Takk for oppklaring
Et eksempel på Far Sigma:
09/09/21 [FAR SIGMA](javascript:void(0) Altera Heading Control, 14 days firm + D/D 10/09/21 RNR
Her er 14dager bekreftet"firm" og dag for dag inntil oppdrag utført deretter.
Solstad oppgir på sin spot side at oppdraget blir ferdig 4.10
Far Sigma AHTS Altera 04.10 Bergen
Får håpe Opal bruker litt tid på det siste tildelte spot-oppdraget da -
Er det noen som husker varigheten på spot-oppdraget til Opal på 400k? Finner bare de 5 siste spot-oppdragene på Westshore.
Interessant å finne ut hvor mye Opal kan ha bidratt med i Q3
Husk og at Opal var i layup i Q2 så dette er egentlig bare positive tal lfro Opal.
Vet du eller noen andre om reaktiveringen ble kostnadsført i q2 eller i Q3? Og hvor høy er denne kostnaden for en AHTS?
@Metallian eller @Rodjer har dere snøring på hva det koster å reaktivere en AHTS?
Veit ikkje. Men fant denne i ein note i rapporten
“Siem Diamond” and “Siem Garnet”, two of the AHTS were sold and delivered in June 2021, resulting in a gain of
USD1.0 million.
Så ser ut som bokførte verdier stemmer veldig godt
Dessverre, tør ikke begi meg ut på den spekulasjonen.
Tror det har ekstremt mye å si hvor lenge fartøyet har ligget i bøyene.
Vil anta at det fort kan være stor forskjell på om fartøyet har lagt i opplag 1 år eller 3 for å si det slik.
Samtidig er det sikkert slik at de fartøyene dem har vurdert som mulige for reaktivering framover holder dem nok oppe et visst vedlikeholdsprogram på fortløpende.
Vet hvertfall at Solstad har et slik eget “opplagsteam”
Opal har kun vore i opplag i 5 måneder som mest sannsynleg er positivt.
Da tror jeg det er svært begrenset på kostnadssiden.
Det tjenes inn kommende uke.
Det værste er om man må si opp ansatte for så å ansette igjen.
Da her jeg fort og gæli foretatt en uformell beregning av omsetning, EBITDA og resultat før finans for Q3. Litt lettere å beregne for SIOFF enn for SOFF
Jeg baserte beregningen min blant annet på backlog, nye kontrakter og spot-oppdrag.
- 70-72 MUSD i omsetning, ser i rapporter fra tidligere år at omsetningen som regel er noen MUSD høyere i Q3 enn i Q2. Noe som også stemmer med ekstra bidrag fra Siem Opal og Siem Pearl i Q3.
- Rundt 30 MUSD i EBITDA basert på en EBITDA-margin på 43-44%, ser i rapporter fra tidligere år at EBITDA-marginen som regel er høyere i Q3 enn i Q2. Dette kan også stemme mtp. økt omsetning i AHTS-segmentet og salg av 2 AHTSer på tampen av Q2.
- Resultat før finans blir på 15 MUSD. Avskrivning i Q2 var på 16 MUSD, men trakk ifra 1 MUSD grunnet salg av 2 AHTSer i Q2.
Om man tar utgangspunkt i en finanskostnad på rundt 10 MUSD (ta denne summen med en klype salt da jeg ikke tørr å forutsi hvordan USD/NOK utvikler seg frem til 30.09.), så ender vi opp med et resultat før skatt på 5 MUSD, 20 MUSD på årsbasis, noe som tilsvarer en P/E på rundt 4
Jeg anser meg selv som forsiktig optimist her, så har tro på at Q3 kan vise et enda bedre resultat
For Q4 så har jeg beregnet en foreløpig omsetning på 52-54 MUSD. I tillegg til dette kommer spot-bidrag og evt. flere CSV-kontrakter.
Edit: jeg har ikke tatt hensyn til evt. sesongvariasjoner i rater på langsiktige kontrakter.
Kan dette være femårsklassing for WIV Siem Helix 1? Ser at både Helix 1 og 2 ble bygget i 2016, så tid for det nå.
Foregår en avstemming på Facebook om hvilke supplyselskap man ville ha investert i:
Lars Brandeggen går for SIOFF :
Lekte litt med tall på en kjedelig og grå søndag. Laget en veldig enkel oversikt ved å leke litt med forskjellige EBITDA-marginer og omsetningstall får å synliggjøre tilbakebetalingstid mht. lån for SOFF, SIOFF og HAVI. Når jeg sier veldig enkel så mener jeg blant annet at jeg ikke tok hensyn til at rentene reduseres etter hvert som lånene nedbetales. Jeg tok heller ikke hensyn til valuta og annet finanstull. Jeg la også til grunn at hele resultatet blir benyttet til å nedbetale lån.
Det vi ser er at SOFF har en jobb å gjøre både mtp. omsetning og marginer. For å kunne nedbetale alt av lån innen 10 år så må de øke omsetningen til 8 mrd NOK og EBITDA-marginen til 40%.
Havi kommer også til å slite med å nedbetale alt av lån innen 10 år. Jeg har blant annet ikke inkludert den evt. ikke-rentebærende delen av lånet som skal konverteres til aksjer ved utløpet av 2024. Dette kan dreie seg om 1 mrd NOK ekstra, så i oversikten skulle det kanskje stått 2590,5 MNOK.
SIOFF skiller seg klart ut her. Med en omsetning på 250 MUSD og EBITDA-margin på 40%, skal de klare å nedbetale alt av lån på 8 år. Om de klarer å øke omsetningen til 400 MUSD eller 450 MUSD med en EBITDA-margin på 40 %, så skal de klare å nedbetale alt av lån ila 3,7-4,5 år.
Da må vi vel tilbake til 2014 nivåer og bedre!?
Ja… I et begredelig til middels marked så er jeg mest bull SIOFF, men ved evt. neste supply-syklus så tror jeg SOFF har den mest optimale flåten👍
Da kan vel ratene fort dobles om ikke mer?
Ref. container og tørrbulk.
Helt enig i det. Min investering i- og interesse for offshore skyldes at jeg i det litt lengre bildet har veldig tro på en ny storhetstid- altså ikke et middels eller begredelig marked. Tar jeg derimot feil tror jeg kanskje at pengene i stedet burde vært investert i noe helt annet.
Nå har jeg gått glipp av blant annet 2 sykluser innen shipping, container og tørrbulk, hovedsakelig fordi jeg er nybegynner i aksjehandel, har bare drevet med det i rundt et år, så supply-syklusen vil jeg ikke gå glipp av🙂 den er jeg sikker på kommer så mye det skal satses i grønt og annen maritim næring, men ting tar tid… Vi trenger gamechangere både innen rigg og supply, som fusjoner som skaper megaselskaper, da vil man endelig få en bedre maktbalanse og kan hamle opp med kyniske gigantene innen oljeproduksjon. Har troa på at 2022 blir et vendepunkt både for supply og rigg👍
18/09/21 [SIEM OPAL](javascript:void(0) Aker BP All duties, D/D 14 20/09/21 CANCELLED
Dessverre ingen 800k per dag for Opal nå. Lundin trengte den lenger ser det ut til
Er ein god del AHTS som trengs i Spotten enda så kan fint bli fin rate på neste oppdrag
Mye øretrilling mellom 2,7-2,9, trenger vel en saftig CSV-kontrakt for å bryte dette mønsteret.