Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Skattemelding 2019 ( Skattetråden for alle).

Takk for svar. Men jeg tenker at det ikke er hensiktsmessig for de heller å gå igjennom alt det? Hvis jeg heller fører opp samlepost og så har jeg dokumentasjon klar når de spør?
I fjor var det jo sånn det funket med blant annet CFDs.
Jeg forstår at retningslinjene sier alt skal føres opp. Men vil det bli konsekvens hvis jeg fører opp samlepost?

Er selvfølgelig ikke noe problem å søke om utsettelse, men vil jo helst unngå det som kanskje blir en dags jobb…

1 Like

Rf 1159 er jo kraftig forbedret nå, så ja det er rimelig stor jobb. Men det er minuset med at dette ikke raporteres inn.

Veiledningen sier jo hva man bør gjøre. Mer vet jeg ikke

I tillegg har jeg tradet/holdt et tosifret antall kryptovaluta, men der er heldigvis kryptosekken fin å ha.
Får se hva jeg kommer frem til, blir nok å søke om utsettelse. Skal ikke være lett det her :slight_smile:

1 Like

Krypto skal også inn i RF 1159.

Rimelig enkelt forklart her.

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/virtuell-valuta/formue/veiledning-for-kryptovaluta---hvordan-fylle-ut-rf-1159/

1 Like

Jeg tror du slipper unna med dette.

2 Likes
4 Likes

Ser avisene er fulle av rikinglister i dag. Når folk som Spetalen står oppført med 0 i inntekt, er det så enkelt som at han bare tar ut utbytte? Men vil ikke det være inntekt? Bare lurer på hvordan de gjør det når de bare betaler formueskatt…?

Utbytte regnes som inntekt

Om en har 0 i inntekt så tar en vel ikke utbytte i det hele tatt? Mao pengene står i løpet av skatteåret på konto til firma. En betaler jo mindre skatt av å la pengene stå på firmaet, enn å ta ut skattbar lønn/ inntekt til seg selv.

Da blir det i løpet av året kun betalt forumeskatt av pengene og ikke inntektskatt.

En kan da også “jobbe” opp ett større utbytte som en kan ta ut på ett ligningsår og betale toppskatten en gang.

Spetalen har vel “brukskonto” med noen mill stående, slik at en har jo til salt i grøten i løpet av året.

1 Like

OK, så han har alt tatt ut en del han kan leve av, betaler bare formueskatt og tar ikke ut noe utbytte, er det sånn å forstå?

2 Likes

Kan det være det at med så mye i aksjekapital så blir det litt peng å ta ut skattefritt pga skjermingsfradraget?

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/aksjer-og-verdipapirer/om/skatteregler-for-gevinsttap-ved-realisasjoner-og-aksjeutbytte/skjermingsfradrag/

Ikke mulig å sortere på årskull lenger?
Noen som har funnet en plass med denne muligheten?

slik jeg har oppfattet det hvertfall når det kommer til utbytte.

Om en har 50mill i formue og skal ta ut utbytte på 1 mill i året i 50 år så betaler en mer i inntektskatt hvert ligningsår kontra å ta ut alt på ett ligningsår. 1 år med toppskatt - kontra 50 år med toppskatt.

kan være jeg har totalt feil også.

1 Like

Det høres logisk ut. SÅ; planen må være å bygge opp en formue, ta ut en god del millioner som kan rekke i noen år, og så la resten stå og vokse mens man bare betaler formueskatt. Har alltid lurt på hvordan de står oppført med 0 i inntekt og 0 i inntektsskatt, men da tror jeg jeg skjønner litt mer.

1 Like

Ha pengene dine på Cayman Islands og bruk bankkortet ditt fra Cayman Islands Bank. Voila :grin:

4 Likes

Planen din der, høres ut som planen min :sweat_smile:

husker ikke i farten hva formueskatten er på men, det blir betydelige summer ut av dette med å drøye utbytte fra firma ved å stå med 0 i inntekt.

Om pengen ikke skal brukes til for eksempel oppstart av nytt firma så er det ingen poeng i å ha pengene på “brukskonto” for da er dem først skattet av som inntekt, for så årlig skattes som formue i tillegg.

Det er vel også derfor det kan være mange “datterbedrifter” til en hoved bedrift, penger kan flyttes internt utenom skattevesenet. (kun formueskatt selvfølgelig)

2 Likes

Nå legges kun ut topp i hver by. Alternativt må du inn selv å søke

image

image

1 Like

Hehe, jeg betaler min skatt med glede altså, men tenker jo det er litt surt om man får en betydelig formue at man skal betale skatt av inntekt, skatt av formue og skatt av utbytte. Blir mye skatt!

Min plan har vært å starte AS, ta ut utbytte 1 gang i året for å leve av og la resten vokse innad i ASet, men så må vel ASet også betale skatt? Kanskje det beste er å innvestere i en dyktig regnskapsfører som kan trikse det til for deg? :smiley:

1 Like

ASet betaler ikke skatt på aksjegevinst.

1 Like