Hei!
Tenkte høre om noen med mer erfaring med shorting på børs enn meg kan hjelpe meg forstå hvordan dette henger riktig sammen.
Jeg har to kontoer hos megler. En vanlig aksjekonto og en ASK konto. Jeg skulle selge 1000 aksjer til kr 2 per stk fra ASK-kontoen. Men så solgte jeg fra feil konto, og det oppstå dermed en short posisjon på aksjekontoen.
Har kreditt, og så vidt jeg husker trekkes jo da short posisjonen fra kreditten så lenge den er åpen. Men dette sjekket jeg ikke i farta. Ringte megler etter stengetid og de sa de lukket short posisjonen med bare å flytte den over til ASK kontoen hvor det ligger en større beholdning av samme aksje fra før.
Det jeg ikke får riktig for meg er føringen.
Kontoføringen var grei. x antall aksjer som ble shortet, var etter flytting trukket fra beholdingen på ASK kontoen. Slik at det da ikke var noen short posisjon lengre på aksjekontoen og 1000 aksjer mindre i beholdningen på ASK kontoen.
Men saldoføringen;
Saldoen på min kredittkonto står fortsatt i -2000, mens saldoverdien er redusert med -2000 på ASK kontoen etter det ble trukket fra de 1000 aksjene som ble flyttet over.
Er det noe jeg ikke får med meg her??