Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

skatt videreføre tap

Du har rett, når Nordea kuttet den gamle nettbankløsningen ble dee helt kritisk elendige!!
Jeg fant status for min ASK konto hos VPS etter litt fomling. Søk og du vil finne.

1 Like

Har for mye fradrag til å benytte det og dette er derfor overført til konas skattemelding. Er det mulig å få endret dette slik at jeg for dette selv på neste års likning?

Unner du ikke kona litt fradrag? :stuck_out_tongue_winking_eye:

Det blir NEJ til det spørsmålet. :grin: Mine penger dette

3 Likes

Du kan ikke overføre fremførbart underskudd, men du kan endre skattemeldimg tilbake i tid (i så fall må nok koma være med på det så hun også endrer :rofl:)

Selv om du har levert skattemeldingen, kan du fortsatt gjøre endringer. Da må du huske å levere skattemeldingen på nytt. Du kan gjøre endringer 3 år tilbake i tid.

Skattemeldingen – se, endre eller levere - Skatteetaten.

Da er det nok bare rett og slett ført feil. Skal være en post for tap og en for oppjustering.

image

Spør igjen, går ut i fra at det er flere her som er i lignende situasjon.

Jeg hadde så masse i fradrag på skattemeldingen at inntekten var lik 0 etter fradrag. Det står dog ikke noen spesifikk plass hvor mye fradrag jeg har gjenstående. Kunne noen guidet meg? Tenkte å endre skattesatsen i stedet for å vente til neste år

1 Like

Det står på skatteoppgjøret for 2023 hvor mye fradrag du har til overs. Nederst på side 1 hos meg.

Endre skattekort via linken:

Skattekort - Skatteetaten

Om noe er uklart så ring og snakk med de; pleier å være hjelpsomme, i alle fall min erfaring.

1 Like

De har fått det meg hos meg i år, og i skattemeldingen for 2024 så står det nedenfor Finans:

image

Om du ikke har fått det så legg beløpet til når du endrer skattekortet.

Det har kommet inn opplysninger fra oppgjøret i 2023, og som du sier, vises det fremførbart underskudd fra tidligere år. Hos meg er det fortsatt gjenstående fradrag etter oppgjøret i 2024 (inntekt=0), og det jeg egentlig var ute etter, er hvor jeg kan finne informasjon om hvor mye som gjenstår.

Jeg kan jo regne meg frem til et anslag ved å trekke inntekt - fradrag, men det hadde vært fint å se Skatteetatens egne beregninger. Jeg trodde og at det skulle vise i skatteoppgjøret, men det er mulig jeg husker feil

Jeg mener det står når skatteoppgjøret er godkjent.

1 Like

De gjør ikke egne beregninger før de tar skatteoppgjøret siden de ikke vet hva slags tall som skal brukes før du har sendt inn meldingen. Fyll ut skattemelding på nett med de tall for inntekter og utgifter du har tenkt å sende inn, og du vil få et “utkast” hvor inntekter og fradrag enkelt og oversiktlig kommer frem.

1 Like

Jeg gjorde det Floppen her skriver, fikk skatteoppgjøret i går, og der står det fremførbart underskudd som overføres til neste år.
Det står som sagt ikke på skattemeldingen du får fra skatteetaten, da du må gjøre eventuelle endringer, sende inn og de regner ut det endelige oppgjøret.