Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skatt

Jeg tjener 50k i måneden og skatter på 44%.

Er det mulig å senke skatte prosenten til 20% og heller betale tilbake på skatten neste år?

Du kan endre forventet inntekt på skattetatens sider, men det er neppe lovlig å sette det lavere enn forventet inntekt.

1 Like

Det er lovlig å endre dette, men mann får enten baksmell eller penger tilgode. Bare å ta kontakt for å endre

Ok, så jeg kan si forventet inntekt 10.000 per mnd selv om jeg vet at det blir mer enn dette og dette er ok?

Det er mulig, det vil jo bare generere en større baksmell neste år. Siden skatten regnes på året ikke måneden

Sikker? Jeg tror som Christian at det ikke er helt “innafor” å feilrapportere forventet inntekt, men blir nok en skjønnsvurdering om størrelsen på “overtredelsen” etc i hvert tilfelle. Så tror jeg det skal mye til å bli straffet for det, men tror ikke det er lov å feilrapportere bevisst. Videre er det - om du har en “normal” arbeidsgiver - vanskeligere nå etter EDAG rapporteringen fra arbeidsgivere.

Kan sjekke lovligheten når skatterådgiveren kommer hjem fra jobbreise ikveld. Men jeg tviler sterkt på at det er koe problem. Skatten blir jo rett når man gjør selvangivelsen uansett.

1 Like

Ja, jeg er ikke sikker selv, og skjønner godt hva du mener. Spørsmålet blir jo egentlig om du vil gi staten gratis lån, eller motsatt. Og hva vil staten :slight_smile:
Bare har for meg at det er ulovlig å bevisst feilrapportere til skattemyndighetene helt generelt, men så er det sikkert mange gråsoner. Hør gjerne med frøkna, for har tenkt tanken selv og at det egentlig er noe som passer min økonomi best også.

1 Like

@pdx ser ut til at det blir surr i rekkefølgen på svarene her også.

1 Like

Man er strengt tatt forpliktet til å gi riktige opplysninger i en skattekortsøknad. Følger av skattebetalingsloven. Oppdagelsesrisiko og evt straff skal jeg ikke spekulere i;)

Jeg tenker ikke å unndra på skatten. Jeg bare tenker at de 20k jeg betaler i skatt hver mnd, kunne jeg brukt for investering og heller betalt det jeg måtte neste år i helhet og tatt en fin fortjeneste selv.

@pdx. Innleggene her havner helt tilfeldig. Forumet er ikke helt friskt

Det blir vel surr da posten ble startet som en QA-tråd.