Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sell in may and stay away

Hei!

Relativ fersk på børsmarkedet og suger til meg all info jeg kan komme over,men dette “ordtaket” har jeg kommet over flere ganger MEN er det noen som har noen statistikk eller lignende på hvordan dette følger mønsteret over sommer månedene. Selvfølgelig kan jo dette variere fra bransje til bransje og nyheter som kjører kursen den ene eller andre veien. Men hadde vært gøy og sett noe slik info om noen sitter på den.

2 Likes

Har sett tall som viste 20% færre handler i juni enn i mai. Det gjaldt for retail.

Fra BørsXtra 21. april, angående dette året:
“SELL IN MAY: Aksjestrateg Peter Hermanrud i SpareBank 1 Markets tror «Sell in May and go away» kan være smart i år. I dag anbefaler Hermanrud svak undervekt. – Det har vi hatt en stund nå. Det er ubehagelig dyrt og det kan være smart å ha litt cash, sier han og fortsetter: – Pris/bok på Oslo Børs har kommet opp i 2,72. Høyere enn det har det kun vært rett før finans­krisen. Det har aldri gått bra før når det er så dyrt som nå, sier han. For at Hermanrud skal nedjustere markedssynet til «sterk undervekt» bør én av tre ting skje: Enten svakere makrotall, at inflasjonen tar av, eller bare at realrentene stiger.”

Link til artikkel: – Det er ubehagelig dyrt nå | Finansavisen

1 Like