Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skatt på innløsning av aksjer i AS

Min far ga i 2021 20% av aksjene i et investerings-AS han driver som gave i form av B-aksjer. Hvis jeg nå skal trekke meg ut av AS-et for å investere pengene selv må disse B-aksjene innløses. Jeg har fått ulike forklaringer av hvordan dette i så fall beskattes.

1. Skatt beregnes som ca. 22% av fastsatt verdi på B-aksjene da de ble mottatt som gave i 2021 vs. B-aksjenes verdi nå.

eller:

1. Skatt beregnes ut fra innskutte midler da selskapet ble opprettet vs. verdi i dag, og det trekkes 38% skatt.

Skatt vil bli vesentlig høyere hvis det er 2 som gjelder. Skatteetaten sier på telefon at det er 1 som gjelder, en advokat sier det er 2.

Er du sikker på at ikke 1 og 2 er det samme? Skattesatsen er jo egentlig 22%, men i dagligtalen sier vi 38 fordi skattegrunnlaget ganges med 1,72.

En ide: Ta ut innskutt egenkapital («skattefritt utbytte») og få pengene av faren din som arv.

Skatteprosentene er kanskje forvirrende og de samme. Hovedspørsmålet er om min skatt beregnes som 1) differansen mellom det min far skjøt inn ved selskapets opprettelse og verdi i dag, eller 2) om min skatt beregnes som mine B-aksjers verdi da jeg overtok dem vs. verdi i dag.

Hvis 1 gjelder vil skatten bli betydelig høyere fordi differansen er så mye større, da selskapet ble opprettet lenge før jeg mottok B-aksjene. Jeg tror ikke det spiller noen rolle om aksjene ble gitt som arv eller gave.

Jeg mistenker at det er 1 som gjelder, som følge av kontinuitetsprinsippet, at mottaker overtar givers inngangsverdi. Håper noen kan bekrefte eller avkrefte dette.

Er rimelig sikker på at du arver inngangsverdi, ja. Sagt på en annen måte: du må skatte av verdistigningen som skjedde før du overtok aksjene.

Hvis B-aksjene er opprettet i forbindelse med at du fikk dem aner jeg egentlig ikke hvordan det er.

En trøst er at det faktisk er ganske liten forskjell over tid på om du realiserer (skatter av) gevinst jevnlig vs. sitter med urealisert gevinst (under visse forutsetninger med formuesskatt og skjermingsfradrag).

1 Like

Har ikke kompetanse til å kunne uttale noe sikkert her, men forskjellen kan kanskje ha noe med om det er betalt gaveavgift allerede eller om det har vært innenfor fribeløp? Når skatteetaten og advokaten kommer til forskjellige konklusjoner så kan det jo typisk være at en av partene mangler kanskje deler av bildet i forhold til forutsetningene som er her. Hva som er skattet av i forkant ved mottatt gave kan være noe som kan spiller inn her i forhold til et eventuelt fremtidig salg av aksjene.