Air Baltic. Dette er enorme greier om det skjer, men vil tro det er etter ønske om å kutte kostnader for å kunne konkurrere med Wizz. Om det er noe hold i dette vet jeg ikke, men det ville vært et slag i ansiktet på de norske ansatte (mulig SAS er misfornøyd med støtte fra den norske staten?). Andre som har hørt noe om dette? SAS har jo også nedbemannet kraftig i Norge, men Norwegian har permittert. Norske piloter i Norwegian kalles nå tilbake i 50%…

Nei. Men ansatte på bakken det vil gå ut over. Ikke norske piloter? Hva vil dette si for kursen evt, tror du/dere?