Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sbanken - hva er alternativet?

Nyheten om at DnB ønsker å kjøpe Sbanken har figurert i media - uten at denne tråden skal handle om det, men som trofast Sbanken-kunde gjennom mange år har jeg smått fundert på hva eventuelt alternativet er.

Hva er beste alternativ i dag om man har krav som:

  • Moderne løsninger, kostnader og layout.
  • Gebyrfri bank
  • Godt og rimelig fondsutvalg? (Alt integrert i banken, ikke en ekstern fondsdel som mange sparebanker har)
  • God appløsning
  • Apple Pay (!)

I tillegg kunne jeg ønske meg en bank som tilbyr bredere fondsutvalg og ETF-er, noe Sbanken ikke gjør per idag.

Mange apper og nettbanker har litt «tung» layout sammenliknet med Sbanken, elementer tar uforholdsmessig mye plass og løsningene er tungrodde.

9 Likes

Bruker selv sbanken idag og er bare rett og slett fornøyd. Det skjer jo neppe noe over natten mtp evt godkjent oppkjøp men er jo lett å tenke seg at de begynner å gjøre endringer i kulissene. Får se. Jeg stresser ikke selv.

Har lenge benyttet Gjensidige Bank (som ble til Nordea Direct nylig) og det er egentlig et helt ok alternativ sånn umiddelbart tenkt.

1 Like

Jeg er på samme sted som deg og sitter helt rolig i båten, men ønsker bare å «sondere» terrenget litt.

Jeg har lån i Nordea Direct per idag pga. gunstig rente gjennom forening og de støtter også Apple Pay - så absolutt et alternativ.

Har vært kunde i 20 år og har fortsatt et ønske om å være det i framtiden. Jeg kommer aldri til å bli DnB-kunde.

Det er vel ikke så mange alternativ å velge mellom hvis man ønsker å være en totalkunde med

  • Lån
  • Brukskonto/sparekonto
  • ASK/fondshandel/aksjehandel
  • Gebyrfrihet
  • Transparens
  • Systemer som fungerer rimelig bra og som er oversiktlige med gode funksjoner og bra brukergrensesnitt.
  • God support og dyktige/hjelpsomme kundebehandlere
  • Bra oppetid på systemene.

Forslag?

Jeg hadde faktisk planlagt å overføre en god del verdier fra Nordnet til Sbanken. Tror nok at jeg lar det være. Inntil videre.

1 Like

Ærlig talt håper jeg kjøpet stanses.

At den største, dyreste og kjipeste banken skal kjøpe den billigste og beste er en hån mot ekte konkurranse.

DNB kommer til å fucke opp Sbanken, bare i form av å være eier.

Jeg forstår behov for segmentering osv men Sbanken får en stygg skygge over seg om handelen gjennomføres.

Jeg skal UT av DNB-systemet.

12 Likes

Nå skal det sies at jeg har sparekonto og lån i annen bank, men som fond og hverdagsbank er Sbanken helt super.

(Sparekonto i Kraftbank, lån i Nordea @ 1,35% rente.)

Teknologisk der fremme, veldig clean app med fornuftig layout, gebyrfri, transparent.

Jeg forstår ikke hva folk har imot DNB?

Jeg har begge deler. Men fikk bedre rentebetingelser hos DnB. 1,35% rente, Sbanken skulle ha 1,59%

Traderne til Sbanken suger jo, krasjer hvar dag på open.

Ser ikke hva som er problemet egentlig.

For 20 år siden var jo Skandiabanken ute med gebyrfrie kortbruk. Nå har jo alle det.

6 Likes

Synes generelt nettsidene er for kompliserte og for mye dårlige løsninger (bortsett fra nye appen, den er veldig bra!), ekstremt misvisende tilbakemeldinger når det skjer en feil, ofte er tilbakemeldingene ved feil på sidene stikk i strid med selve feilen, høye gebyrer som de har tviholdt på i mange år, og ja kort sagt et sidrumpa system som burde kunne vært så vanvittig mye bedre.

For egen del fordi DNB har ekstremt dårlige løsninger for blant annet depositumskontoer, som har vært sånn i minst ti år, noe jeg har brukt mye tid og frustrasjon på, gjentstte gsnger, men også personlige grunner i forbindelse med lån.

De har i en årrekke konsekvent melket eksisterende kunder - fordi de kan. Personlig mener jeg det er stikk i strid med ny måte å drive forretning på. DNB er en blodigle som representerer kynisme og er ikke velkommen som min bank i fremtiden. Må bare nedbetale lån og så er det over for mitt kundeforhold i DNB. Skal sies at kundeservice stort sett er veldig hyggelige og hjelpsomme da.

