Har av og til tatt en titt på historikken i SBX. det er flere interessante ting, for eksempel at bunnen gikk ut av aksjen etter at de tok oppdrag utenfor Vest-Sahara der oljeutvinning er erklært folkerettsstridig. Etter dette har det vært enkelte oppturer der man kunne gjort gode trades på mellomlang sikt, men har man vært langsiktig her så er man blitt kraftig utvannet. I fjor meldte også SBX om problemer med båter og har byttet ut personer i styret og lansert en slags omorganisering. Kontrakten som ble meldt nylig er et positivt tegn, men her er det åpenbart for meg at det må mer til.
Jeg tror vi får et navnebytte eller oppkjøp i 2020. Mest sannsynlig oppkjøp, eller at båtene blir solgt og skallet brukes av traderelitens IMO2020 akrobatikk eller noe annet sånt. SBX er ikke liv laget slik det fremstår for meg om de ikke da spiller kortene veldig godt og får oppdrag når bransjen styrker seg de neste par årene. Er likevel veldig spennende nå med innsidekjøp og mulig hype rundt “nye tider” på mellomlang sikt. Den har også gått horisontalt/nedadgående så lenge at et rykk opp kan bli eksplosivt. Har vært mye nedsalg som ser ut til å ha gitt seg - dette er tradisjonelt action-signal. Tror Dovris følger denne og et par meglerhus er håpefulle.
Men enig med det som sies her at volumet er bekymringsverdig lavt nå og dessuten høy free float som gjør det litt seigt.
Nå er det vel veldig sjelden at firma blir oppkjøp !?
Hvem kan eventuelt være interessert og til hvilken kurs ?
Ble selv oppringt med spm om og bli med på emisjonen på 1,2
Veldig glad for at jeg sa nei
Shearwater Geoservices
Blir i tilfelle tatt av børs da ?
Spørsmålet er vel hvilke selskaper som vil overleve her nede på bunn og hvilke som vil være med oppover i syklusen. Kan tyde på at SBX har forstått dette og rydder opp.
Når det gjelder Shearwater, så har de kommunisert at de ønsker seg på børs, og jeg tror en IPO er nært forestående. Dette har blitt diskutert litt på XI, men å kjøpe opp SBX i prosessen kan bli en billigere vei på børs, samt at de sikrer seg nye 2D-båter, som de delvis mangler i den 3D-dominerte flåten sin. SBX har nesten 50% rabatt på sine assets til denne prisingen, så de er attraktive for et godt tilbud (rundt 1,5kr/aksje?).
(linken fungerer dersom du er logget ut av linkedin, evt. kopierer den inn i et incognito-vindu)
Shearwater er altså i prosessen til å planlegge/gjennomføre en IPO, og de er ute etter flere M&A operasjoner. De ønsker sikkert å time dette med en så høy prising som mulig, og det blir i 2020 nå som de har 7 ganger større backlog enn i 2016. Vet ikke om flere andre seismikk-selskap som kan være gode kandidater for dette enn SBX, som er så å si gjeldfri, har attraktive båter og nå også flytter hovedkontoret sitt til Bergen, hvor Shearwater tilfeldigvis også har hovedkontor. I tillegg har vi bekreftet at det er mange som overvåker og avventer inngang i SBX, hvor den minste kontrakt sender aksjen opp 10-20%. Får vi flere kontrakter snart, som er antydet av den siste kontrakt-meldingen, blir dette ganske bra. Tror 2020 blir innholdsrikt for de som har klart å bunnfiske
Enig i dette @Tyrefekter. Om ikke skallet er verdifullt for Sharewater, så er innmaten det. Men uansett evt. salg her så er jeg positiv på mellomlang sikt/neste halvår. Rent teknisk begynner det å bli interessant her nå også. Lunta brenner, dog litt sakte…
Ja, brudd på 0,65 i dag. Rent teknisk er det bra, så kommer kontrakter etterhvert også
Håper vi har sett bunnen på denne nå
De meldte vel at det var kun 2 og 3 kvartal som var negative
Kan vi håpe på en postitivt overraskelse på q 4 ?
Lastet bittelitt i dag, mer i morgen om den ikke drar fra
Ny rapport (må bestilles) https://dagorettinews.com/offshore-oil-and-gas-seismic-equipment-and-acquisitions-market-business-scenario-2020-swot-analysis-by-major-players-seabird-exploration-pgs-plcs-ion-ion-ion-wireless-seismic/
Den var ikke billig heller - tydeligivis rettet mot institusjonelle investorer. Jeg ser det som et positivt tegn.
SeaBird Exploration: Update on contract schedule
Begynner å materialisere seg noe her. Litt anspent børsklima bare
UPDATE ON STRATEGY AND FINANCING
Det får’n si. Får vi en ny vår i SBX?
Jeg har kasta disse aksjene i en skuff, men det hadde vært gøy om det tilslutt kom noe fornuftig ut av dem
Jeg også, ved nærmere ettersyn så ble jeg egentlig veldig begeistret for denne meldingen. Er jo veldig positivt dette. https://finansavisen.no/nyheter/oljeservice/2020/02/17/7498822/seabird-fatter-flere-tiltak