Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

SATS Gruppen

Investeringer: #<Tag:0x00007f7406c57ef8>

Oppretter en tråd for SATS gruppen

«SATS-kjeden omfatter merkevarene SATS, ELIXIA, Fresh Fitness, HiYoga, Balance and Metropolis. Kjeden driver cirka 250 treningssentre i Norge, Sverige, Finland og Danmark, har rundt 700 000 medlemmer og cirka 10 000 ansatte, hvorav omkring 2 000 heltidsstillinger.»

Medlemstall:

2019Q4: 687 000
2020Q1: 695 000
2020Q2: 652 000

Omsetning

2019Q4: 1036 mill
2020Q1: 990 mill
2020Q2: 774 mill

Tror personlig de kommer til å miste flere kunder, mange som nå har funnet ut at man trenger ikke å gå på studio for å få trent. Naturen er tross alt gratis :slight_smile:

Litt overrasket over kursstigningen. Jeg synes medlemsfallet på 43 000 fra Q1 til Q2 burde vært avskrekkende, mest fordi jeg mener det bare er toppen av isfjellet. Sentrene i Norge åpnet 15 juni, da ble digitale medlemsskap i sats og freshmedlemskap satt på pause, tilbakeført til vanlige medlemskap. Tror mange medlemmer ville “se det an” da sats startet opp, noen beholdt medlemskapet, noen meldte seg ut. De som så meldte seg ut i juni tror jeg nok ble fremdeles å regne som medlemmer i Q2 rapporten, pga 1 mnds oppsigelsestid. De aller fleste medlemmer har/har hatt 12 mnd bindingstid, det betyr at de som har en slik bindingstid, og har sagt opp medlemskapet i mars-juni blir fullstendig utmeldt i månedene fremover, kanskje helt til neste år. Jeg sjekket innmeldingssystemet i dag og synes det er veldig rart at sats fremdeles opererer med denne 12 mnds bindingstiden. Hvem ønsker vel å binde seg for ett år nå, når det er mulig at den “andre virusbølgen” kan komme i oktober og gjøre at sentrene må stenge igjen. Tror sats vil slite med å tiltrekke seg nye medlemmer som før. Jeg tror derfor at ringvirkningene av pandemien blir å føle sterkest i Q3 og Q4.

De digitale medlemskapene som SATS automatisk overførte sine medlemmer til, med mindre medlemmene aktivt sendte inn protest, er bestemt ulovlig av forbrukerombudet. Sats må derfor inndrive tillatelse eller betale tilbake pengene. Det blir hundre tusen eller så medlemskap over 2-3 mnd på 199kr med potensielle tilbakebetalinger. Vet ikke om dette er tatt med i regnskapet deres for q2, har ikke finlest rapporten. Det kan bety flere titalls mill i tilbakebetalinger…

2 Likes
  1. Treningsglade mennesker benytter seg både av natur og treningssenter.
    Det ene utelukker ikke det andre.
  2. Naturen har ikke alt å tilby som du får på ett treningssenter.
    Med mindre du skal lage ditt eget skogsgym og løfte tømmerstokker.
  3. Man betaler for å låne utstyret et treningssenter har.
  4. Youtube videoer vil aldri erstatte en Zumba klasse med venninnene.
  5. Hjemmetrening er nok for de fleste lite motiverende i lengden og tror de færreste får gode resultater av det.
  6. En tur på gymmen er frihet fra hverdagens tjas og mas.
  7. Vi har mye vær og vind i Norge. Ikke alltid like forlokkende å benytte seg av verken skogsstier eller Tufteparker.
  8. Treningssenter er relativt billig i Norge.
  9. Trening og fitness er en megatrend.
1 Like

Jeg ville ha kvalifisert noen av punktene dine, men er ikke direkte unig i noen av dem; de er gode. De var svært gyldige før korona, og de kommer til å være svært gyldige etter korona. Jeg tror ikke at alle er like gyldige under korona. Jeg tror treningssentrene har et år foran seg med nedgang. Medlemsfallet for Q3 tror jeg blir ille.

Sats nevte i rapporten at konsolidering er på bordet i fremtiden. Regner med at flere uavhengige og små sentre vil gå dukken og at de store vil spise dem opp. Positivt for sats på sikt men ikke så mye i nær fremtid.

1 Like

https://finansavisen.no/nyheter/sport/2020/08/10/7554460/sats-medlemmer-ma-i-karantene

Kursen ned 6% idag.

1 Like