Skandiabanken var som du sier først ute med gebyrfrihet, hadde det ikke vært for dem ville DNB aldri i livet gått ned på gebyrer.

3 Likes

Hm, har 3 (4 med Nordnet) ulike banker jeg bruker til ulike formål:

Sparebank1 har jeg som day-to-day bank; her har jeg kredittkort, brukskonto osv. Jeg har denne banken siden jeg digger UIen på nettsidene deres. Det er egentlig eneste grunnen.

Sbanken har jeg som fellesbank med kona. Hun digger Sbanken og vi har felleskontoer der, samt sparing til barna etc.

Sparebank Vest har vi huslån / billån og forsikringer i. Jeg flyttet boliglånet hit fra Sparebank 1 siden vi fikk en mye bedre rente og økt låneramme. Jeg liker ikke UIen på sidene deres, ellers hadde nok dette blitt min day-to-day bank.

Jeg tror du finner mange gode alternativer der ute, leste senest om Lunar - en bank som lar deg bruke din eksisterende løsning, men tilbyr kort du kan fylle på, samt en rekke fine UI-greier (ut fra skjermbildene jeg har sett, har ikke testet denne enda, men vurderer å prøve).

Enig, sitter selv med boliglån i DNB, har hatt Nordea i en årrekke ikke at de er perfekte men de prøver ikke å snylte deg eller før deg bak lyset.

Samboer hadde hatt DNB i en årrekke og siden de var de vi fikk mest boliglån hos så takket vi ja til dem, men da vi hadde kjøpt og ikke hatt solgt våre leiligheter enda så var de veldig på at vi måtte skrive under papirer med en gang og at dersom vi skulle selge med tap (to små leiligheter sentralt i Oslo :stuck_out_tongue: ) så kunne det skjære seg osv selv om vi ikke hadde toppet lånet. Så spurte jeg hvis vi sier ja til lånet nå og selger med overskudd og velger å ta mindre lån blir lånet omgjort eller betaler vi ned på eksisterende lån, etter mye men så viste det seg at det var sistnevnte.

Og når renta ble skrudd ned pga. korona så fortsatte vi med langt høyere rente en den som ble tilbudt på deres nettsider, og når jeg ringt fikk jeg mye tåkeprat og sa dersom dere ikke skrur ned renta så flytter vi og at jeg allerede hadde et tilbud stående. Da ble det omgjort på flekken.

DNB er mye tåkeprat de har sykt mye kunder og er store, som Faddern pleier å si bedre med en kjent Djevel enn en ukjent (selv bruker han Sparebank1 da) sikker derfor folk velge DNB. Og helt enig at Nettløsningen deres kunne vært langt bedre må sies at app’en deres er ganske bra det skal de ha, men det å lese viktig nettpost eller kunne se på boliglånet på app’en er ikke mulig idag (og sikkert gjort med vilje…).

Men må si meg enig med denne DN artikkelen, skitten spill av DNB som tøyler reglene til sin fordel her burde Finanstilsynet tilrettelegge for Sbanken og fremme konkurranse enn at DNB slukker opp konkurrentene!

4 Likes

Nice den Lunar app’en må testes ut :slight_smile: :metal:

1 Like

Noen som vet om andre banker en Dnb, Nordea og Sbanken som tilbyr aksjehandel i løsningen sin?

Enig i at DNB er en dårlig bank, sikkert blitt for store og kan derfor gjøre hva de vil.

DnB har også skvist meg mtp. lån (en leilighet jeg ikke fikk solgt), endte med at jeg byttet bank. I tillegg har de høy rente, og lurer masse små avgifter på deg. F.eks. så er vel de den eneste banken der du må betale en års- sum (500kr) for å ha askjekonto?

Håper virkelig ikke de kjøper Sbanken.

2 Likes

Hadde Revolut tidligere og var veldig fornøyd med de. Det funket ekstremt bra i kombinasjon med kryptovaluta og FIAT.
Ser jo ut som den Lunar appen er litt det sammen, men rimeligere og uten krypto.

1 Like

Etter å ha hørt så mye positivt om Sbanken, får jeg nesten lyst til å bytte bank dersom handelen ikke går igjennom :upside_down_face:. God reklame for Sbanken dette :grin:

1 Like

Aksjonærlisten for Sbanken indikerer at DNB har solgt seg ned i dag. Korrekt lest, eller mangel på oppdatering? Interessant i tilfelle

1 Like

1 Like

Blir bedrifts-enheten også solgt, eller bare private kunder?

Hele selskapet.

Standard Sbanken i sluttauksjonen…

1 Like