hei, tapte litt for 2 år siden på en aksje spare konto, fikk ikke skrevet av alt siden jeg ikke tjener nok. blir det videreført til neste år? i så fall hvordan finner jeg ut hvordan jeg fører det opp?
Det blir videreført i opptil 5 år. Dette går vanligvis automatisk.
takk for svar, kom ikke automatisk som det gjorde i fjor
5 år? Hva skjer da med fradraget etter det 5. året?
da skal effekten av fradraget være oppbrukt.
fikk penger tilbake på skatten over flere år selv etter et større tap på børsen,(2/3 år cirka)
Så teoretisk hvis inntekten over 5 år ikke er nok til å dekke tap så “mistes” eventuelt det som er igjen av fradraget etter 5 år??
raskt spørsmål til, hvorfor får jeg bare igjen 20% av tapet og ikke 37% etter avslutning av ask konto. ble ikke så klok av å prate med skatteetaten. sa noe om det var en forskjell på avslutning av ask konto og aksje tap…
Fra det jeg kjenner til så tror jeg ikke det er noen begrensninger på 5 år i forhold til tapet. Tror det er ubegrenset. Mulig det er noe som blandes med noe andre regler for fremførbart underskudd(uten at jeg finner noe som sier 5 år der). Jeg vet det har vært i selskaper direkte vært en begrensning på 10 år, men som ble fjernet i 2006.
Hvor har du dette fra?
Referanse?
Det er 37.84%. som er riktig, men i skattemeldingen føres det som 22% og med en egen post for oppjustering som blir som ekstra fradrag som drar det opp til det riktige 37.84%. Tror bare det har noe med at de registrer skatt som 22% generelt og derfor har egen post for oppjustering når noe avviker fra standard satsen her.
Det er ingen tidsbegrensning på fremførbart underskudd, men rest fra forrige år kommer ikke alltid automatisk med på årets likning, så her må man passe på.
Her førte jeg det i 2023 når det ikke kom med automatisk. Dette er fra den detaljerte skattemeldingen.
Ønsker du å oppgi andre opplysninger under temaet “Finans”?
Andre forhold
Fremført underskudd fra tidligere år
Følger nøye med på det sjøl. Fikk fremførbart underskudd i år for tredje året, etter eventyret med Nano
Enda noen år igjen håper jeg, at det ikke “nulles ut” etter en tid…
nei, mener at jeg faktisk bare fikk tilbake 20% av tapet
Ikke for å highjacke tråden, men føler det er relevant. Noen av dere som har avsluttet ASK hos Nordea (ev andre banker) de siste årene?
Jeg hadde håpet det hele var en langt enklere prosess enn det det har vært. Nordea ga meg en veldig enkel (og kort) årsrapport som de hevdet ville inneholde det jeg trengte. Her sto det lite. Snakket med Skatteetaten som pekte til nettopp den rapporten. Må jeg heller dumpster dive i arkivene til VPS for å regne meg ut til rett gevinst eller tap? Det virker som en litt grusom prosess, med mindre andre har noen gode tips og triks?
Hva heter posten som viser hvor mye fradrag som gjenstår?
Er ikle hele poenget med Ask at du ikke trenger å regne ut gevinst på enkeltaksjer, men ser på innskutt beløp vs uttak?
Jo, men oversikten hos Nordea er elendig på det. Også historikken.
Jeg flyttet nylig kontoen min fra Nordea til Nordnet. Der har de en årsoppgave som sier: “Kostpris konto per 31.12”. De har også et felt som sier: “Skattefritt beløp tilgjengelig for uttak” som inkluderer ubenyttet skjermingsfradrag.
Dette er data som Nordea har sendt til Nordnet, så de skal finnes i papirene fra Nordea. Be dem om hjelp?
Ift. tap…er i en kinkig situasjon hvor jeg faktisk har mer tap enn min inntekt i år…ganske vesentlig og…men jeg kommer ikke til å ha inntekt i Norge fremover…Ingen muligheter for å få fradraget ført mot tidligere overskudd?