Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

SATS 🏃

Oppretter en trÄd for SATS gruppen

«SATS-kjeden omfatter merkevarene SATS, ELIXIA, Fresh Fitness, HiYoga, Balance and Metropolis. Kjeden driver cirka 250 treningssentre i Norge, Sverige, Finland og Danmark, har rundt 700 000 medlemmer og cirka 10 000 ansatte, hvorav omkring 2 000 heltidsstillinger.»

Medlemstall:

2019Q4: 687 000
2020Q1: 695 000
2020Q2: 652 000

Omsetning

2019Q4: 1036 mill
2020Q1: 990 mill
2020Q2: 774 mill

Tror personlig de kommer til Ä miste flere kunder, mange som nÄ har funnet ut at man trenger ikke Ä gÄ pÄ studio for Ä fÄ trent. Naturen er tross alt gratis :slight_smile:

Litt overrasket over kursstigningen. Jeg synes medlemsfallet pĂ„ 43 000 fra Q1 til Q2 burde vĂŠrt avskrekkende, mest fordi jeg mener det bare er toppen av isfjellet. Sentrene i Norge Ă„pnet 15 juni, da ble digitale medlemsskap i sats og freshmedlemskap satt pĂ„ pause, tilbakefĂžrt til vanlige medlemskap. Tror mange medlemmer ville “se det an” da sats startet opp, noen beholdt medlemskapet, noen meldte seg ut. De som sĂ„ meldte seg ut i juni tror jeg nok ble fremdeles Ă„ regne som medlemmer i Q2 rapporten, pga 1 mnds oppsigelsestid. De aller fleste medlemmer har/har hatt 12 mnd bindingstid, det betyr at de som har en slik bindingstid, og har sagt opp medlemskapet i mars-juni blir fullstendig utmeldt i mĂ„nedene fremover, kanskje helt til neste Ă„r. Jeg sjekket innmeldingssystemet i dag og synes det er veldig rart at sats fremdeles opererer med denne 12 mnds bindingstiden. Hvem Ăžnsker vel Ă„ binde seg for ett Ă„r nĂ„, nĂ„r det er mulig at den “andre virusbĂžlgen” kan komme i oktober og gjĂžre at sentrene mĂ„ stenge igjen. Tror sats vil slite med Ă„ tiltrekke seg nye medlemmer som fĂžr. Jeg tror derfor at ringvirkningene av pandemien blir Ă„ fĂžle sterkest i Q3 og Q4.

De digitale medlemskapene som SATS automatisk overfÞrte sine medlemmer til, med mindre medlemmene aktivt sendte inn protest, er bestemt ulovlig av forbrukerombudet. Sats mÄ derfor inndrive tillatelse eller betale tilbake pengene. Det blir hundre tusen eller sÄ medlemskap over 2-3 mnd pÄ 199kr med potensielle tilbakebetalinger. Vet ikke om dette er tatt med i regnskapet deres for q2, har ikke finlest rapporten. Det kan bety flere titalls mill i tilbakebetalinger


2 Likes
  1. Treningsglade mennesker benytter seg bÄde av natur og treningssenter.
    Det ene utelukker ikke det andre.
  2. Naturen har ikke alt Ä tilby som du fÄr pÄ ett treningssenter.
    Med mindre du skal lage ditt eget skogsgym og lĂžfte tĂžmmerstokker.
  3. Man betaler for Ä lÄne utstyret et treningssenter har.
  4. Youtube videoer vil aldri erstatte en Zumba klasse med venninnene.
  5. Hjemmetrening er nok for de fleste lite motiverende i lengden og tror de fÊrreste fÄr gode resultater av det.
  6. En tur pÄ gymmen er frihet fra hverdagens tjas og mas.
  7. Vi har mye vĂŠr og vind i Norge. Ikke alltid like forlokkende Ă„ benytte seg av verken skogsstier eller Tufteparker.
  8. Treningssenter er relativt billig i Norge.
  9. Trening og fitness er en megatrend.
1 Like

Jeg ville ha kvalifisert noen av punktene dine, men er ikke direkte unig i noen av dem; de er gode. De var svĂŠrt gyldige fĂžr korona, og de kommer til Ă„ vĂŠre svĂŠrt gyldige etter korona. Jeg tror ikke at alle er like gyldige under korona. Jeg tror treningssentrene har et Ă„r foran seg med nedgang. Medlemsfallet for Q3 tror jeg blir ille.

Sats nevte i rapporten at konsolidering er pÄ bordet i fremtiden. Regner med at flere uavhengige og smÄ sentre vil gÄ dukken og at de store vil spise dem opp. Positivt for sats pÄ sikt men ikke sÄ mye i nÊr fremtid.

1 Like

https://finansavisen.no/nyheter/sport/2020/08/10/7554460/sats-medlemmer-ma-i-karantene

Kursen ned 6% idag.

1 Like

Har ikke lest artikkelen selv, men det er nok ikke positive greier


1 Like

Ut i fra det man kan lese uten abonnement sÄ har han jo et poeng, men fokuset pÄ helse og trening kommer bare til Ä bli stÞrre. Trener selv pÄ sats og senteret er tilnÊrmet like fullt som fÞr corona. Vil tippe medlemstallene kommer til Ä stige godt nÄr en vaksine er pÄ plass. Har selv ikke aksjer i sats.

Er selv pÄ Fresh Fitness og de sentrene er langt fra sÄ fulle nÄ som fÞr. Tror Fresh har ca 10%, rundt 70 000 av medlemsmassen til sats gruppen.

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/09/02/7562741/styreleder-laster-opp-for-tosifret-millionbelop

Styreleder vedder her pÄ at sats ikke mÄ betale tilbake de 100-200 mill kr i digitale medlemskapene som de ganske sÄ automatisk satte sine medlemmer pÄ.

"Gjennom vÄren og sommeren har Sats sine advokater og Forbrukertilsynet diskutert saken gjennom flere brev, og til slutt kom tilsynet frem til at Sats-kundene enten mÄ fÄ pengene tilbake for det digitale medlemskapet - eller innhente aksept til overfÞringen.

– Vi oppfordrer fremdeles Sats til Ă„ betale tilbake pengene til de kundene som allerede har betalt for det digitale abonnementet uten Ă„ ha godkjent dette."

Formuleringen til Forbrukertilsynet gjÞr meg usikker pÄ hva slags autoritet de egentlig har. Jeg trodde de drev med pÄlegg og bÞter, ikke oppfordringer. Det er jo ikke sjanse i havet av et konsern som sats kommer frivillig til Ä betale tilbake hundrevis av millioner.

Er det noen som har eksempler pÄ hva forbrukertilsynet kan og ikke kan gjÞre i slike stilfeller?

NĂ„ prises den snart til full nedstengning. Det kan bli styggere enn dette.

1 Like
1 Like

NRK

image

Kursen reagerer faktisk opp pĂ„ Ă„ nyheten. Er det
“nĂ„ stenger vi riktignok alle sentrene i storbyene, men heldigvis kommer det snart en schwĂŠr stimulipakke fra Erna?”

2 Likes

Kursen har gÄtt ned de siste uken og det mens SATS har kjÞpt tilbake 1 100 000 aksjer og de aksjen kommer jo ikke tilbake i markedet. SÄ antakelig er nedstengningen priset inn tildels i kursen.

1 Like

SATS ASA: Invitation to presentation of Q4 2020 results

1 Like

SATS’ Q4 financial performance dominated by second wave of club closures, but expect to repeat successful recovery at reopening

SATS ASA: Additional investment employees in the Share Investment Program – Offer price before discount set at NOK 22.51 per share