Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Scatec (SCATC)

Folketrygdfondet selger og amerikanerne kjøper?

Er litt Bearish til denne her nå. Og den positive undertonen er Borte

Kjøpte litt på 307-309 jeg da.

Kan være enig i det. Samtidig så virker nedgangen å sammenfalle noenlunde tidsmessig med at folketrygdfondet begynnte å lette seg samt litt “skuffende” Q4 reporting. Lavt volum i dag.

Ikke første gang jeg har fått FTF i fleisen :sweat_smile:

Edit:

Seigt med nevnte salgspress, men godt mulig bunn settes her rett nord for 300 - vanskelig å treffe den klokkerent.

1 Like

Må ikke glemme ny EU-taksonomi som kommer til å føre til økt kjøpspress ila året.

2 Likes

Kan du dele litt mer hvordan du tenker dette treffer her.

Fond vil selge seg ned i oljerelatert industri og inn i fornybar. Sitater fra Finansavisen i desember:

– Det vil bli en massiv kapitalstrøm inn i bærekraftige investeringer: Om ett år kommer EU med nye krav til bærekraftige investeringer. – Jeg har aldri vært med på endringer som vil få så store konsekvenser for markedet, sier Jens-Morten Wembstad.

Kort forklart går taksonomien til EU ut på at en virksomhet må gi et vesentlig bidrag til minst ett av de seks klimamålene (se faktaboks), som blant omfatter klimaendringer, vann og hav, sirkulær økonomi, forurensning og biologisk mangfold.

Men det stopper ikke der. I tillegg stilles det krav om at virksomheten ikke skal gjøre betydelig skade på noen av de andre områdene.

1 Like

Ser etter inngang her, men avventer foreløpig. Har snudd to ganger på rett under 300.

Mulig den skal lenger ned, vil nok avhenge en del av hvor stort volum som skal ut de første dagene. Får vel neppe news her med det første, som vił være kursdrivende.

2 Likes

Tja - de har penger til å investere med da ref kjøpet av SN Power “ut av det blå” og uttalt ambisjon om hvor selskapet skal - “A global multi-technology renewables developer/IPP”

I tillegg kommer mer guiding på SN Power delen 23 mars.

Fryktelig salgspress og laveste RSI siden mars-krakket.

Avventer å doble litt til.

Volum onsdag 1.072M.
Volum i går 650k

der folketrygdfondet stod for 308k den ene dagen

Volum så langt i dag 368k… så ja :wink:

Risikoen er jo at FTF fortsetter - på den andre siden snur det raskt og bratt når de først er ferdige. Fjernet S/L av den grunn, fordi jeg ikke får fulgt med minutt til minutt. Dobler heller om den faller enda mer.

Er vel ikke bare vi som sitter og lurer på når vi skal trykke på kjøpsknappen på dette nivået (håper jeg) :sweat_smile:

2 Likes

Hehe. Er nok ikke det. Går igjen litt mot det jeg har lært på den harde måten her og snittet litt ytterligere ned på 306. Ref. posten til @novalusus over her er det jo litt gambling, men som deg kan jeg ikke følge med hele tiden og “luft og drømmer” ESG ene blir derfor ikke der jeg plasserer pengene fremover i dette markedet. Her er det ihvertfall noe igjen av verdier om den raser litt.

1 Like

Undrer meg alltid litt når FTF, i dette tilfellet, velger å selge 2+ millioner aksjer over børs på relativt kort tid. Når man vet interessen både innen- og utenskjærs er svært høy, så skulle man tro det var en handel egnet til å gjøre opp utenfor børs. Kursnedgangen begynte jo dagen de begynte å selge - en selvforsterkende nedgang i den forstand at kjøpere avventer. Man ser jo hvordan kursen gikk 28 januar, da FTF tok en pause.

1 Like

Enig…“Guttær, vi gevinstsikrer i rangen fra 380 og ned til 240”

1 Like

Hehe, man begynner jo å lure.

Noen tok bra unna på 305, så hvis FTF tar seg en liten pause og/eller er ferdig nå så blir det mer :sunny:

Gikk vel 280k aksjer i sluttauksjonen der (?).

260k ish.

1 Like

Stemmer, kikket litt for kjapt på tradingview sammenlignet med nettbanken hehe